U poetsko-glazbenom serijalu HKR-a 'Marijanski stihovi' uvrstili smo i pjesmu Tina Ujevića 'Molitva Bogomajci za rabu božju Doru Rembot'. Tin Ujević je pisac raznolika opusa, no danas je najpoznatiji po svojoj pjesničkoj ostavštini.
Najpoznatiji Vrgorčanin, Augustin Tin Ujević, rođen je 1891., a preminuo je u Zagrebu 1955. Pisac raznolika opusa, danas je najpoznatiji po svojoj pjesničkoj ostavštini. Tin Ujević u Zagrebu, na Filozofskom fakultetu, studira hrvatski jezik i književnost, klasičnu filologiju i filozofiju i za to vrijeme blizak je Matošu i njegovu književnom krugu. Kasnije raskida s matoševskom tradicijom te emigrira u Pariz.
Za vrijeme boravka u Parizu nastaju njegove pjesničke zbirke ‘Lelek sebra’ i ‘Kolajna’. U njima je vidljiv simbolistički i esteticistički utjecaj francuskih autora, Baudelairea, Verlainea i Rimbauda. U vrijeme kad Ujević piše ove zbirke, živi gotovo bez ikakvih materijalnih sredstava i tada se počinje graditi slika o Ujeviću boemu koji živi nekonvencionalno i prekomjerno uživa u alkoholu. U književnom smislu, upravo su mu te dvije zbirke donijele ugled.
U ‘Kolajni’ se javljaju ljubavne pjesme s intertekstualnom podlogom koju gradi na pjesničkoj tradiciji od srednjovjekovne trubadurske lirike do modernizma. U ‘Leleku sebra’ nalazi se i njegova najpoznatija pjesma, ‘Svakidašnja jadikovka’. Pjesma je prožeta biblijskim motivima i vapajima Bogu. Pjesnik se osjeća napušteno i usamljeno te od Boga traži da ispuni svoja obećanja.
Ujevićev život 1930-ih obilježen je lutanjem. Boravi u Beogradu, Sarajevu i Splitu, a od 1940. trajno živi u Zagrebu. Zbirke ‘Auto na korzu’, ‘Ojađeno zvono’ i ‘Žedan kamen na studencu’ vedrijih su tonova. U njima se javlja ideja zajedništva i pogled na svijet postaje optimističniji.
Ujević se počinje više baviti društvenim pitanjima, ljudskom veličinom, a pjesme su mu prožete kozmičkim spiritualizmom, kao na primjer u pjesmi ‘Visoki jablani’ i ‘Pobratimstvo lica u svemiru’.
Ujević je bio erudit i vrstan poznavalac jezika. Uzdržavao se prevođenjem poezije i proze. Prevodi Baudelairea, Rimbauda, Whitmana, talijanski i kinesku poeziju, Prousta i Conrada.
Poznat kao pjesnik nekonvencionalna života, boem, Tin Ujević u hrvatskoj će književnosti biti zapamćen kao pjesnik koji je pomirio klasično i moderno.(bp)
‘Molitva Bogomajci za rabu božju Doru Rembot’
I
Pred tvojim slavnim, Majko, dražima,
ja pjan i besan, sasvim nedostojan,
ko trska lak, ko dijete nepostojan,
u mraku klonuh s crnim lažima.
I kost, i mozak bol izažima;
a teško onom ko je, nespokojan,
u jadu srećan, a u sreći zdvojan
lutao noćnim, sâm, pejzažima.
– I nigdje nije našo obećane
ljubavi, nigdje grijehu oproštenja,
i nigdje nije našo rosne mane,
i nigdje čistog srebra Pozdravljenja,
i nigdje nije našo Vivijane,
i nigdje krvi svetog Otkupljenja. –
II
Blažena Gospo moje sijede majke,
Marijo, zvijezdo bijelih naraštaja,
s usnice tvoje, s ruku punih Sjaja,
ja popih prve neborajske bajke.
Srce je Majke srce Bogomajke:
ja znam da mnogi ljudski grijeh utaja,
i znam da srodne duše srećom spaja,
izlaže astar povrh gnjevne hajke.
I ti što znadeš za čim plače plot
i tugu cvijeta bereš očima,
znat ćeš i zašto evo postah Got.
Znat ćeš i zašto mene obli pot
i zašto moja tužba počima
za svetu ženu Doru Remebot.
III
O pred te noge s punim ritmom sfera
zavjet u staklu položimo suze.
Pred svete noge nek se s plačem spuze
plameno srce dviju hemisfera.
Nek zemsku ljubav spasi rajska vjera,
Sveta Madona naše svjetske Muze,
i nek uz tihi jauk kornemuze
razvije duša sokolova pera.
Ljubav je Bog, ne Dzeus ni Sabaot,
i zato nek je sanak blagoslovljen,
i neka pada drač i trnski plot;
Majka je Bog, ne Dzeus ni Sabaot,
i nek me čuje, kada vapim slomljen
za rabu božju Doru Remebot.
IV
Svete joj oči kazuju: nevina,
a bijele ruke dršću rajskom strasti.
U njenom vrtu znadoše se srasti
i oganj ruže, i nevinost krina.
Glas joj je tužan kao jek dolina
gdje jaganjac je izašao pasti,
a u tom paklu što me može spasti
do njena zlatna, plava Mjesečina?
Pred njenim likom da se skromno klekne
u slavu bola i u slavu snova
kao pred neki živi Jeruzalem.
I da se plače, i da se vjera rekne,
i svaki uzdah bude Vita Nuova,
a svaka suza drugi sjajni alem.