Voditeljica Ureda za pastoral u medijima Varaždinske biskupije Anita Trešec gostovala je u HKR-ovoj emisiji "Medijski putokaz" u četvrtak, 21. veljače, a približila je aktivnosti tiskovnog ureda jedne biskupije. Ustvrdila je kako je važno postojanje biskupijskog medijskog ureda jer Crkva živi na terenu, među ljudima, vjernicima u našim župama, zajednicama, udrugama. "Do njih se teško može doći iz centrale. Možemo li zamisliti o čemu bi izvještavala IKA, HKR, HKM bez informacija iz drugih biskupija? To je nezamislivo", istaknula je Treščec.
Naime, Ured za pastoral u medijima Varaždinske biskupije surađuje s Hrvatskom katoličkom mrežom te redovito dostavljaju zanimljive informacije i priče iz njihove biskupije. Također, surađuju i s lokalnim medijima. Kooridnatorica svih tih aktivnosti je upravo voditeljica Ureda Anita Treščec. Uz to, Treščec vodi praktične vježbe za studente Odjela za komunikologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta u Zagrebu.
Voditeljica ste Ureda za pastoral u medijima Varaždinske biskupije. Možete li nam približiti što uključuje Vaše radne aktivnosti?
Ured za pastoral u medijima Varaždinske biskupije ima četiri zaposlena djelatnika te 10-tak vanjskih suradnika. Moj prvenstveni posao je voditi ured u smislu administracije te koordinacije svih naših djelatnosti, ali i rad na konkretnim medijskim poslovima (pisanje, fotografiranje, snimanje, montaža, administracije web stranice, što god treba)
Ako bismo nekako htjeli pobrojiti moje radne aktivnosti to su:
- koordinacija rada u Uredu i koordinacija suradnje s drugim uredima, djelatnostima i projektima biskupije, ali i pojedinih župa
- urednički poslovi, a ponekad i voditeljski poslovi na medijskim proizvodima našeg Ureda ( to su tjedna TVemisija Vjera i nada, mjesečna TVemisja U svjetlu vjere, tjedna radijska emisija, web sadržaji)
- pisanje autorske kolumne za Varaždinske vijesti
- brinem o formaciji (medijskoj i teološkoj) sadašnjih i budućih suradnika u Uredu
- suradnja s medijskim djelatnicima na području naše biskupije
- ostvarivanje novih kontakata i poticanje proširivanja medijskog prostora za emisije pastoralnog i evangelizacijskog sadržaja u drugim medijima Varaždinske biskupije
- osmišljavanje i vođenje različitih projekata formacije suradnika za područje medija (fotografi, župni suradnici…)
Zašto ured Varaždinske biskupije koji izvještava o aktivnostima Vaše biskupije nosi naziv Ured za pastoral u medijima?
Od osnivanja Varaždinske biskupije 1997. godine, u Biskupiji je angažirana vanjska stručna suradnica, novinarka Jasminka Bakoš-Kocijan kao dopisnica za nacionalne katoličke i svjetovne medije koja prati događanja na biskupijskoj i župnoj razini te kao urednica službene web stranice Varaždinske biskupije pokrenute 2002. godine.To je bila informativna medijska djelatnost.
U lipnju 2006. godine ustanovljen je Ured za pastoral u medijima Varaždinske biskupije. Važno je reći da je ta inicijativa došla od samih medijskih djelatnika u svjetovnim medijima, točnije Varaždinskoj televiziji koji su biskupa Marka Culeja molili za pomoć u proizvodnji vjerskih sadržaja na Varaždinskoj televiziji. I biskup Marko je najprije zadužio neke svoje suradnike da budu na pomoć medijima, a po povratku sa studija u Rimu tu je zadaću povjerio vlč. Krunoslavu Novaku, trenutno profesoru na Hrvatskom katoličkom sveučilištu. I on je pokrenuo Ured za pastoral u medijima. Zadaća Ureda od samog osnutka bila je proizvodnja i suradnja u proizvodnji vjerskih sadržaja za svjetovne medije (televizija, novine, radio), suradnja s medijskim djelatnicima svjetovnih medija, formacija vanjskih i župnih suradnika na području medija, suradnja s drugim biskupijskim uredima i župama po pitanju medijske djelatnosti i prisutnosti vjerskih i crkvenih tema u medijima. Dakle, ova pastoralna medijska aktivnost Varaždinske biskupije bila je usmjetena na vjerske sadržaje u medijima (evangelizacijskog i formativnog karaktera) te na brigu za medijske djelatnike.
2017. godine te su dvije djelatnosti (informativna i pastoralna) objedinjene u Uredu za pastoral u medijima Varaždinke biskupije.
Možete li nam ukratko predstaviti ciljeve i djelatnosti Ureda za pastoral u medijima?
Temeljni cilj Ureda za pastoral u medijima je, od njegovog osnivanja 2006. godine do sada, suradnja s medijima na području Varaždinske biskupije u ostvarivanju i ponudi sadržaja pastoralnog i evangelizacijskog tipa. Prostor koji se daje Crkvi u svjetovnim medijima treba biti ispunjen ne samo informativnim sadržajima (vijestima, reportažama, izvješćima) s Crkvenih i društvenih događanja, već prije svega sadržajima pastoralnog i evangelizacijskog karaktera koji će doprinijeti formaciji vjernika u njihovom vjerničkom identitetu.
Naša temeljna djelatnost je osmišljavanje, proizvodnja i produkcija medijskih sadržaja vjerskog karaktera. A kako bi takav ured mogao funkcionirati potrebna je prije svega dobra suradnja s lokalnim medijima koji su zainteresirani emitirati, objavljivati ili distribuirati pripremljene medijske sadržaje. S druge strane potrebna je otvorenost mjesne Crkve, njezinih pastoralnih ureda, svećenika, župnih i drugih vjerskih zajednica, vjeroučitelja, glazbenika kako bi svojim sudjelovanjem pomogle ostvarivati televizijski i radijski program, sadržaje za web stranice i društvene mreže.
Mogli bismo reći da spomenuti Ured za pastoral u medijima vrši onu ulogu koju je Hrvatska biskupska konferencija predložila u svojim pastoralnim smjernicama 2006. godine, Crkva i mediji, br. 36: osnivanje “servisa za vjerske emisije na lokalnim elektroničkim medijima”, ali i tiskovinama, web stranicama i društvenim mrežama.
Ukaratko pobrojane djelatnosti bi bile:
- sabiranje i selekcija informacija za objavu u medijima
- priprema strategije najave i promocije određenih događaja u Biskupiji
- najava i promocija događaja u medijima
- praćenje događaja kao informativni servis za medije (objava članaka i fotografija na webu portalu Varaždinske biskupije, Informativnoj Katoličkoj agenciji i Glasu Koncila)
- praćenje događaja za potrebe drugih medijskih sadržaja (televizijske i radijske emisije, članci na web portalima, internetskim servisima i postovima na društvenim mrežama)
- tjedna televizijska emisija Vjera i nada (od 2017. i na Laudato TV)
- mjesečna televizijska emisija U svjetlu vjere (informativno mozaičnog karaktera)
- tjedna radijska emisija “Kome da idemo”? – emitira se na 6 lokalnih radio postaja
- uredništvo web portala Varaždinske biskupije (vijesti i drugi sadržaji)
- administracija Facebook profila našeg Ureda “I bit ćete mi svjedoci” (kolegica Iva Kuzmić)
- snimanje i priprema za emitiranje i distribuciju raznih koncerata, festivala, igrokaza, predavanja u organizaciji drugih biskupijskih ureda
- formiranje vanjskih suradnika za rad u medijima, kao i zainteresirane grupe (redovničke kandidate, mlade, obiteljske zajednice)
- okupljanje i suradnja s kolegama novinarima svjetovnih medija
- okupljanje i suradnja sa župnim suradnicima na području medija
- organizacija seminara iz područja medijske pismenosti za zainteresirane skupine (župni suradnici, biskupijski djelatnici, zajednice mladih…)
Kako se ostvaruje i kakva je Vaša suradnja s lokalnim medijima?
Suradnja s lokalnim medijima je vrlo dobra: od najave događanja, praćenja, emitiranja naših emisija, savjetovanja, okupljamo se povodom Svjetskog dana sredstava društvene komunikacije te su odnosi korektni s puno međusobnog uvažavanja, pa i prijateljstava. Treba naglasiti kako župnici imaju dobru suradnju s lokalnim radio-postajama pa smo mi sretni ako im nije potrebna naša pomoć jer je imaju u lokalnom župniku.
Vaš Ured surađuje i s Hrvatskom katoličkom mrežom, krovnom medijskom organizacijom Hrvatske biskupske konferencije koja uključuje Hrvatski katolički radio, Informativnu katoličku agenciju i portal HKM. Kako vidite suradnju s pozicije mjesnih biskupijskih ureda s centralom, u ovom slučaju, s HKM-om?
Teško da se područje Hrvatske može gledati samo iz centra i teško da bi centar mogao u tom smislu pokriti Hrvatsku bez mjesnih lokalnih suradnika u biskupijskim uredima. Važno je da postoje biskupijski medijski uredi jer Crkva živi na terenu, među ljudima, vjernicima u našim župama, zajednicama, udrugama. Do njih se teško može doći iz centrale. Možemo li zamisliti o čemu bi izvještavala IKA, HKR, HKM bez informacija iz drugih biskupija? To je nezamislivo.
No isto tako važno je da sve te vijesti dođu i budu na jednom mjestu, selektirane, uređene, posredovane na nacionalnoj razini. Npr. tko bi se od nas informirao o događajima u Dubrovačkoj biskupiji samo u njihovim lokalnim medijima ili na njihovoj web stranici? Čini mi se samo veliki entuzijasti. Ovako zahvaljujući HKM-u (IKA-i HKR-u, portalu HKM-a) imamo sve informacije na jednom mjestu, možemo vidjeti bogatstvo i živost Crkve, raznolikost inicijativa i djelovanja, možemo vidjeti kako sjeme Riječi Božje raste i donosi plodove u konkretnim životim situacijama malih ljudi i zajednica širom lijepe naše.
Portal Hrvatske katoličke mreže redovito objavljuje članke i videe iz Vašeg ureda. Kako dolazite do svojih priča?
Mi radimo poput jedne male redakcije. Priče dolaze k nama, a onda mi krećemo po priču. K nama dođe najava događaja ili vijest, mi je popratimo za informativni program, a onda proširujemo priče za naše evangelizacijske, ponekad teološke i katehetske sadržaje. Spomenula sam vanjske suradnike, i oni na različitim mjestima prepoznaju dobre priče, vrijedne ljude i incijative, traže gdje to vjera poprima konkretne životne oblike i takvim pričama želimo pronositi nadu u ostvarivanje kraljevstva Božjega među nama.
Pratimo kalendar događanja ne samo lokalno nego u cijeloj Crkvi (i tu nam je važan HKM) i želimo tim nacionalnim pričama i događajima dati i svoj lokalni, mjesni doprinos. Slijedi nam Susret hrvatske katoličke mladeži u Zagrebu, ali tu nije važan samo Zagreb. Mi ćemo dio svog programa posvetiti različitim tipovima zajednica mladih u svojoj biskupiji. Na taj način ćemo u našoj mjesnoj Crkvi promovirati SHKM, a s druge strane ćemo obogatiti sam nacionalni događaj Susreta pokazujući kako mladi žive svoju vjeru u redovitosti u svojim zajednicama. Npr. nekad nam je važno da priču iz Zagreba donesemo svojim gledateljima i slušateljima, da ima otvaramo nove vidike i donosimo nove ideje, da ih ohrabrimo i potaknemo.
Portal HKM prepoznali smo kao jednu dodatnu platformu za naše sadržaje, gdje ono što smo otkrili, ispričali može odjeknuti dalje i jače. Zavirili smo u svoju arhivu i u njoj pronalazimo i priče za HKM.
Koje nedostatke, a koje prednosti vidite u suvremenom novinarstvu?
Kao nedostatak vidim brzinu, a to je ujedno i prednost suvremenog novianrstva. Ovisi kako ćemo to koristiti. Brzina je nedostatak ako nas ova karakteristika suvremenog novinarstva tjera da budemo prvi, bez provjere, filtriranja, razumijevanja informacije koje prenosimo. No s druge strane brzina je prednost jer imati informaciju znači lakše snalaženje i razumijevanje događaja, a povezano s time i mogućnost pravovremene reakcije na događaj.
Cijeli intervju poslušajte ovdje: