U tjedniku Nacional objavljen je 28. svibnja 2024. niz netočnih informacija u članku pod naslovom: „ŠOKANTNO Vjeroučitelj u Splitu srednjoškolcima objašnjavao da se pobačaj radi – vješalicom”.
Naime, 27. svibnja 2024. autor spomenutog članka uputio je upit Katehetskom uredu i Tiskovnom uredu Splitsko-makarske nadbiskupije navodeći da je Nacional doznao da je vjeroučitelj Mario Milovac „prošlog tjedna“ u trećem razredu IV. gimnazije Marka Marulića u Splitu uznemirio učenike predavanjem o pobačaju, u kojem je spominjao „vješalice“ kao sredstvo pobačaja. Novinar je tražio komentar o tome: „Je li primjereno i u skladu s nastavnim programom da vjeroučitelj s učenicima raspravlja o metodama pobačaja? Je li primjereno da njegovo predavanje uznemiri učenike? Je li primjereno da vjeroučitelj spominje ‘vješalice’ u kontekstu opisa pobačaja?“
Katehetski ured Splitsko-makarske nadbiskupije odmah je pokrenuo postupak istraživanja činjenica i zatražio od vjeroučitelja M. Milovca pisano i usmeno očitovanje. Po primitku očitovanja, novinaru je istoga dana Tiskovni ured Splitsko-makarske nadbiskupije poslao odgovor koji donosimo u cijelosti: „Vjeroučitelj Mario Milovac sukladno Kurikulu Katoličkog vjeronauka za 3. razred gimnazije, u okviru teme Izazov napretka, patnje, bolesti i smrti, obradio je i podtemu Bioetike i Katoličkog pristupa kloniranju, eutanaziji i palijativnom liječenju, presađivanju i darivanju organa, pobačaju i dr. U ishodima Godišnjeg izvedbenog kurikuluma za gimnazije (SŠ KV C.3.2.) stoji: Učenik objašnjava i argumentirano iznosi biblijske temelje i crkveni nauk o svetosti i nepovredivosti ljudskoga života. Očekivanja međupredmetnih tema su: kod učenika razviti kritičko razmišljanje o ovim bioetičkim pitanjima, promišljanje o svetosti i nepovredivosti ljudskog života od začeća do prirodne smrti, uvidjeti posljedice svojih i tuđih postupaka/stavova/izvora te važnost odgovornog donošenja životnih odluka. Vjeroučitelj je obradio temu pobačaja a da ne prikazuje videa ili bilo kakve druge materijale na satu. Splitsko-makarska nadbiskupija ulaže velike napore u stručno usavršavanje svojih vjeroučitelja te zajedno sa Agencijom za odgoj i obrazovanje organizira godišnje stručne skupove, radionice i dr. projekte gdje se uvijek nastoje obraditi aktualne teme. Tako su vjeroučitelji upoznati sa svim stavovima, bilo medicinskim, bioetičkim i teološkim te mogu argumentirano obrađivati sve teme navedene u Kurikulumu. Ukoliko se netko od učenika subjektivno osjetio uznemirenim ili povrijeđenim pri obradi teme, ovim putem izražavamo žaljenje. Vjeroučitelj će razgovarati s učenicima. Važno je napomenuti da se radi o mladim osobama, sedamnaestogodišnjacima i osamnaestogodišnjacima, koji imaju već uvelike izgrađene stavove, a katolički vjeronauk želi i mora pridonijeti stvaranju kritičkog stava prema raznim životnim temama, među kojima je i pitanje pobačaja.“
Odgovor je u cjelovitom obliku objavljen samo u tiskanom izdanju Nacionala, a na portalu Nacionala, što su prenijeli i drugi mediji, donijeta je samo rečenica: „Ukoliko se netko od učenika subjektivno osjetio uznemirenim ili povrijeđenim pri obradi teme, ovim putem izražavamo žaljenje.“ Manipulirajući tekstom dezinformirana je javnost.
Nadalje, pozivajući se na anonimni izvor, autor članka u spomenutom tekstu iznio je niz lažnih optužbi prema Mariju Milovcu, vjeroučitelju iz Splitsko-makarske nadbiskupije, suprugu i ocu četvero malodobne djece. Iz iskaza vjeroučitelja M. Milovca, koji je iznio i u intervju koji je dao za Bitno.net 31. svibnja 2024. jasno je da učenicima na nastavi nije „objašnjavao da se pobačaj radi – vješalicom”, niti je spominjao „vješalice“ na satu vjeronauka.
Nadalje, nije istina da je vjeroučitelj M. Milovac učenike „uznemirio predavanjem i videom s realističnim scenama pobačaja” jer učenicima nije prikazivao nikakav video sadržaj sa scenama pobačaja. Objavom i prenošenjem članka s portala Nacionala na druge portale ubrzano se proširila lavina komentara na društvenim mrežama. Najvećim dijelom bila je riječ o govoru mržnje i poticanju na fizičko nasilje. Takvi su komentari prouzročili stanje zabrinutosti ne samo kod vjeroučitelja konkretno, nego i kod članova njegove obitelji i bližnjih. Važno je istaknuti da je medijske natpise pokrenuo anonimni izvor, a ne provjerena i točna informacija što baca sjenu na novinarski rad u ovom slučaju. Tim više što su u sve uključeni i konkretni malodobni učenici iz razreda u kojima vjeroučitelj radi, što je dovelo i do njihove medijske izloženosti, ali i zabrinutosti njihovih bližnjih te im je nanijeta moralna šteta.
Potrebno je istaknuti da je vjeroučitelj Milovac izvodio nastavu sukladno kurikulumu Katoličkoga vjeronauka za treći razred gimnazije u okviru podteme Bioetika s ciljem promišljanja o svetosti i nepovredivosti ljudskog života od začeća do prirodne smrti. Nije istina da je kurikulum katoličkoga vjeronauka za srednje škole – kako stoji u spomenutom članku – „kontroverzan sam po sebi jer katoličkom, uvelike ideologiziranom i represivnom tumačenju stvarnosti daje monopol…”. Naime, Kurikulum nastavnoga predmeta „Katolički vjeronauk za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj“ višestruko je recenziran, odobren je odlukom Ministarstva znanosti i obrazovanja i Hrvatske biskupske konferencije te je izborni predmet.
***
Rubriku Glas istine u sklopu projekta KAT – Provjera dezinformacija o vjerskim temama Hrvatski katolički radio radi u suradnji s Hrvatskim katoličkim sveučilištem i Hrvatskim društvom katoličkih novinara. Metodom činjenične provjere, projektom “Glas istine – Vox Veritatis” želi se ocjenjivati točnost i utemeljenost izjava, vijesti i objava vezanih za život Katoličke crkve u Hrvatskoj i svijetu kako bi se spriječilo širenje dezinformacija u javnosti, odnosno krivo kontekstualiziranje ili manipuliranje izjavama katoličkih poglavara. Projekt financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije, Europske komisije ili Agencije za elektroničke medije. Europska unija, Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.