Mnogo je čimbenika - oprostite - mnogo je dobrih i nezaobilaznih čimbenika što život Katoličke crkve, samim time i vjernika laika, sve manje postaje 'zaobilazna stanica' i na onim mjestima gdje se to očekuje. Otkuda početi? Od Hrvatskog nadzemlja, SKAC-ova, salezijanskih oratorija, SHKM-a, ljetnih kampova ili možda nas katoličkih medija? Upravo jedan takav odjek 'koji je slavio Boga' na prekrcanom Maksimiru, te zaintrigirao širu javnost, bio je vjerojatno prikladan povod zašto su dva vrlo prepoznatljiva katolička 'hipsterska' lica gostovala u jednom od najpopularnijih podcastova u Hrvatskoj i jugoistočnoj Europi.
Spomenuti angažirani laici su glazbenik Ante Cash i teolog Marin Periš, obojica iz uredništva LTV-ove emisije ‘Božanstvena komedija’.
Potonji je sve prepoznatljiviji kao voditelj koncerta ‘Progledaj srcem’, a treći gost bio je fra Ivan Lovrić, bogoslov Hercegovačke franjevačke provincije, koji je do ulaska u bogosloviji bio dio uredničke ekipe jedinstvene humoristične emisije u Hrvatskoj koju emitira naša i obiteljska i katolička televizija.
Okupio ih je Podcast ‘Inkubatoru’, a ovo gostovanje najavili su sljedećim riječima:
‘Na crveni kauč nam napokon dolaze Ante Cash i Božanstvena komedija. Je li konzervativizam zaista novi punk kako veli i Jordan Peterson? Kako je nastala Božanstvena komedija? U kojoj je mjeri prepun Maksimir na duhovnom koncertu stvorio nove trendove u kršćanstvu? Kako je izgledao osobni put Ante Casha? Na ova i brojna druga pitanja dobit ćete odgovore?
Kako i doliči ležernosti voditelja uvod je obilježila rasprava trojice dinamovaca i jednog hajdukovca koliko je ždrijeb Lige prvaka pomazio zagrebački građanski klub, još nije bila poznata sudbina ‘trudbenika lopte’ s Poljuda, a pohvaljen je i neobično dobar uspjeh ‘Božanstvene komedije’ na društvenim mrežama s obzirom da nitko od članova uredništva nije potpuno posvećen tom angažmanu, jer rade na drugim mjestima.
„Otišao je u fratre, samo da pobjegne od montaže naših skečeva”, nadovezao se Cash nakon što je fra Ivan konstatirao, pomalo u šali, da je uvijek nakon montiranja njihovih videa morao ići na ispovijed.
„Mi radimo i dalje za Laudato televiziju u smislu da imamo suradnji s njima i oni nam objavljuju emisije. Mi to svi radimo većinom iz uvjerenja. Nije da imamo sad neke novce od toga. Imamo skromni budžet, a televizija opet treba program.”
“Na neki način mi smo specifična emisija jer ne očekuješ na takvom mjestu satiru i humor”, rekao je Periš i objasnio da unazad dvije godine ne rade više velik broj emisija, već onoliko koliko imaju prostora u slobodnom vremenu. Samim time pati kvaliteta. Prvi su kritični prema svojim skečevima, prilozima i razgovorima, a kritika dolazi sa svih strana jer se ne očekuje i ljudi nisu navikli na takav govor u Crkvi.
„Ljudi su navikli da se humor poistovjećuje sa sablazni i ismijavanjem i glavna publika nam je malo tu oprezna”, nadovezao se Cash, ali paze na granicu, no sve ima svrhu i cilj – da ljudima približe Isusa ‘jer postao je čovjekom’. Nije to neinteligentan humor, već humor s porukom.
Ali ne možemo svi shvatiti sve, jer netko je potpuno ‘operiran’ od humora i od ironije, rekao je fra Ivan. Taj netko jednostavno ne razumije i ne može shvatiti takav humor i takvu ironiju. Tom čovjeku ne možeš objasniti zezanciju.
„Onaj tko se ne zna šaliti na svoj račun on je fanatik”, smatra stoga budući hercegovački fratar parafrazirajući fra Antu Vučkovića uz konstataciju da bi radije imao za bližnjega onoga tko se zna šaliti na svoj račun, a to oni rade te uvijek paze, kada se i dohvate neke teme, da ne idu na čovjeka već na njegovu slabost, rečeno je isto tako tijekom razgovora.
Otvorili su i temu cenzure – kako se oni odnose prema njoj i kako su se odnosili prema nekim gostima koji nisu bili zadovoljni svojim gostovanjem u njihovoj emisiji – također ‘ravnozemljaštva’, a u dijelu o obraćenju Ante Casha i njegovim pjesmama iz vremena ‘prije’ ovaj glazbenik je rekao da neke svoje pjesme više ne sluša, ali iza svojih stavova uvijek stoji i argumentira ih.
„Tako sam tada mislio, ali neke pjesme sam u međuvremenu uklonio s weba, najprije zbog svoje djece, jer se tamo u nekim pjesmama psuje”, rekao je dodajući da ima pravo svoju pjesmu snimiti, staviti ali isto tako i skinutu s YouTubea.
Inače bi se i bez obraćenja promijenio u nekim stvarima u svome umjetničkom stvaralaštvu – smatra on – jer repa već 20 godina, od svoje šesnaeste godine i sazrio je.
U 35. godini života čovjek drugačije razmišlja, a u ovome gostovanju je i ekskluzivno najavio jedan svoj novi budući duet s Marinom Ivanovićem – Stoleom, na kojem trenutno rade, a u kojem repaju otprilike ‘da je puka ka’ Blanka Vlašić’.
„Sveti Pavao kada se obratio bio je šest godina u samoći kako bi sve to u njemu moglo sazreti”, pojasnio je Lovrić, a Cash kako te netko zapravo izaziva svojim primjerom ako je učinio dobro i zato je Ante u tom vremenu nagle promjene svojih stavova bio mnogima i medijski vrlo zanimljiv i – kako se ono kaže – ‘zahvalan materijal’, trn u oku, jer ‘krenuo je od psovke ka molitvi’.
Pratitelji Podcasta su im poslije postavljali i pitanja – tako da je i ovo gostovanje odvojeno u dva videa na kanalu – a jedno od pitanja bilo je i kad će ‘Progledaj srcem’ biti na Poljudu.
Gostovanje Marina Periša, Ante Casha i fra Ivana Lovrić na Podcastu u cijelosti pogledajte na ovome linku.