Veliki putnik i propovjednik sv. Bernardin jasno je vidio kako se poganstvo ponovno ukorijenilo u Italiji. Lažni bogovi i lažna vjerovanja obmanjivali su ljude, ali svetac je dobro znao da "nema ni u kome drugom spasenja. Nema uistinu pod nebom drugoga imena dana ljudima po kojemu se možemo spasiti."
Vrlo često u našim crkvama na križu, vitrajima, dovratnicima ili hostiji možemo vidjeti slova IHS. Što ona znače i zbog čega ih je sv. Bernardin osmislio pojašnjava Catholic Link.
Sv. Bernardin Sijenski – sv. Pavao 15. stoljeća
Sv. Bernardin bio je podrijetlom iz Siene, a za svećenika je zaređen 1402. godine, u dobi od 24 godine. Prigrlio je siromaštvo franjevačkog reda i razvio snažnu svijest o potrebama ljudi svoga vremena. Bio je poznat po svetom životu, beskonačnoj energiji i radosnoj vitalnosti kojima se odlikovao. Tadašnji papa ga je usporedio sa sv. Pavlom.
Prije nego što je zaređen, kuga je snažno pogodila Sienu. U to vrijeme velikih poteškoća, sv. Bernardinu, jedva dvadesetogodišnjaku, bilo je ponuđeno da upravlja lokalnom bolnicom. Proveo je četiri mjeseca brinući o ljudima kojima je bilo potrebno liječenje i nije umro od kuge, iako ga je naporan rad oslabio do te mjere da je kasnije imao višemjesečnu vrućicu.
Franjevačko srce
Sv. Franjo je dao nalog svom redu da propovijeda o porocima i vrlinama, kazni i slavi, a sv. Bernardin je to poslanje provodio u stvarnosti. Poganstvo je na mnogim mjestima zavladalo kao rezultat povratka renesanse u grčko-rimsku kulturu, a to je u srce sveca usadilo želju da se brine o tjelesnim i duhovnim potrebama ljudi.
Naposljetku je postao general braće koja strogo poštuju franjevački red, promičući stipendije i temeljito proučavanje zakona Crkve i njezina nauka. Kad se pridružio zajednici, ona je okupljala 140 braće. Na kraju njegova života bilo ih je 4.000.
Prevladati poganstvo i podjele
Veliki putnik i propovjednik sv. Bernardin jasno je vidio kako se poganstvo ponovno ukorijenilo u Italiji. Lažni bogovi i lažna vjerovanja obmanjivali su ljude, ali svetac je dobro znao da “nema ni u kome drugom spasenja. Nema uistinu pod nebom drugoga imena dana ljudima po kojemu se možemo spasiti.” (Dj 4, 12) – Ime Isusovo.
Bernardin je gajio veliku pobožnost prema Presvetom Imenu Isusovu i zato je smislio monogram IHS, napisan masnom goticom i postavljen na sunce. To su grčka velika slova “jota“, “eta“ i “sigma“, prva tri slova imena Isusova na grčkom jeziku, ΙΗΣΟΎΣ (Iesous). Kao i drugi grafički prikazi za Kristovo ime, oni predstavljaju ono što se naziva kristogram.
Kristogram je postavljen na sunce jer je u 16. st. u Italiji došlo do oživljavanja obožavanja sunca. Na primjer, bizantski su Grci na sunce postavljali himnu suncu iz 4. st. Juliana Apostata (Otpadnika). Kult Apolona trebalo je zamijeniti istinskim i autentičnim obožavanjem Isusa Krista, jedinog sunca koje izlazi na istoku i koji je jedinorođeni Sin Oca.
Sv. Bernardin je često pobožno pokazivao ovaj monogram na kraju svojih propovijedi onima koji su ga slušali i ohrabrivao vjernike da ga stave na dovratnike svojih domova. U to vrijeme postojala je duboka politička podjela između skupina gvelfa i gibelina, a svetac je pozvao ljude da prihvate IHS radije nego grbove tih frakcija.
Trajni simbol za jednako trajno ime
IHS je, dakle, simbol mira, pravovjerja, vjernosti Gospodinu i snažan simbol prianjanja uz Isusa i štovanja Njegova Presvetog Imena. IHS je poslije usvojio i sv. Ignacije Lojolski kao simbol Družbe Isusove.
“Ime Isusovo je veliki temelj vjere koji ljude preobražava u djecu Božju. Katolička vjera počiva na radosnoj vijesti o Isusu Kristu kao svjetlu duše, vratima života i temelju vječnog spasenja.”
Sv. Bernardin Sijenski