Za ovu korizmu pazinski fratri predložili su jedan izazov. Pozivaju sve ljude da pročitaju Evanđelje po Mateju u cijelosti. Kroz izazov će svaku odvažnu dušu voditi svakodnevni poticaji, smjernice za čitanje teksta i njegovo tumačenje, razmatranje te prijedlog za molitvu. Čitatelji mrežne stranice Hrvatske katoličke mreže mogu svakodnevno pratiti izvadak iz e-duhovnih vježbi. U ovim e-duhovnim vježbama vodi nas fra Darko Tepert.
U dogovoru s franjevcima iz Pazina, prenosimo isječke iz korizmenih e-duhovnih vježbi 2020. Ako već niste, svakako preuzmite mobilnu aplikaciju e-duhovne vježbe za Android i iOS.
Mt 20,17-34
Uvod
Danas ćeš ponovno primijetiti kako Isus poziva svoje učenike da budu s njime nasamo. I ti sada budi s njime nasamo. I tebe on želi poučiti, podržati, ohrabriti, utješiti, obradovati. Osluškuj u tišini.
Čitanje (Mt 20,17-28)
Na početku dvadesetog poglavlja Matejeva evanđelja nalazi se dugačka Isusova prispodoba o radnicima posljednjega sata. S njome se ponovno otvara pitanje tko je prvi, a tko posljednji. Na to se nastavlja odlomak koji je ovdje prenesen.
Dok je Isus uzlazio u Jeruzalem, uze dvanaestoricu nasamo te im putem reče: »Evo, uzlazimo u Jeruzalem i Sin Čovječji bit će predan glavarima svećeničkim i pismoznancima. Osudit će ga na smrt i predati poganima da ga izrugaju, izbičuju i razapnu, ali on će treći dan uskrsnuti.«
Tada mu pristupi mati sinova Zebedejevih zajedno sa sinovima, pade ničice da od njega nešto zaište. A on će joj: »Što želiš?« Kaže mu: »Reci da ova moja dva sina u tvome kraljevstvu sjednu uza te, jedan tebi zdesna, drugi slijeva.«
Isus odgovori: »Ne znate što ištete. Možete li piti čašu koju ću ja piti?« Kažu mu: »Možemo!« A on im reče: »Čašu ćete moju doduše piti, ali sjesti meni zdesna ili slijeva – to nisam ja vlastan dati, to je onih kojima je pripravio moj Otac.«
Kada su to čula ostala desetorica, razgnjeve se na dva brata. Zato ih Isus dozva i reče: »Znate da vladari gospoduju svojim narodima i velikaši njihovi drže ih pod vlašću. Neće tako biti među vama! Naprotiv, tko hoće da među vama bude najveći, neka vam bude poslužitelj. I tko god hoće da među vama bude prvi, neka vam bude sluga.«
»Tako i Sin Čovječji nije došao da bude služen, nego da služi i život svoj dade kao otkupninu za mnoge.«
Dobro je pažljivo pročitati Isusove riječi iz ovoga teksta. Pročitaj ga ponovno, polako i pazeći na svaki izraz, na svaki opisani događaj.
Isus uzlazi u Jeruzalem. Ovim podsjećanjem evanđelist želi svojim čitateljima naglasiti da se bliži vrijeme Isusove muke i smrti, pa se i ono što slijedi treba čitati kroz prizmu Isusova vazmenog otajstva. Na tom putu Isus uzima svoje učenike nasamo. Ono čemu ih želi poučiti namijenjeno je za sada samo njima. On svoje najbliže želi upoznati s događajima koji slijede kako bi mogli izdržati i kako bi kasnije mogli biti svjedoci.
Ovo je treći Isusov navještaj muke, smrti i uskrsnuća i znatno je precizniji od prethodna dva. U prvom navještaju (Mt 16,21) Isus je samo spomenuo da treba mnogo pretrpjeti od starješina, svećeničkih glavara i pismoznanaca, da treba biti ubijen, da bi treći dan uskrsnuo. Drugi je navještaj sličan prvome (Mt 17,22-23). Ondje si Isus pridaje naslov ‘Sin Čovječji’, koji izriče njegovu ljudsku krhkost, ali i očekivanu proslavu kao u Knjizi Danielovoj (Dn 7,13-14). Uostalom, drugi je navještaj i smješten odmah nakon izvještaja o preobraženju gdje se Isus objavio kao Danielov Sin Čovječji. U ovom, trećem navještaju i dalje se naziva Sinom Čovječjim čime jasno kaže da je on očekivani Mesija, ali Mesija koji će trpjeti. Detalji njegova trpljenja sada već vrlo jasno upućuju na ono što će se dogoditi. Isus spominje osudu na smrt, predavanje poganima da ga izrugaju, izbičuju i razapnu, te konačno uskrsnuće trećega dana. U postupnosti Isusovih navještaja muke, smrti i uskrsnuća prepoznajemo zakonitost postupnosti Božje objave. Kao što je Isus postupno pripremao učenike na ono što ih s njime očekuje, tako se i Bog postupno objavljuje ljudima. Zato i možemo pratiti razvoj objave od najstarijih tekstova Staroga zavjeta prema Novom zavjetu. Bog poznaje ljudsku krhkost i čovjekove ograničene sposobnosti. Zato je s čovjekom strpljiv i nježan.
Zebedejevi su sinovi Jakov i Ivan, to jest dvojica od one prve četvorice učenika koje je Isus pozvao (Mt 4,18-22). To su i učenici koji su, uz Petra, bili svjedoci Isusova preobraženja. Oni i njihova majka ne razumiju smisao Isusove muke, smrti i uskrsnuća, niti Isusova poziva da ga nasljeduju. Slično nakon prvog navještaja muke i smrti Petar nije razumio (Mt 16,22-23), a nakon drugog navještaja svi učenici pokazuju nerazumijevanje i postavljaju pitanje o tome tko je najveći u kraljevstvu nebeskom (Mt 18,1-5). Kad majka traži da njezina dvojica sinova ‘sjednu’ uz Isusa u njegovu kraljevstvu, onda misli na obećanje koje je Isus dao u prethodnom poglavlju da će njegovi učenici ‘sjediti’ na dvanaest prijestolja i suditi dvanaest plemena Izraelovih (Mt 19,28). Oni žele već hvatati pozicije kad se dogodi konačna pobjeda, no ne razumiju da ta pobjeda neće biti na onaj zemaljski način, nego u vječnosti.
Sada započinje tvoje razmatranje. Ako ti je potrebno, vrati se na odlomak iz Evanđelja i još jednom ga pročitaj. Razmisli što ono govori tebi osobno.
Razmatranje
Razmisli sada o svome životu i o tome kako te Bog vodio. Možeš li prepoznati postupnost u Božjem odnosu prema tebi? Možeš li uočiti kako te polako vodio prema sve jasnijem razumijevanju vjere, prema sve dubljem upoznavanju njega, prema sve zauzetijem življenju za druge?
Sjeti se svega onoga što činiš za Boga i za druge ljude. Sjeti se svojih pobožnosti, svoje vjernosti, svojih sudjelovanja na misama. Sjeti se svih svojih dobrih djela. Što je ono što te u tome pokreće? Pokušaj si dati iskren odgovor. Promatraj potom majku Zebedejevih sinova kako ničice pada pred Isusa. Pokazuje mu najveće moguće poštovanje, a zapravo dolazi iz interesa. Zašto se ti klanjaš pred Gospodinom? Koji su tvoji interesi? Možeš li reći da je to iz čiste ljubavi?
Molitva
Možeš, ako ti je to zgodno, poput majke Zebedejevih sinova pasti ničice pred Gospodinom. Nemoj tražiti ništa za sebe niti za svoje bližnje. Izreci mu svoju vjernost i predanje.
Zamoli ga da ti otvori oči kao i jerihonskim slijepcima.
Zamoli ga da ti pokaže kako da ga nasljeduješ i kroz trpljenja i poniženja.
Možeš zaključiti molitvu ponavljajući nekoliko puta zazive jerihonskih slijepaca ili slične:
Gospodine, Sine Davidov, smiluj mi se!
Kao pripremu za sutrašnje razmatranje, danas tijekom dana pročitaj prvih sedamnaest redaka dvadeset i prvoga poglavlja Matejeva evanđelja (Mt 21,1-17).