Budi dio naše mreže

Nadbiskup u miru Jean-Clément Jeanbart, unatoč tome što je u mirovini, svoje vrijeme posvećuje čuvanju svoje pastve u Alepu, unatoč ekonomskim poteškoćama. Kako? Doznajte u nastavku.

/ mdj

Kada je razorni potres magnitude 7,8 pogodio dijelove Sirije i Turske 6. veljače 2023., novoumirovljeni melkitski katolički metropolit Alepa, nadbiskup Jean-Clément Jeanbart, bio je zarobljen u svojoj rezidenciji u gradu na sjeveru Sirije. Većina njegove zgrade se srušila, odnijevši još nekoliko života, uključujući svećenika koji je također ondje živio. Nadbiskupa Jeanbarta, koji je tada imao 79 godina, spasioci su iznijeli s balkona zgrade, donosi Aleteia.

Tijekom oporavka od slomljene noge, nadbiskup je imao sve veće uvjerenje da mu je Gospodin spasio život za određenu svrhu. Sama Sirija je više od desetak godina pretrpjela svojevrsni potres građanski rat i islamističku pobunu, što je dovelo do velikog razaranja. Islamska država ugrozila je način života u kojem su kršćani i muslimani živjeli u skladu.

Uvjeren sam da su najbolje svjedočanstvo u islamskom svijetu za Isusa Krista arapski kršćani koji žive u ovoj zemlji

Iako je ISIS vojno poražen, a građanski rat prerastao u sukob niskog stupnja, Sirija i dalje pati od nemira. Jedna od potencijalnih žrtava tekućih previranja upravo su kršćani.

Ekonomske neprilike

Nadbiskup Jeanbart je u svojoj mirovini preuzeo misiju očuvanja kršćanstva u svojoj domovini. U ožujku, godinu dana nakon velikog potresa, koji je u Siriji i Turskoj odnio živote više od 62.000 ljudi, pokrenuo je program koji je nazvao Working to Stay.

“Sada je najvažniji problem zaustaviti iseljavanje, što bi moglo eliminirati kršćansku prisutnost”, rekao je nadbiskup Jeanbart za Aleteiju. Sirijci koji mogu napustiti zemlju to čine – iz financijskih, a ne sigurnosnih razloga. Sigurnost je, pojasnio je nadbiskup, u Siriji dobra. “Možda je bolje nego u Europi”, našalio se. “Vrlo rijetko imamo nasilje među ljudima.”

Razlog za ekonomske probleme je višestruk, ali uključuje sankcije koje su SAD i Europa uveli Siriji te naravno – inflacija. “Inflacija je učinila sve siromašnima – čak i oni u srednjoj klasi sada pate od visokih cijena”, rekao je. Cijene hrane, goriva i odjeće su pretjerane. Američki dolar, primjera radi sada vrijedi oko 14.000 sirijskih funti. Prije početka Arapskog proljeća 2011. iznosio je manje od 50 funti za dolar.

Stomatolog je bio na rubu iseljavanja jer su neovisni trgovci energijom koji su imali generatore toliko podigli cijene da si više nije mogao priuštiti električnu energiju potrebnu za svoju stomatologiju. Nadbiskup je uredio da se čovjeku umjesto toga nabavi sustav solarne energije.

Desetkovano stanovništvo

Kršćanska populacija također je desetkovana tijekom tog vremenskog razdoblja, krećući se sa oko 170.000 na oko 40.000 samo u Alepu. To uključuje ljude koji pripadaju Antiohijskoj pravoslavnoj crkvi, sirijske kršćane, Armence, maronite, Latine, Kaldejce i druge. Broj stanovnika Melkitske grkokatoličke crkve nadbiskupa Jeanbarta naglo je pao s 22 000 na oko 8 000 vjernika.

Uništavanjem ovog grada, Sirija je izgubila jedan od svojih glavnih izvora gospodarskog rasta i društvenog napretka.

“Naše obitelji pokušavaju učiniti ono što je moguće za život, ali jako su jadne”, rekao je. “Osjećam to, vidim to svojim očima. Mnogi naši ljudi ostali su bez dobrog dijela novca. Veliki broj njih jede toliko malo da su se fizički promijenili. Ali najvažniji su djeca i škola. Obitelji nemaju dovoljno novca da plate školovanje svoje djece, pa čak ni da plate mlijeko i ono što je njihovim bebama potrebno. Činimo koliko možemo da im pomognemo, ali problem ostaje problem prihoda i problem visokih cijena. Dakle, kada idem posjetiti obitelji, pazim da ne prihvatim nikakvu ponudu ili bilo što, jer znam da će ih to puno stajati”, rekao je.

Tijekom oporavka od slomljene noge, nadbiskup je imao sve veće uvjerenje da mu je Gospodin spasio život za određenu svrhu.

Njegova nova inicijativa Working to Stay razvila se iz dugogodišnjeg programa “Building to Stay”. Koristi Centar za stručno usavršavanje koji je on osnovao kako bi obučavao ljude u zanatima i možda započeo posao koji će generirati bolji prihod od loših plaća koje nude redovni poslovi. “Ponekad vodoinstalater ili stolar dobivaju više novca od liječnika”, rekao je. “Imaju puno više posla, a teže ih je pronaći nego liječnika.”

Jeanbart je mogao pomoći ljudima i na druge načine. Stomatolog je bio na rubu iseljavanja jer su neovisni trgovci energijom koji su imali generatore toliko podigli cijene da si više nije mogao priuštiti električnu energiju potrebnu za svoju stomatologiju. Nadbiskup je uredio da se čovjeku umjesto toga nabavi sustav solarne energije.

Još jedan čovjek je uspio kupiti mali kamionet opremljen šankom iz kojeg je mogao prodavati kavu, bezalkoholna pića i druge artikle. “Može se kretati zemljom i ne mora plaćati mjesto niti plaćati porez”, rekao je nadbiskup. U međuvremenu, sam crkveni život je prilično stabilan, a ljudi normalno pohađaju nedjeljne i dnevne liturgije.

Činimo koliko možemo da im pomognemo, ali problem ostaje problem prihoda i problem visokih cijena.

Crkve koje su tijekom rata bile oštećene ili uništene obnovljene su zahvaljujući nevladinim udrugama i Vladi Mađarske, rekao je. Sirijska vlada, dodao je, poštuje Crkvu i štiti je. “Da vam dam predodžbu, apostolska nuncijatura smije imati iskaznicu koja olakšava putovanje i kretanje klera, kada je predočimo na kontrolnoj točki.” No, najveći resurs Crkve su njezini ljudi, a jedan od razloga zašto nadbiskup Jeanbart želi spriječiti da više njih ode jest to što je islamski svijet otvoren za slušanje Evanđelja, tvrdi on. Arapski kršćani koji žive u Siriji najprikladniji su svjedoci za dijeljenje Riječi svojim muslimanskim susjedima, rekao je.

Ostanak u zemlji omogućuje kršćanima da budu vjerni Kristovom zahtjevu da svjedoče za njega i dovedu mu učenike, rekao je Jeanbart.

“Uvjeren sam da su najbolje svjedočanstvo u islamskom svijetu za Isusa Krista arapski kršćani koji žive u ovoj zemlji”, rekao je. “Mi smo iz ove zemlje – mnogo prije nego što je islam došao. Imamo isti jezik, imamo istu kulturu i nacionalnu povijest. Imamo iste ciljeve. Živimo zajedno, radimo zajedno, idemo zajedno u školu i na fakultet. Vrlo smo bliski s našom braćom muslimanima.”

Dodao je i da je donedavno bilo nemoguće pomoći muslimanu da postane kršćanin jer su “islamski zakoni vrlo strogi. Čovjek koji napusti islam može biti ubijen. Sada se stvari mijenjaju iz dana u dan.” Digitalna revolucija umanjila je važnost službenih cenzura, a Jeanbart vjeruje da će nova sloboda izražavanja navesti više muslimana da se zapitaju o “novom životu koji je dao Isus Krist”. Ako je osoba koja ispituje u neposrednoj blizini kršćana, na primjer preko prijateljstva, “otići će i tražiti dodatna objašnjenja o onome što je čuo”.

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja