Arheolozi misle da su pronašli mjesto važnog evanđeoskog događaja - susreta u Emausu.
Arheolozi su otkrili zidove stare 2.200 godina, dio helenističke utvrde za koju se pretpostavlja da ju je izgradio kralj Seleuk koji je pobijedio Judu Makabejca, poznatog židovskog vođu u središtu priče o Hanuki, prenosi Aleteia.
Francusko-izraelska ekspedicija arheologa od 2017. godine kopa na Kiriath Yearimu, brdu s kojega se vidi prilaz Jeruzalemu, nekoliko kilometara zapadno od grada Abu Ghosha.
Mjesto je uglavnom poznato po tome što je u njemu 20 godina čuvan Kovčeg saveza, prije no što ga je kralj David, prema Bibliji, odnio u Jeruzalem.
Arheolog Sveučilišta u Tel Avivu Izrael Finkelstein i Thomas Römer, profesor biblijskih studija na College de France predlažu da brdo Kiriath Yearim i susjedni grad Abu Ghosh budu identificirani kao Emaus. To je mjesto igralo važnu ulogu u povijesti židovske pobune protiv helenističkog Seleukova carstva, o kojoj piše Knjiga o Makabejcima. Judu Makabejca porazila je i ubila Seleukova vojska na čelu s Bakidom 160. god. u bitci kod Elase, generalom koji je bio upućen u Judeju kako bi zaustavio pobunu. Bakid je utvrdio niz gradova oko Jeruzalema, uključujući i Emaus.
Nakon uskrsnuća, Isus se na putu u Emaus prvi put pojavio dvojici svojih učenika. Ispočetka Ga nisu prepoznali, ali kad su stigli do Emausa i s Njim lomili kruh za večerom, “otvore im se oči te ga prepoznaše”, kako nam kaže Evanđelje.
Prema svetom Luki, Emaus je bio udaljen 60 stadija od Jeruzalema – oko 12 kilometara.
Međutim, Benjamin Isaac, profesor emeritus drevne povijesti na Sveučilištu u Tel Avivu, istaknuo je da u blizini postoje još barem dva mjesta koja čvrsto brane ime biblijskog Emausa, što je vjerojatno bila grčka verzija hebrejske riječi hammah ili vruće proljeće.
Tradicionalno, većina znanstvenika poistovjećuje Emaus iz Isusova vremena s onim što je kasnije postao bizantski grad zvan Emmaus Nicopolis, smješten u dolini Ajalon blizu današnjeg čvorišta Latrun.
Kršćanski povjesničar iz 2. i 3. stoljeća Euzebije iz Cezareje identificirao je Emaus Nicopolis kao Emaus iz Evanđelja po Luki, objašnjava Römer. Za razliku od mjesta Kiriath Yearim/Abu Ghosh, sjećanje na ime Emaus sačuvano je u palestinskom selu koje je tamo nastalo pod nazivom Imwas. Selo su uništile izraelske snage nakon Šestodnevnog rata 1967. godine, a ruševine mnogih faza nalazišta sada su dio nacionalnog parka.
Ovu tezu podržava činjenica da se Emaus Nicopolis uklapa u opis spomenut u ‘Prvoj knjizi o Makabejcima’ kao mjesto bitke kod Emausa, gdje je Juda Makabejac slomio Seleukove snage nekoliko godina prije njegova kobnog susreta s Bakidom, napominje Römer.
Ali Emmaus Nicopolis udaljen je 25 kilometara od Jeruzalema, što je više nego dvostruka udaljenost od one koju je zapisao evanđelist Luka.
Römer ističe da i neke drevne tradicije povezuju Kiriath Yearim i Abu Ghosh s Emausom. Čak se ni neki kršćani u prošlim stoljećima nisu slagali s Euzebijem i vjerovali su da se Isusovo ukazanje dogodilo tamo, a ne u Emmausu Nicopolisu. Zato su križari, još u 12. stoljeću, izgradili veličanstvenu crkvu Uskrsnuća s freskama u Abu Ghoshu.