U emisiji HKR-a "Novi valovi dobrote" urednice i voditeljice sestre Karoline Miljak u četvrtak, 25. ožujka gostovala je Natalija Sklepić, prva romska učiteljica zaposlena u osnovnoj školi Vladimira Nazora Pribislavec.
Natalija Sklepić dolazi iz najvećeg romskog naselja Parag u Međimurskoj županiji, udana je i majka dvojice sinova.
Govoreći o tome kako je postala prva romska učiteljica na našim područjima Natalija Sklepić je istaknula da put do toga nije bio jednostavan ni lagan. Prisjetila se svojih učiteljica koje su joj pružile podršku u vremenu kada to njezini roditelji nisu mogli, ne zato jer nisu htjeli, nego zato jer nisu znali.
Gledali su me kao nekoga tko je izdao svoju sredinu, svoju zajednicu, ali ja nisam htjela živjeti poput mojih roditelja i nastavila sam školovanje.
“Bila sam odlična učenica s velikim potencijalom, a uvijek sam govorila da i sama želim postati učiteljicom. Moje učiteljice, ravnatelj škole i gospođa iz Centra za socijalnu skrb ostvarili su moj san. Hvala im na tome”, istaknula je Sklepić.
Govoreći o tome kako su reagirali stanovnici iz romskog naselja u kojemu je živjela rekla je da je većini njih to bilo čudno jer u to vrijeme djevojke se nisu školovale. Gledali su me kao nekoga tko je izdao svoju sredinu, svoju zajednicu, ali ja nisam htjela živjeti poput mojih roditelja i nastavila sam školovanje.
Otišla sam iz romskog naselja kada sam imala 16 godina i nije mi bilo lako živjeti sama
“Neki od njih su kasnije u školu poslali i svoje djevojčice jer su uvidjeli da to omogućava bolji život. Otišla sam iz romskog naselja kada sam imala 16 godina i nije mi bilo lako živjeti sama. Učitelji i ravnatelj škole bili su uz mene i ravnateljica Centra za socijalnu skrb koja me doslovno financirala. Pohađala sam ekonomsku i trgovačku školu u Čakovcu, smjer komercijalist i tijekom školske godine bila sam u učeničkom domu u Čakovcu, a kada bi se tijekom ljeta dom zatvorio bila sam u udomiteljskim obiteljima jer se nisam imala gdje vratiti i nije me ništa vuklo vratiti se doma. Odlučila sam da više ne pripadam tamo”, rekla je Natalija Sklepić.
Najteže je bilo za blagdane kada svi odu svojim obiteljima
Komunikacija s vršnjacima u domu mi nije bila problem jer sam jako komunikativna. Najteže je bilo za blagdane kada svi odu svojim obiteljima. Moji su imali osjećaj da ih napuštam, nisu bili svjesni da je to dobro za mene. Imali smo određene konflikte, ali kasnije smo se pomirili.
Nadala se da će biti uzor drugim djevojkama koje će slijediti njezin primjer
Nakon srednje škole Natalija Sklepić upisala je Učiteljski fakultet u Čakovcu sa željom da pomogne drugim Romima i osvijesti im važnost obrazovanja. Nadala se da će biti uzor drugim djevojkama koje će slijediti njezin primjer. Istaknula je da je danas veliki napredak što se piše upisa romske djece u srednje škole.
Nakon fakulteta radila je u struci godinu dana, a nakon toga bilo je jako teško dobiti posao u razrednoj nastavi. Natalija Sklepić ističe da je neke škole nisu htjele primiti, neke su slale odbijenice. Vjeruje da bi romske udruge mogle pomoći u pronalasku posla.
Kao učiteljica Natalija Sklepić u nekoliko je navrata bila u Romskoj odgojnoj zajednici koju svake godine organizira Odbor za pastoral Roma HBK.
“Tamo sam po prvi puta saznala neke stvari o našem narodu, a i djeci je bilo jako informativno, pogotovo kada je bilo riječi o ženidbi ili krštenju. Žao mi je da nema literature preko koje bih mogla djeci prenijeti informacije o običajima.”
Na jeziku Bajaša nema pisane literature. Prvi pisani trag je Katekizam koji je izdao Odbor za pastoral Roma HBK, a kako je istaknula urednica emisije Karolina Miljak za neke su izričaje morali koristiti usmenu predaju, a veliki je problem što su isti izrazi u različitim naseljima za iste pojmove potpuno različiti.
Kod Roma nije problem govor, nego pismo jer u bajaškom jeziku ima puno naglasaka. Kada bi postojala osoba koja bi znala te naglaske objasniti, ne bi bio problem sastaviti romski rječnik.
Natalija Sklepić dolazi iz obitelji koja je u mješovitom braku pa je do polaska u školu razumjela hrvatski jezik. Tako je prevodila ostaloj djeci koja nisu znala hrvatski te smatra da je upravo tu niknula klica i želja i da postane učiteljica.
Današnja romska djeca znaju hrvatski jezik, ali nedovoljno. Natalija Sklepić je naglasila da i danas u njezinom razredu ima djece koja jedva razumiju hrvatski jezik.