Otkako je Vrhovni sud Alabame presudio da su embriji stvoreni "in vitro" oplodnjom (IVF) ljudska djeca, rasprava o liječenju plodnosti ponovno je izbila. Ovdje je sve što trebate znati.
Što je IVF (in vitro oplodnja)?
IVF je medicinski postupak kojim se u laboratorijskom okruženju spajaju spermij i jajna stanica kako bi se začelo dijete izvan spolnog čina. Živi embrij se kasnije usađuje u maternicu kako bi se nastavio razvijati do rođenja.
Prema Klinici Mayo , IVF se obično koristi kao “tretman za neplodnost” koji se “također može koristiti za sprječavanje prijenosa genetskih problema na dijete”.
Je li Katolička crkva protiv IVF-a?
Da. Iako Crkva potiče određene tretmane neplodnosti za parove koji se bore za dobivanje djece, uporaba IVF-a je u suprotnosti s katoličkim učenjima.
Katekizam Katoličke Crkve (br. 2377) navodi da je IVF “moralno neprihvatljiv” jer odvaja bračni čin od rađanja i uspostavlja “dominaciju tehnologije” nad ljudskim životom.
Prema Josephu Meaneyu, predsjedniku Nacionalnog katoličkog bioetičkog centra, vatikanski dokument Donum Vitae iz 1987. uspostavio je moralni okvir za katolike u pogledu IVF-a. U dokumentu Donum Vitae stoji da se dar ljudskog života mora ostvariti u braku kroz posebne i isključive čine muža i žene, u skladu sa zakonima upisanim u njihove osobe i u njihovu zajednicu.
To je tretiranje ljudske osobe ne kao dara, već kao predmeta koji se stvara i koji se može podvrgnuti kontroli kvalitete i odbaciti.
Ovo učenje, rekao je Meaney za CNA, postavilo je “temeljnu razliku” između tretmana koji su trebali pomoći bračnom činu u začeću djeteta i tretmana koji zamjenjuju bračni čin.
Donum Vitae uspoređuje IVF s pobačajem, govoreći da su “kroz te postupke, s očito suprotnim svrhama, život i smrt podvrgnuti odluci čovjeka, koji se tako dekretom postavlja kao davatelj života i smrti.”
Meaney je objasnio da u IVF-u “postoji objektivizacija djeteta jer u biti oni proizvode djecu gotovo u industrijskim razmjerima.”
“To je tretiranje ljudske osobe ne kao dara, već kao predmeta koji se stvara i koji se može podvrgnuti kontroli kvalitete i odbaciti.”
Kako IVF odvaja spolni čin od rađanja?
IVF trudnoća se postiže uklanjanjem nekih od ženskih jajnih stanica, prikupljenih induciranjem onoga što se naziva “superovulacija”, gdje se primjenjuje lijek tako da žena oslobodi više jajnih stanica u jednom ciklusu. Jajašca se kombiniraju sa spermom muškarca koja je dobivena masturbacijom.
U konačnici, IVF uključuje korištenje umjetnih sredstava za postizanje trudnoće izvan bračnog čina. Crkva drži da je to razdruživanje protivno dostojanstvu roditelja i djece.
Crkva drži da je to razdruživanje protivno dostojanstvu roditelja i djece.
Donum Vitae kaže da, budući da se začeće putem IVF-a “dovodi izvan tijela para djelovanjem trećih strana”, takva oplodnja “povjerava život i identitet embrija moći liječnika i biologa i uspostavlja dominaciju tehnologije nad podrijetlom i sudbinom ljudske osobe.”
“Samo poštivanje veze između značenja bračnog čina i poštivanje jedinstva ljudskog bića omogućuje rađanje u skladu s dostojanstvom ljudske osobe”, uči Donum Vitae .
Kako se djeci šteti IVF-om?
Tijekom postupka IVF-a izrađuje se više ljudskih embrija, a zatim se ocjenjuju u procesu “ocjenjivanja” koji određuje njihovu staničnu “kvalitetu”. Postoji više metoda ocjenjivanja koje pružatelji usluge IVF-a koriste za ispitivanje embrija kako bi procijenili koji su najprikladniji za implantaciju u maternicu.
Prema Centru za genetiku i društvo, gotovo polovica ljudskih embrija stvorenih izvantjelesnom oplodnjom se “odbacuje” tijekom procesa. To je dovelo do odbacivanja milijuna ljudskih embrija, što je u očima Crkve jednako ubijanju milijuna nevinih života.
Dodatno, korištenje IVF-a rezultiralo je viškom od procijenjenih milijun ljudskih embrija koji se drže zamrznuti u laboratorijima diljem zemlje gdje se često pohranjuju na neodređeno vrijeme ili uništavaju u znanstvenim istraživanjima embrija .
Zar više djece nije dobro?
Crkva podupire želju para za djecom. Problem nastaje kada ta želja navede parove da traže djecu na bilo koji način.
Problem nastaje kada ta želja navede parove da traže djecu na bilo koji način.
John Di Camillo, etičar u Nacionalnom katoličkom bioetičkom centru, objasnio je za CNA da “ne možemo činiti zlo da može doći dobro”.
“Crkva uči da djeca imaju pravo biti začeta, rođena i odgajana u braku”, rekao je. “Svaka je ljudska osoba na sliku i priliku Božju, stvorena od Boga — jedinstvo tijela i duše beskrajne vrijednosti koju treba voljeti i njegovati, a ne prisilno proizvesti.”
Koje su alternative IVF-u za katolike?
Katekizam naučava da „treba poticati istraživanja usmjerena na smanjenje ljudske neplodnosti“ (br. 2375) .
Prema Donum Vitae, tretmani plodnosti koji bi trebali zamijeniti bračni čin su moralno pogrešni, dok bi oni koji bi trebali pomoći u začeću života mogli biti dopušteni.
Metode kao što je prirodna prokreativna tehnologija (NaPro tehnologija), koja se usredotočuje na liječenje temeljnih tjelesnih ili hormonalnih problema koji uzrokuju neplodnost, umjesto da ih se pokušava zaobići, Crkva smatra moralno dopuštenima.
Prema Veritas Fertility & Surgery, tretmani NaPro tehnologijom često uključuju lijekove za poboljšanje ovulacije i razine hormona kod žena, kao i “poboljšanje broja ili kvalitete spermija” kod muškaraca. NaPro tehnologija također može uključivati kirurške intervencije usmjerene na obnovu prirodnih prokreativnih funkcija tijela.
Crkva podupire bračne parove koji se bore s križem neplodnosti potičući medicinske intervencije za izlječenje para, vraćanje zdravlja i plodnosti kako bi se povećalo vjerojatnosti da će spolnim odnosom dobiti dar djeteta.
Crkva također potiče parove da koriste prirodno planiranje obitelji (NFP), koje prati plodne i neplodne cikluse ženskog tijela kako bi se postigla ili odgodila trudnoća. Postoji više NFP metoda praćenja kao što su Creightonov model sustava skrbi za plodnost i Billingsova metoda ovulacije koje Crkva smatra dopuštenima.
“Crkva podupire bračne parove koji se bore s križem neplodnosti potičući medicinske intervencije za izlječenje para, vraćanje zdravlja i plodnosti kako bi se povećalo vjerojatnosti da će spolnim odnosom dobiti dar djeteta”, objasnio je Di Camillo.
Što je pravilo IVF-a u Alabami?
Vrhovni sud Alabame presudio je 20. veljače da su zamrznuti ljudski embriji djeca prema državnom statutu, a ta bi odluka mogla utjecati na način rada klinika za IVF u državi.
U presudi 8-1 stoji da se državni zakon o nezakonitoj smrti maloljetnika “odnosi na svu djecu, rođenu i nerođenu, bez ograničenja” i “bez obzira na njihovu lokaciju”.
Treba napomenuti da presuda u Alabami nije dio saveznog slučaja i da utječe samo na zakon unutar države, ostavljajući ostale države nepromijenjene, donosi CNA.