„Put u Emaus je naš put. Svi lutamo prema tuzi. Razočarani smo u život i svoje nade. Nakon uskrsnuća Isus je na svakom ljudskom putu. On nas upućuje na otkrivanje svoje prisutnosti u Euharistiji“, potaknuo nas je na razmišljanje vlč. Branimir Budinski u emisiji „Pod križem“.
Učenici su otkrili Isusovu prisutnost na putu dok su razmišljali o Svetom pismu. Razmjena Božjih riječi omogućila im je da se otvore Njegovom vodstvu, što je završilo lomljenjem Kruha.
Shema dolaska do cilja života je jednostavna
Isus je doslovno upitao: „Koje riječi izmjenjujete dok hodate?” Luka je upotrijebio riječ antiballete, što se također može prevesti: međusobno se bacati, razmjenjivati riječi, raspravljati, uspoređivati ili čak bacati projektile, jer je izvorno ova riječ imala vojno značenje.
Koje riječi izmjenjujete dok hodate?
Dakle, razgovor je bio pun vatre, bio je to svojevrsni duhovni rat u kojem su riječi Biblije poput strijela pogađale sumnje, rušeći ih poput zidova.

Foto/Emaus/Cathopic
Ovu raspravu možemo bolje razumjeti ako je usporedimo s lutanjem anđela kroz središte Jeruzalema u Ezekijelovoj viziji (Ezekiel 9, 4-6).
Anđeli su uništili one koji u životu nisu prihvatili pokajanje, izbjegavali su križ. Oni koji su uzeli znak TAW na čelo (slovo TAW bilo je u obliku križa), tj. prihvatili križ života, bili su spašeni.
Njihova se tuga pretvorila u spas
Život nas dijeli na one koji križ prihvaćaju i one koji križ odbacuju. Razapeti smo između tih stavova, a izbor pravog ovisi o tome hoćemo li se Božjom Riječi moći boriti za vlastiti život.
Prije smrti, Isus je pripremio svoje učenike
Najteži trenutak je gubitak najdraže osobe – gubitak nekoga tko je dao smisao našem putu. Prije smrti, Isus je pripremio svoje učenike na takav gubitak:
„Još malo i nećete me vidjeti, pa opet malo i vidjet ćete me. (…) Vi ćete plakati i naricati, a svijet će se radovati. Bit ćeš tužan, ali tvoja će se tuga pretvoriti u radost” (Ivan 16:16, 20).

Foto: Canva
Gore je onima koji su svoj život zasnovali na drugoj osobi, na ideji, na novcu, na požudi, na karijeri, na bilo čemu i bilo kome – samo ne na Bogu. Njihova tuga zbog gubitka nikada se neće pretvoriti u radost.
Prva stvar koju Isus čini u odnosu na učenike je to da im se približava
O čemu govori ovaj odlomak? Ovaj odlomak govori o Euharistiji i vidiš ovdje da je prva stvar koju Isus čini u odnosu na učenike ta da im se približava i počinje razgovarati s njima.
„Isus im se približi i pođe s njima.“ Lako je zamisliti emocije učenika na putu u Emaus: gorčina, tuga, razočarenje, osjećaj poraza… Oni ne toliko da „idu“ koliko se vraćaju kao ispod križa.
Znanje nije dovoljno kada su srca hladna
Uskrsli donosi utjehu. Liječenje bolnih srca, međutim, ne događa se u jednom trenutku, to je dug put i proces. Isus im se prvi približava i ide s njima. S njim dijele svoj put žalosti. Štoviše, potiče ih da izraze svoju bol.
Čovjeku u krizi treba netko tko će mu prići, prošetati s njim odnosno osjetiti situaciju, saslušati pritužbu, samo biti uz njega. Suosjećajna prisutnost prvi je stupanj Božje utjehe.
„Ti valjda jedini ne znaš…“ Koliko se samo tebi puta čini da je Bog „jedini“ koji ne zna što te boli?

Foto: Canva
Bog nam se čini kao Netko nepoznat, tuđim, nepoznat našim problemima, s onoga svijeta. A istina je da ono što utječe na nas – još više utječe na Boga.
Suosjećajna prisutnost prvi je stupanj Božje utjehe
Priča koju učenici pričaju s takvim emocijama više je njegova priča nego njihova. Oni vide samo svoju bol, svoje razočaranje, svoju samoću… Nedostaje im ključ za razumijevanje smisla povijesti (svoje i Isusove), iako je ključ tu pokraj njih.
Samo znanje nije dovoljno kada su srca hladna.
Kada ćemo ga prepoznati na našim putovima u Emaus?
Bog poštuje našu slobodu. Do boli (i njegove i naše). Zapisano je da su učenici „prisilili“ Isusa da ostane s njima.
Zvuči čudno. Prisiliti Boga? Naša otvorenost, slušanje, spremnost na gostoprimstvo „tjera“ Boga da ostane s nama. Bog, zaljubljen u čovjeka, poklekne kad u nama vidi iskrene želje i spremnost da mu „napravimo mjesta“.
Bog, zaljubljen u čovjeka, poklekne kad u nama vidi iskrene želje
Pozvati stranca u svoj dom je rizik. Više volimo sigurne odnose na daljinu, „službene“ odnose s Bogom na crkvenoj osnovi, daleko od naših života.

Karin Grenc/Emaus
Međutim, kada ćemo ga prepoznati na našim putovima u Emaus?
„Zar srce nije gorjelo u nama?“. Ne radi se samo o emocijama. Srce je središte čovjeka u Bibliji.
Isus je s tobom u Euharistiji
Gledajući očima Euharistije, to je zaista prvi dio Euharistije. Ti dođeš na svetu misu, no Isus ti prilazi i započinje razgovarati s tobom po svojoj Riječi.
I to je služba Riječi. Ona ima zadatak da „resetira“ tvoj odnos s tvojim životom.
No, to nije dovoljno jer učenici i dalje ne prepoznaju Isusa. Nego, On se pridružuje njima i razlomi kruh.

Euharistija / Cathopic
Prvi dio Euharistije Isus razgovara s tobom, tumači ti tvoj život, a u drugom dijelu euharistije daje ti se pod prilikama Kruha.
Zašto Ga nema? Jer je postao TI
U tom trenutku ti Ga primaš, i samim tim činom On iščezava, nema Ga. Zašto Ga nema? Jer je postao TI.
Njihova nutrina gori
Isus, kojeg ne prepoznaju, počne im tumačiti Pisma. Počevši tada od Mojsija i svih proroka, protumači im što u svim Pismima ima o njemu. A dok On tumači, njima gori srce.
Njima se neki „infarkt“ događa, gori im nutrina dok ga slušaju. I kažu: „Daj, vani je tama, mrak, ostani s nama.“
A dok On tumači, njima gori srce
I on ostane s njima. I dok razlama kruh oni Ga prepoznaju, ali čim su ga prepoznali, Isus je iščeznuo, nestao. Zašto?

Foto: Isus/ Foto: Franjevačka mladež
„Pa sad kad smo te vidjeli, sad kad smo te napokon prepoznali i upoznali, sad ostani s nama, zašto odlaziš? U isti se čas digoše i vratiše u Jeruzalem.“
A bježali su iz Jeruzalema iz straha, a sad se digoše i vratiše u Jeruzalem.
Zašto je Isus iščeznuo? ZATO JER NIJE BITAN!
Jer nema potrebe da bude tamo jer su oni postali Isus. Jer ih mrak više ne plaši, jer ih Jeruzalem više ne plaši, jer taj život koji Isus ima postao je njihov život; i čim je postao njihov, Isus je iščeznuo. Nema potrebe da je tamo.
Emisiju Hrvatskog katoličkog radija „Pod križem”, koju uređuju i vode šestorica svećenika iz četiriju biskupija, možete slušati svaki utorak od 20 sati ili naknadno pogledati na YouTube kanalu Hrvatske katoličke mreže ili na Facebook stranici HKR-a.