Emisiju na valovima HKR-a "Blago socijalnog nauka Crkve" srijedom u 16:30 emitiramo u suradnji s Centrom za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije. Ovu je emisiju pripremio Igor Jakobfi, asistent na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Đakovu Sveučilišta u Osijeku.
U trećem tjednu došašća nastavljamo promišljati o mogućnostima oživotvorenja socijalne dimenziji svetosti u hrvatskom društvu u svjetlu učenja pape Franje o blaženstvima ožalošćenih, gladnih pravednosti i čistog srca.
Blago ožalošćenima: oni će se utješiti! Tumačeći ovo blaženstvo papa Franjo upozorava kako svijet u doticaju i s najmanjom pojavom patnje izražava dvostruko odbijanje. Odbija priznati neizbježnost patnje, skrećući pogled u drugu stranu i posljedično odbija pružiti utjehu patnicima. Svaki oblik križa proglašava se nepoželjnim. Mnogo energije troši se za bijeg od situacija u kojima se javlja patnja. Živi se u uvjerenju kako se pravo lice stvarnosti može sakriti zabavom, užitkom i razonodom. Patnja koju proživljava brat ili sestra biva manje bitna. Životne tragedije povezane s bolešću, obiteljskim nasiljem, socijalnom isključenošću i siromaštvom koriste se kao puka sredstva za političke obračune bez konkretnih traganja za rješenjem njihovog ublažavanja. Nasuprot takvom svjetovnom stavu, osoba koja iskreno suosjeća s onima koji pate i plaču sposobna je dosegnuti dubinu života i pronaći istinsku sreću. Takva osoba je utješena utjehom koju daje Isus te zato može smoći hrabrosti za doticanje i zacjeljivanje tuđih zdravstvenih, obiteljskih, društvenih, poslovnih ili bilo kojih drugih rana.
Osoba koja iskreno suosjeća s onima koji pate i plaču sposobna je dosegnuti dubinu života i pronaći istinsku sreću
Blago gladnima i žednima pravednosti: oni će se nasititi! Za one koji snažno žude za pravednošću Isus kaže da će se nasititi jer će prije ili poslije pravednost doći. Međutim, pravednost na koju poziva i nudi Isus nije poput one pravednosti koju traži svijet. Današnje shvaćanje pravednosti nerijetko je uprljano i manipulirano sitnim interesima koji u svoju spiralu nepravde bezobzirno uvlače nebrojeno mnoštvo, ostavljajući iza sebe siromaštvo, očaj i ogorčenje. Dok jedni u svojoj borbi za pravednost bespomoćno trpe, drugi od borbe za pravedno društvo odustaju i okreću se vlastitom uspjehu, prihvaćajući prljava pravila korupcijske igre. Postoje još jedni koji odustaju od borbe kako bi odselili u neku drugu po njihovom mišljenju obećanu zemlju, u nadi da će u njoj životne okolnosti biti pravednije. Riječ je o vrlo ozbiljnoj pojavi koja ne sadrži samo dimenziju osobne i obiteljske tragedije, već poprima razmjere općeg društvenog problema. Pravednost se međutim neće izgraditi sama od sebe. Svatko od nas u skladu sa svojim mogućnostima ima određenu odgovornost za izgradnju pravednijeg društva. Umjesto očajavanja, svatko može pružiti nezamjenjiv doprinos oko skrbi za najslabije, najranjivije i najsiromašnije.
Današnje shvaćanje pravednosti nerijetko je uprljano i manipulirano sitnim interesima koji u svoju spiralu nepravde bezobzirno uvlače nebrojeno mnoštvo, ostavljajući iza sebe siromaštvo, očaj i ogorčenje
Blago čistima srcem: Oni će Boga gledati! Čistog srca su svi oni koji ne dopuštaju da u njihov život uđe išta što bi moglo ugroziti, oslabiti ili dovesti u opasnost ljubav prema Bogu i ljudima. Tumačeći ovo blaženstvo papa Franjo upozorava kako ono što je ukaljano lažima nema stvarnu vrijednost u Gospodinovim očima. Svaka sklonost dodvoravanju uz pomoć lijepih riječi, obećanja pa čak i konkretnih djela ljubavi u cilju prikrivanja osobnih interesa je laž koja za sobom ostavlja društvo opustošeno nepravdom. Gospodin očekuje da naša ljubav prema braći i sestrama ne bude zatrovana licemjerjem, dvoličnošću i podmuklim interesima, već da izvire iz dubine srca.
Zato, premda nas tuđa patnja odbija, iskustvo nepravde potiče na bijeg, a strah od neshvaćenosti navodi na laž budimo ipak tijekom ovogodišnjeg došašća barem malo suosjećajniji, odlučniji, hrabriji i iskreniji kako bismo zajedno s onima koji su tužni i trpe nepravdu susreli novorođenog Isusa. Mi po njihovim bolima i patnjama, a oni po našem nesebičnom zalaganju i nepatvorenoj ljubavi.
Mr. sc. Igor Jakobfi, asistent je na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Đakovu Sveučilišta u Osijeku. Diplomirao je teologiju u Đakovu i magistrirao na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu. Tajnik je Ureda za promicanje socijalnoga nauka Crkve Đakovačko-osječke nadbiskupije.