S Božjom riječi u današnjem danu! Svaki dan donosimo duhovni poticaj za ohrabrenje i promišljanje.
Ako se ne obratite, svi ćete tako propasti! (Lk 13, 3)
Liturgija dana (25. listopada):
Prvo čitanje:
Rim 8,1-11
Duh Onoga koji uskrisi Isusa od mrtvih prebiva u vama.
Braćo! Nikakve sada osude onima koji su u Kristu Isusu! Ta zakon Duha života u Kristu Isusu oslobodi me zakona grijeha i smrti. Uistinu, što je bilo nemoguće Zakonu, jer je zbog tijela onemoćao, Bog je učinio: poslavši Sina svoga u obličju grešnoga tijela i s obzirom na grijeh, osudi grijeh u tijelu da se pravednost Zakona ispuni u nama koji ne živimo po tijelu nego po Duhu.
Da, oni koji žive po tijelu, téže za onim što je tjelesno; a koji po Duhu, za onim što je Duhovo: težnja je tijela smrt, a težnja Duha život i mir. Jer težnja je tijela protivna Bogu: zakonu se Božjemu ne podvrgava, a i ne može. Oni pak koji su u tijelu, ne mogu se Bogu svidjeti. A vi niste u tijelu, nego u Duhu, ako Duh Božji prebiva u vama. A nema li tko Duha Kristova, taj nije njegov. I ako je Krist u vama, tijelo je doduše mrtvo zbog grijeha, ali Duh je život zbog pravednosti. Ako li Duh Onoga koji uskrisi Isusa od mrtvih prebiva u vama, Onaj koji uskrisi Krista od mrtvih, oživit će i smrtna tijela vaša po Duhu svome koji prebiva u vama.
Psalam:
24,1-6
Takav je naraštaj onih koji traže lice tvoje, Gospodine.
Gospodnja je zemlja i sve na njoj,
svijet i svi koji na njemu žive.
On ga na morima utemelji
i na rijekama učvrsti.
Tko će uzići na Goru Gospodnju,
tko će stajati na svetom mjestu njegovu?
Onaj u koga su ruke čiste i srce nedužno:
duša mu se ne predaje ispraznosti.
On blagoslov prima od Gospodina
i nagradu od Boga, Spasitelja svoga.
Takav je naraštaj onih koji traže njega,
koji traže lice Boga Jakovljeva.
Evanđelje:
Lk 13,1-9
U ono vrijeme dođoše neki te javiše Isusu što se dogodilo s Galilejcima kojih je krv Pilat pomiješao s krvlju njihovih žrtava. Isus im odgovori: »Mislite li da ti Galilejci, jer tako postradaše, bijahu grešniji od drugih Galilejaca? Nipošto, kažem vam, nego ako se ne obratite, svi ćete slično propasti! Ili onih osamnaest na koje se srušila kula u Siloamu i ubila ih, zar mislite da su oni bili veći dužnici od svih Jeruzalemaca? Nipošto, kažem vam, nego ako se ne obratite, svi ćete tako propasti.«
Nato im pripovjedi ovu prispodobu: »Imao netko smokvu zasađenu u svom vinogradu. Dođe tražeć ploda na njoj i ne nađe pa reče vinogradaru: ‘Evo, već tri godine dolazim i tražim ploda na ovoj smokvi i ne nalazim. Posijeci je. Zašto da iscrpljuje zemlju?’ A on mu odgovori: ‘Gospodaru, ostavi je još ove godine dok je ne okopam i ne pognojim. Možda će ubuduće ipak uroditi. Ako li ne, posjeći ćeš je.’«
Izvor: Hrvatski institut za liturgijski pastoral
Riječ Božju tumači fra Mislav Lukačević, član Franjevačke provincije sv. Ćirila i Metoda, župni vikar u zagrebačkoj župi Svetog Križa na Sigetu:
Nekako mi se čini da se mi vjernici, tj. kršćani uvijek vraćamo na dobro staro pitanje: je li zlo, bolest, smrt, nesreća, kazna koju Bog šalje zbog moje ili tuđe grešnosti? Tj. daje li Bog razna zla zbog grijeha?
U ovakva pitanja upadamo sami ili što je češće, zbog savjeta i pogleda drugih osoba.
Ne možeš imati dijete? Sigurno je tu nešto bilo prije!
Ne ide ti u životu? Sigurno je netko od obitelji gadno sagriješio! Da si bio bolji, da si se više molio sada ti ne bi bilo tako!
Upotrijebit ću malo težu riječ da opišem ovakvo shvaćanje Boga! To je „bolesno“ shvaćanje Boga.
Bog koji udara i mlati po našim grijesima, koji na njih odgovara raznim kaznama, to je strašan Bog da u njega vjerujem.
Isusu javljaju da su neki ljudi ubijeni od strane Pilata tj. Rima, i često, kao i danas, se vjerovalo da „ima tu nešto“ pa su sigurno zato stradali, kao da nisu bili pravedni i ispravni. Isus odmah daje i drugi događaj. Kula koja se srušila u Siloamu i ubila neke jer su bili veću dužnici Bogu nego ostali!
Kao da danas pita: Potres koji se dogodio u Zagrebu? Mislite li da je Anamarija bila veći dužnik od ostalih? Dijete koje se rodilo i nakon dvije godine preminulo, mislite li da su ti roditelji bili veću dužnici nego ostali?
Shvaćate li sada zašto sam rekao „bolesno“, da je to totalno iskrivljena slika, pogled i još gore presuda Boga da je izvršitelj različitih kazni koje šalje na nas.
Shvaćate li koliko je iskrivljeno kada netko od nas vjernika stavlja takvu sliku i pojmove drugima u njihovim bolima. To potpuno miče osobu od Boga. Možda ćeš sada i dalje govoriti da kažnjava i sl.
Nije Otac razapeo Isusa!
Poslušaj onda Isusov odgovor malo bolje, tj. pročitaj ga. „Nipošto!“ Nije odgovorio ma nije, to nije tako, to je ovako ili ovako. Ne, nego jasno i otvoreno kaže: „Nipošto“.
Znači to nema veze s time, to nema veze s takvim poimanjem Boga. To jasno imamo odgovoreno u Starom zavjetu gdje još nema objave Boga koju daje Isus. Samo pogledaj pravednika Joba! Pogledaj Josipa kojega su braća prodala. Pogledaj Jeremiju, pogledaj tolike primjere koji nemaju nikakve krivice a trpe razna zla. Na kraju krajeva, pogledaj i prepoznaj odgovor u samome Isusu.
Nije Otac razapeo Isusa! Nije Otac bičevao Isusa kao kaznu za njegove ili naše grijehe. Čovjek je bičevao i razapeo čovjeka i Boga – Isusa Krista.
Tu krivu sliku, to bolesno poimanje maknimo od sebe. Ono što se možemo pitati jest? Zašto se to dogodilo, zašto i od kuda to zlo! No, Isus ne daje odgovor, nego samo poziv da se obratimo.