"Danas nije važno samo iznijeti sadržaj i prikazati ga na adekvatan način, nego ulaziti i u vrlo zahtjevne komunikacijske procese. Smatram da bi svećenici trebali imati odgoj za nastup, djelovanje i komunikaciju u javnosti", rekao je pročelnik Odjela za komunikologiju Hrvatskoga katoličkog sveučilišta u Zagrebu, izv. prof. dr. sc. Jerko Valković.
Dr. Valković proteklih je dana svećenicima Riječke nadbiskupije govorio o stvaranju medijske slike o Crkvi, naglasivši da je od iznimne važnosti način na koji se vjerske teme i događaji prikazuju u demokratskoj javnosti.
“Prije dvije godine smo na Hrvatskom katoličkom sveučilištu pokrenuli projekt na temelju kojeg smo htjeli vidjeti na koji način se medijske teme prezentiraju u hrvatskom medijskom prostoru”, istaknuo je.
Dosadašnji rezultati tog istraživanja odražavaju stvarno stanje medija u Republici Hrvatskoj.
Pročelnik Odjela za komunikologiju HKS-a rekao je da je govor o medijskim temama u malom postotku smješten u etički prostor jer medije u prvom redu zanima sve ono što je vidljivo, što se može zabilježiti i registrirati, a time se ne ulazi u dubinu koja proizlazi iz dijaloga.
Razlog zašto medije u Hrvatskoj ne zanimaju vjerske teme Valković prepoznaje u metodologiji koju mediji koriste.
“Mediji nemaju gramatiku i način kako bi o tim stvarima govorili. Kada pristupaju vjerskoj tematici i problemima, mediji ostaju na površini – na vidljivom i govore o njima kao o svakoj drugoj kulturološkoj ili ekonomskoj temi. Nažalost, u hrvatskim medijima rijetko nailazimo na situaciju kad mediji žele razviti diskurs”, rekao je.
Izv. prof. odgovornost medija prepoznaje i u odabiru sadržaja koji stavljaju u prvi plan. Smatra da bi za jedno demokratsko društvo bilo obogaćujuće kad bi se i vjerski pogled na društvene odrednice, poput pobačaja, uzeo u obzir.
“Mediji su oni koji određuju o kojim će se temama govoriti. Teme koje mediji razvijaju i stavljaju u prvi plan, o tim temama će se u društvu razgovarati. Vjerske teme, ono što izrazito pripada u vjersku problematiku, hrvatski mediji rijetko realiziraju; i tu se može govoriti o jednoj odgovornosti medija”, naglasio je i dodao da bi i za vjerske predstavnike trebalo pronaći prostora u medijima, jer oni imaju mnogo toga za reći o temama od društvene važnosti.
Pročelnik odjela za komunikologiju HKS-a osvrnuo se i na zakonitosti dijaloga u demokratskoj javnosti.
“Svaka institucija ima odjel za odnose s javnošću kako bi na kvalitetan način bila prisutna u javnosti. Crkva si stoga postavlja pitanje: kako nastupati u javnosti, koji rječnik i govor koristiti kako bi postojao određeni odjek? Danas nije važno samo iznijeti sadržaj i prikazati ga na adekvatan način, nego ulaziti u komunikacijske procese koji su vrlo zahtjevni. Smatram da bi svećenici trebali imati odgoj za nastup, djelovanje i komunikaciju u prostorima javnosti”, zaključio je Valković.