Povodom obilježavanja 53. Svjetskog dana sredstava društvenih komunikacija gost emisije Aktualno Hrvatskoga katoličkog radija u četvrtak bio je izv. prof. dr. sc. Jerko Valković, pročelnik Odjela za komunikologiju na Hrvatskom katoličkom sveučilištu. Tema emisije bila je na koji je način vjerska tematika prisutna u medijskom prostoru te koju ulogu ima Crkva u medijima.
“Crkva je sama pozvana osluškivati što drugi o njoj misle, govore i kako je razumiju, a sam govor o vjerskim zajednicama u javnosti jedno je, doista, veliko obogaćenje”, kazao je sugovornik voditelja emisije HKR-ovog suradnika Ivana Taševa.
“Potrebno je promatrati imaju li današnji mediji jezik i gramatiku da bi mogli govoriti o specifično vjerskim temama. Kada mediji govore o vjeri, pogotovo kada žele govoriti o nekim stvarima, koje su pomalo otajstvo na svoj način, imaju određene poteškoće”, dodao je dr. sc. Valković.
“Ako netko želi pratiti događanja na sportskom području normalna je stvar da poznaje pravila igre. Čini mi se da nam u medijskom prostoru nedostaje dosta djelatnika koji bi poznavali ovo područje”, istaknuo je pročelnik na HKS-u.
“Vjerujem da će jedan od značajnih doprinosa biti Odjel za komunikologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta koji je jedino učilište u Hrvatskoj u kojemu našim studentima, budućim medijskim djelatnicima, nudimo mogućnost upoznavanja života, odnosno naravi Crkve”, naglasio je Valković.
Kazao je kako je potrebna otvorenost kako bi Crkva uspješno komunicirala te da Crkva u Hrvatskoj mora djelovati u pravcu vremena današnjeg čovjeka kako bi mu bila razumljiva. Crkva je pozvana slijediti logiku medija, ali ne pod svaku cijenu, istaknuo je te nadodao kako je, ono što Crkva naviješta, nemoguće u potpunosti prenijeti. „Mediji nikada ne mogu prenositi sakrament. Kolokvijalno kažemo da se preko medija ‘prenosila misa’, iako se misa nikada ne može prenijeti”, rekao je naš sugovornik.
Istaknuo je kako, parafrazirajući Krista, Crkva treba „biti prisutan u medijima, ali ne biti od medija”.
Spomenuo je kako postoji razlika između medijske logike djelovanja i crkvene kulture.
“Crkva je rasla u drugoj kulturi razmišljanja, u kulturi knjige. S druge strane, današnji mediji djeluju na drugačiji način. Crkva je kroz povijest sazrijevala svoju misao, a današnji mediji djeluju u okviru jednog dana, 24 sata. Odluke se donose brzo, ono što se danas reklo, sutra se može poreći, dok je način razmišljanja Crkve posve drugačije”, rekao je pročelnik odjela za komunikologiju.
Prisjetio se istraživanja o zastupljenosti vjerske tematike u medijskom prostoru, koje je proveo Odjel za komunikologiju, a koji ujedno predstavlja prvi projekt ove vrste proveden u Republici Hrvatskoj. Analizirajući 710 priloga iz svih medija, zaključak je bio da je u kolumnama prisutan negativan prizvuk o Crkvi te ističe kako je stereotipno prikazivanje Crkve osiromašenje za medijsko djelovanje.
Razgovor je zaključio pozivom na dijalog:
“Cilj je komunikacije uspostavljanje zajedništva i to je, u konačnici, ono što karakterizira i crkvenu komunikaciju, kojoj nije cilj samo informirati, nego, na koncu, težiti uspostavi zajedništva – zajedništva između ljudi, ali i zajedništva Boga i čovjeka, koje je od toga nedovojivo.“
Podsjetimo, poruku za 1. Svjetski dan sredstava društvenih komunikacija uputio je 1967. godine papa Pavao VI. Naime, Drugi vatikanski koncil utemeljio je taj dan kako bi vjernici bili svjesniji značenja medija u njihovu životu. Svake godine Sveti Otac upućuje prigodnu poruku.
Svjetski dan sredstava društvene komunikacije slavi se na Sedmu vazmenu nedjelju, prvu nakon Uzašašća, koja ove godine pada na 2. lipnja.