Budi dio naše mreže

U današnje vrijeme u kojem je sve teže razlikovati istinite informacije od dezinformacija, važnu ulogu imaju projekti koji građanima pomažu razvijati medijske kompetencije.

/ Lana Ciboci Perša

Uz potporu fondova Europske unije u posljednjih nekoliko godina pokrenut je niz inicijativa posvećenih upravo medijskoj pismenosti i borbi protiv dezinformacija. Zahvaljujući tim sredstvima izrađeni su priručnici, organizirane radionice, pokrenuti online tečajevi i osmišljeni drugi edukativni materijali namijenjeni javnosti. Poseban naglasak stavljen je na djecu i mlade, ali i na cjeloživotno učenje svih generacija. Cilj ovih aktivnosti je osnažiti medijske korisnike da prepoznaju pouzdane izvore i kritički pristupaju informacijama.

Jedan od takvih projekata je i Algowatch – Decoding Algorithms: Media and AI Literacy for All koji je pokrenut u listopadu 2023. i traje do rujna 2025. godine, a njegov je glavni cilj razvoj algo-pismenosti, odnosno osposobljavanje medijskih korisnika da prepoznaju i razumiju kako algoritmi oblikuju informacije koje primaju.

Poseban naglasak stavljen je na mlade starije od 15 godina. Na projektu surađuju partneri iz četiriju europskih država – organizacija Savoir Devenir iz Francuske, Maynooth University iz Irske, portugalsko sveučilište ISCTE te udruga DKMK iz Hrvatske. S obzirom na navedene partnere svi materijali proizvedeni u okviru projekta dostupni su na četiri jezika – engleskom, francuskom, portugalskom i hrvatskom.

Kompetencijski okvir koji je kreiran u sklopu projekta namijenjen je razvoju algo-pismenosti kroz tri razine:

  • znanje,
  • praktične vještine i
  • stavovi.

On korisnicima pomaže razumjeti što su algoritmi i umjetna inteligencija, kako funkcioniraju te na koji način utječu na protok informacija i širenje dezinformacija. Okvir se oslanja na europski DigComp, ali je nadopunjen specifičnim elementima medijske i informacijske pismenosti.

Navedeni je okvir bio i temelj za osmišljavanje edukativnih aktivnosti u sklopu projekta poput kvizova i igre. Naime, uz brojne edukativne radionice i intervenciju medijske pismenosti, u okviru projekta izrađeni su kvizovi i videoigra čiji je cilj osnaživanje korisnika u prepoznavanju dezinformacija.

Interaktivni kvizovi osmišljeni su kako bi pomogli korisnicima da bolje razumiju kako algoritmi i umjetna inteligencija oblikuju informacije koje svakodnevno primamo. Kreirana su četiri kviza u četiri tematska područja:

  • klimatske promjene,
  • zdravlje i kvaliteta života,
  • demokracija i građanstvo te
  • online odnosi.

Svaki kviz sadrži pitanja s višestrukim odabirom, analizu slika, tvrdnje koje treba označiti kao točne ili netočne te druge interaktivne aktivnosti. U slučaju netočnog odgovora igrača se potiče da ponovo pokuša dok ne pronađe ispravan odgovor. Nakon svakog odgovora korisnik dobiva detaljnu povratnu informaciju čime se dodatno potiče kritičko razmišljanje i razumijevanje.

Uz kvizove je osmišljena i edukativna videoigra Eunopia: Mission AI. Radnja se odvija u budućnosti na planetu Eunopiji na kojem umjetna inteligencija i algoritmi dominiraju društvenim sustavima. Igrač odmah pri slijetanju na Eunopiju otkriva kako dezinformacije, filter baloni i algoritamske manipulacije narušavaju funkcioniranje društva.

Igrač ima ulogu pomoći Eunopljanima otkriti istinu skrivenu iza raznih glasina. Pritom su glasine povezana s jednom od četiri teme, kao i u slučaju kvizova: klimatskim promjenama, zdravljem i kvalitetom života, demokracijom i građanstvom te online odnosima. Igrač prikuplja tragove, rješava zagonetke, otkriva skrivene prostore i razgovara s lokalnim stanovnicima pokušavajući razotkriti informacije koje kruže planetom. U sklopu igre nalaze se i mini-igre koje dodatno potiču kritičko mišljenje.

Projekti poput ovog pokazuju koliko je važno medijskim korisnicima približiti složene teme poput algoritama i umjetne inteligencije na razumljiv i praktičan način. Umjesto apstraktnih rasprava, oni nude iskustva kroz igru, kvizove i radionice, gdje se učenje događa kroz sudjelovanje i istraživanje.

Takav pristup čini znanje dostupno svima, od djece do nastavnika, i pomaže da se razvoj novih tehnologija ne doživljava kao prijetnja, nego kao prilika za učenje i otkrivanje novih mogućnosti. Na taj način ovakvi projekti ne samo da prenose informacije, nego mijenjaju i odnos ljudi prema digitalnom svijetu, potičući znatiželju, sigurnost i odgovornost u svakodnevnoj upotrebi medija.

***

Rubriku „Glas istine“ u okviru projekta „KAT – Provjera dezinformacija o vjerskim temama“ Hrvatski katolički radio radi u suradnji s Hrvatskim katoličkim sveučilištem i Hrvatskim društvom katoličkih novinara. Metodom činjenične provjere, projektom „Glas istine – Vox Veritatis“ želi se ocjenjivati točnost i utemeljenost izjava, vijesti i objava vezanih za život Katoličke Crkve u Hrvatskoj i svijetu kako bi se spriječilo širenje dezinformacija u javnosti, odnosno krivo kontekstualiziranje ili manipuliranje izjavama katoličkih poglavara. Projekt financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije, Europske komisije ili Agencije za elektroničke medije. Europska unija, Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja