Jeste li znali da postoji i pobožni đavao? O čemu se tu radi? Kako znati i prepoznati koje su misli od čovjeka, koje od Duha Svetoga, a koje od zloduha? Kako djeluje Duh Sveti, a kako zloduh? Što je dar razlikovanja duhova? Saznajte u objašnjenu vlč. Petra Mlakara u videu projekta "Pod Smokvom".
Ponekad čovjek ne znam je li neka njegova misao u sebi dobra ili ne. Ponekad nismo sigurni i ne možemo jasno razlikovati. Zato postoji dar Duha Svetoga – dar razlikovanja duhova, ističe vlč. Mlakar. Izvor neke naše misli, poticaja ili ideje može biti trojak, dakle radi se o trima različitim izvorima. Prvi izvor je, tumači vlč. Mlakar, sam čovjek.
“Vjerojatno većina naših misli proizlazi iz našeg uma, naše svijesti ili podsvijesti. Bog nas je stvorio kao misleća bića. Naše misli su većinom naše. No, i Duh Sveti može nam nadahnuti neku svoju misao, poslati neku lijepu ideju, neko nadahnuće. Može se ‘ubaciti’ u naše misli i staviti nam neku svoju misao kroz svoju Riječ ili svoje nadahnuće u molitvi, kroz neki susret. Može tako usmjeriti naše misli i voditi ih u dobrom smjeru. Duh Sveti može biti izvor nekog poticaja koji se pojavio u našem umu i srcu”, rekao je vlč. Mlakar, pojašnjavajući da su u takvim iskustvima uvijek prisutni i neki osjećaji.
Treći izvor neke naše misli ili ideje može biti i zloduh. Budući da smo duhovna bića, on također može ubaciti neku negativnu, lošu ili grešnu misao u naš um.
Kako razlikovati duhove?
Vlč. Mlakar ističe da mu se sviđa slika u kojoj Duh Sveti djeluje kao gentleman – kao “fin gospodin”. “Duh Sveti je Božja blagost i nježnost. Od njega dolazi mir. Sve što je povezno s Duhom Svetim je povezano s mirom. On poštuje tvoju slobodu. On te nikada ne prisiljava na nešto, ne stvara ti pritiska, ne uznemiruje te. On te potiče i poziva na dobro”, istaknuo je vlč. Mlakar.
Duh Sveti nas blago upozorava na grijeh i blago opominje kada sagriješimo. Žaljenje zbog grijeha koje u nama budi Duh Sveti ima pozitivan predznak – to je pozitivno, plemenito žaljenje, pojasnio je vlč. Mlakar. “To je bol koja je u sebi plemenita, fina, čista. Žaljenje koje Duh Sveti izaziva u nama je plemenito i ta bol je pozitivnog predznaka. Ta bol te potiče da se pokaješ, odeš na ispovijed i ponovno imaš Božji mir”, dodao je vlč. Mlakar.
Duhovni život vođen Duhom Svetim osvježava čovjeka!
Zloduh u pravilu uznemiruje, mami na neki grijeh, hrabri i potiče da učinimo nešto grešno. Zloduh okrivljuje i optužuje kada sagriješimo. “On ti govori: ‘Gle kako si jadan, kako si grešan, ništa ne vrijediš, tvoje odluke da ćeš ići dobrim putem su slabe’. On u srcu čovjeka pobuđuje krivnju koja je destruktivna. Ako ponekad osjetiš krivnju koja te uznemiruje i koja je destruktivna, to nije ono plemenito žaljenje koje Duh Sveti pobuđuje, nego đavao koji želi da se osjećaš jadno”, rekao je vlč. Mlakar, ističući da takva krivnja ne vodi u slobodu i dobro.
Đavao prvo potiče na grijeh, zatim krade stid i predstavlja grijeh kao da to nije nešto strašno za učiniti. A kada se želimo vratiti Bogu, onda nam vraća stid. “Govori ti da si jadan i nabija ti destruktivnu krivnju da bi te spriječio da se pomiriš s Bogom, da odeš na ispovijed, da priznaš pred svećenikom svoj grijeh”, pojasnio je vlč. Mlakar.
Što je pobožni đavao?
Vlč. Mlakar pojašnjava i jednu od đavolskih taktika u kojoj se zloduh pravi pobožnim. To je onaj poticaj koji nas tjera da stalno molimo, stalno činimo dobra djela, stalno čitamo Bibliju. “Čovjek će pomisliti: ‘To su dobre ideje i poticaj Duha Svetoga’. No, to može biti i perfidna varka zloga koji ti želi stvoriti pritisak da činiš pobožne stavri. Zašto? S vremenom to nećeš moći, bit će ti previše i zgadit će ti se duhovnost i duhovni život – postat će ti odbojni”, pojasnio je vlč. Mlakar.
Duhovni život u kojem Duh Sveti vodi dobro je balansiran duhovni život u kojem živimo točno onu dozu koja nam je potrebna. “Takav duhovni život osvježava čovjeka, na blagoslov mu je, na radost i izgradnju. Naravno, to ne znači da se koji put neću trebati i natjerati na molitvu. Ponekad se trebamo znati othrvati od svoje inertnosti i moliti. No, ovo je neki drugi kontekst”, zaključio je vlč. Petar Mlakar.