U petak, 29 rujna 2023., u prostorijama Matice hrvatske, u dvorani Jure Petričevića predstavljena je monografija dr. Darije Alujević: Mila Wod-prva hrvatska kiparica. Knjigu je ove godine objavio Ogranak Matice hrvatske u Petrinji.
Prisutne je pozdravio predsjednik Matice hrvatske književnik Miro Gavran, koji ih je pozvao da dođu u tako velikom broju i na ostala matičina događanja. O knjizi su govorili urednik knjige predsjednik Ogranka Matice hrvatske Petrinja gospodin Vladimir Krpan, recenzentice dr. sc. Irena Kraševac i dr. sc. Lovorka Magaš Bilandžić te autorica dr. sc. Darija Alujević.
Dr. Irena Kraševac je rekla: ”Upravo teza da je riječ o prvoj hrvatskoj školovanoj kiparici jedna je od ključnih spoznaja ovog rada, pa je i istaknuta u naslovu knjige, što je vrlo važno za cjelokupnu hrvatsku povijest umjetnosti.” Dodala je da “umjetničin sakralni opus čini glavninu njezinoga cjelokupnog rada, a gledajući u širem kontekstu, Mila Wod jedina je hrvatska umjetnica koja se posvetila izradi crkvene umjetničke opreme u razdoblju nakon Drugog svjetskog rata, dobu koje nije bilo naklonjeno toj temi.”
Brojni kiparski radovi
Iz velikog broja realiziranih (i na sreću sačuvanih) djela, ističemo kiparske radove u Mariji Bistrici, u Brezovici, Opatiji, Tkonu na Pašmanu, Ogulinu, a posebno ističem meni osobno najvažniji rad, to je četrnaest postaja Križnog puta za crkvu Čudotvorne Gospe Sinjske. U brončanim medaljonima pričvršćenim na jednostavan drveni križ, nižu se poznate nam scene Kalvarije, a jedino izražajno sredstvo je Kristova glava, odnosno njegovo ekspresivno lice koje svjedoči muku i smrt. Takav gotovo minimalistički reduciran, a toliko sadržajan Križni put nema izravne konkurencije rekla bih u širim razmjerima.”
Umjetničin sakralni opus čini glavninu njezinoga cjelokupnog rada, a gledajući u širem kontekstu, Mila Wod jedina je hrvatska umjetnica koja se posvetila izradi crkvene umjetničke opreme u razdoblju nakon Drugog svjetskog rata, dobu koje nije bilo naklonjeno toj temi.
Pohvalila je autoricu da je detaljno istražila sve segmente života i opus Mile Wod, čime je dala izvorni znanstveni doprinos poznavanju hrvatskog kiparstva 20. stoljeća.
“Ako je do sada bila poznata i prepoznata isključivo kao autorica Radićeva spomenika i posmrtne maske kardinala Stepinca, sagledavanje njezina rada u cjelini donosi nove spoznaje i interpretacije jednog zanemarenog likovnog opusa koji ima svoj kontinuitet i izdvojeno mjesto u našoj povijesno-umjetničkoj baštini”, zaključila je svoje izlaganje dr. Kraševac.
Autorica povjesničarka umjetnosti dr. Darija Alujević se zahvalila svim izlagačima i svima koji su doprinijeli da knjiga bude objavljena te istaknula da je u ovo djelo uvrstila sva djela Mile Wod pa i ona izgubljena te se nada da će se pronaći nakon ove knjige.
Ako je do sada bila poznata i prepoznata isključivo kao autorica Radićeva spomenika i posmrtne maske kardinala Stepinca, sagledavanje njezina rada u cjelini donosi nove spoznaje i interpretacije jednog zanemarenog likovnog opusa koji ima svoj kontinuitet i izdvojeno mjesto u našoj povijesno-umjetničkoj baštini.
U glazbenom dijelu sudjelovali su mezzosopranistica Dina Jularić Ivančić, i pijanist Karlo Ivančić. Moderirala je Jelena Gazivoda. Nakon predstavljanja monografije o Mili Wod-prvoj hrvatskoj kiparici nastavljeno je druženje u Maloj dvorani.