Na blagdan svete Marine, u nedjelju 20. srpnja u Mošćeničkoj Dragi, nadbiskup Mate Uzinić u propovijedi je potaknuo na razmišljanje o ulozi žene u Crkvi. Istaknuo je da se u pastoralnim nastojanjima ne trebamo baviti samo povratkom muškaraca u Crkvu, nego i oko mjesta i uloge žena u njoj.
Sv. Marina je bila oklevetana i krivo optužena. Nakon njene smrti i nakon što su ljudi uvidjeli da su pogriješili i oklevetali je, počeli su je častiti kao sveticu.
Iako je priča iz davnih vremena i danas nam može poslati puno poruka, a jedna je da pazimo što govorimo jedni drugima, da ne osuđujemo druge olako, bez obzira što se ne uklapaju u naše okvire i naše načine razmišljanja.
Mjesto i uloga žene u Crkvi
Često odnos prema ženama u Crkvi, nekada i danas, nije na onoj razini na kojoj bi trebao biti, upozorio je nadbiskup Uzinić i za promišljanje o toj temi naveo evanđeoski ulomak koji se čitao toga dana (Lk 10, 38-42).

foto: fra3.net
Prije osvrta na evanđeoski ulomak, naveo je istraživanje provedeno u SAD-u gdje se ispitivalo u kojem postotku jedan član obitelji koji postane kršćanin može utjecati na druge na postanu kršćani.
Ako je dijete u pitanju, tada su šanse 3,7% da će i drugi članovi obitelji to postati. Ukoliko je riječ o majci, postotak je 17%, a ako otac postane kršćanin, tada je postotak čak 93%.
Polazeći od te činjenice, koliko je važno mjesto i uloga oca u obitelji u kršćanskom smislu, neki smatraju da je najvažnije probuditi muškarca.

Muškarci na molitvi krunice koja se održava svake prve subote na Trgu bana Josipa Jelačića u Zagrebu / Foto: Lovro Domitrović/PIXSELL
Na tom tragu je takozvana muška krunica na kojoj se, između ostalih nakana, moli za muškarce da postanu duhovni autoriteti u obitelji koji će hrabro svjedočiti i prenositi katoličku vjeru.
Kada se tome doda nakana za život u predbračnoj čistoći te čednost u odijevanju (gdje se najčešće misli na žene) i ponašanju i obnovu katoličkih brakova, može se stvoriti zaključak da taj pokret u sebi ima intenciju da se ženama i muškarcima u Crkvi i društvu dadu tradicionalne uloge koje su imali i prije.
To su uloge – da žena bude oko stola, a muškarac za stolom. Ako se to razumije tako, a može se razumjeti, jer postoje određeni elementi, onda se razumije i zašto se u javnosti stvara dosta veliki otpor na takva nastojanja.

Žena / Foto: Canva
To se smatra nešto čime se želi ugroziti sekularnost i pluralnost društva i zapravo mogu se ugroziti neka ženska prava i postignuća koja su dostignuta u našem vremenu.
Važno je ovim promišljanjem postaviti pitanje:
Što Isus o svemu tome misli?
Mislim da nam odgovor na to pitanje nudi današnji evanđeoski ulomak u kojemu Isus poručuje da je ženi mjesto ne samo oko stola, nego i za stolom, da joj je mjesto među njegovim učenicima i uz to, kako kaže u današnjem evanđeoskom ulomku, da je Marija, koja je razliku od Marte učinila upravo to, učinila bolji izbor!

Marta, Marija i Isus
Nije nevažno to čitati iz perspektive u kojoj Isus cijeni taj Martin rad, ali mu je više stalo da i muškarci i žene budu njegovi učenici. Tek kad su njegovi učenici, na pravi način mogu biti i ono drugo.
U svojim pastoralnim nastojanjima ne trebamo se samo više truditi oko povratka muškaraca u Crkvu, nego i oko mjesta i uloge žena u Crkvi. To je ono oko čega bismo trebali više nastojati i tražiti neke odgovore na određenu diskriminaciju, osobito kada je riječ o nekim upravnim i mjestima gdje se odlučuje.

Obitelj u crkvi / Foto: Canva
Kao pozitivan primjer nadbiskup je naveo pomake koje je napravio papa Franjo uključujući žene u službe koje su povezane uz odlučivanje. Ono što je sporno u današnjoj Crkvi, ali i u našim obiteljima u kojima su žene još uvijek često ‘oko stola’, a nažalost su često i žrtve različitih oblika nasilja, je doista ono mjesto koje žena treba imati.
Podsjetio je na brojne važne žene kroz povijest Crkve kazavši da je karakteristika svih tih žena da su sve najprije znale izabrati „bolji dio“, da su znale najprije kontemplirati Isusa, da su znale učiti od Isusa, da su najprije bile Isusove učenice.

Majka Terezija / Foto: Memorial House of Mother Teresa
Navodeći kao primjer Majku Terezu, naveo je da je ona svoje sestre najprije uputila na molitvu klanjanja pred Presvetim, kako bi mogle služiti potrebitima. Ne može jedno bez drugoga.
Susret s Isusom, molitva, ona nas pročišćava da na najbolji način znamo kako pomoći bližnjima. Ona nam pomaže da na način milosrdnog Samarijanca prepoznamo najpotrebnije. Na to nas poziva i današnje evanđelje i ovo euharistijsko slavlje u kojemu nije više Marta domaćin, nego sam Isus.

Milosrdni Samarijanac / Foto: Župa sv. Mihaela arkanđela Sračinec
Ovdje smo zajedno, žene i muškarci, svi smo za njegovim stolom. S Marijom smo izabrali bolji dio. To smo učinili da bismo se vratili u svoje domove, crkvene i društvene stvarnosti i da bismo nakon što ovdje slušali Isusa, tamo na sinodalan način slušali jedni druge.
Važno je slušati jer slušajući Isusa i jedni druge, možemo jedni drugima služiti u ljubavi bez obzira o kojoj se ulozi i službi radilo.

Pomoć za Ukrajinu / Foto: Stjepan Vego
Važno je postavljati pitanja o svom odnosu prema drugima kao i mjestu i ulozi u Crkvi i htjeti se približiti Isusu kako bismo od njega učili i na njegov način mogli biti jedni drugima i svima braća i sestre te kako bismo jedni drugima mogli služiti na Kristov način.
Iz propovijedi riječkog nadbiskupa Mate Uzinića koji je predvodio u nedjelju 20. srpnja u Mošćeničkoj Dragi svečanu misu povodom blagdana svete Marine, zaštitnice drevnog ribarskog mjesta gdje Učka uranja u more.