S Božjom riječi u današnjem danu! Svaki dan donosimo duhovni poticaj za ohrabrenje i promišljanje.
Primio si dobra svoja, a tako i Lazar zla. Sada se on ovdje tješi, a ti se mučiš. (Lk 16, 25)
Liturgija dana (28. rujna):
Prvo čitanje:
Am 6,1a.4-7
Razuzdani raskošnici, bit ćete prognani!
Ovo govori Gospodin svemogući:
»Jao bezbrižnima na Sionu i spokojnima na samarijskoj gori! Ležeći na bjelokosnim posteljama, na počivaljkama izvaljeni, jedu janjad iz stada i telad iz staje; deru se uza zvuk harfe, izumljuju glazbala ko David, piju vino iz vrčeva i mažu se najfinijim uljem, al za slom Josipov ne mare. Stog će prvi sad biti prognani; umuknut će veselje raskošnika.
Psalam:
146,6c-10
Hvali, dušo moja, Gospodina!
On ostaje vjeran dovijeka,
potlačenima vraća pravicu,
a gladnima kruha daje.
Gospodin oslobađa sužnje,
Gospodin slijepcima oči otvara.
Gospodin uspravlja prignute,
Gospodin ljubi pravedne.
Gospodin štiti pridošlice,
sirote i udovice podupire,
a grešnicima mrsi putove.
Gospodin će kraljevati dovijeka,
tvoj Bog, Sione, od koljena do koljena.
Drugo čitanje:
1Tim 6,11-16
Čuvaj zapovijed do pojavka Gospodinova!
Božji čovječe! Teži za pravednošću, pobožnošću, vjerom, ljubavlju, postojanošću, krotkošću! Bij dobar boj vjere, osvoji vječni život na koji si pozvan i radi kojega si dao ono lijepo svjedočanstvo pred mnogim svjedocima! Zapovijedam pred Bogom koji svemu život daje i pred Kristom Isusom koji pred Poncijem Pilatom posvjedoči lijepo svjedočanstvo: čuvaj zapovijed, neokaljano i besprijekorno, do pojavka Gospodina našega Isusa Krista. Njega će u svoje vrijeme pokazati On, Blaženi i jedini vladar, Kralj kraljevâ i Gospodar gospodarâ, koji jedini ima besmrtnost, prebiva u svjetlu nedostupnu, koga nitko od ljudi ne vidje niti ga vidjeti može. Njemu čast i vlast vjekovječna! Amen.
Evanđelje:
Lk 16,19-31
U ono vrijeme: Reče Isus farizejima: »Bijaše neki bogataš. Odijevao se u grimiz i tanani lan i danomice se sjajno gostio. A neki siromah, imenom Lazar, ležao je sav u čirevima pred njegovim vratima i priželjkivao nasititi se onim što je padalo s bogataševa stola. Čak su i psi dolazili i lizali mu čireve.
Kad umrije siromah, odnesoše ga anđeli u krilo Abrahamovo. Umrije i bogataš te bude pokopan. Tada u teškim mukama u paklu, podiže svoje oči te izdaleka ugleda Abrahama i u krilu mu Lazara pa zavapi: ’Oče Abrahame, smiluj mi se i pošalji Lazara da umoči vršak svoga prsta u vodu i rashladi mi jezik jer se strašno mučim u ovom plamenu.’ Reče nato Abraham: ’Sinko! Sjeti se da si za života primio dobra svoja, a tako i Lazar zla. Sada se on ovdje tješi, a ti se mučiš. K tome između nas i vas zjapi provalija golema te koji bi i htjeli prijeći odavde k vama, ne mogu, a ni odatle k nama prijelaza nema.’
Nato će bogataš: ’Molim te onda, oče, pošalji Lazara u kuću oca moga. Imam petero braće pa neka im posvjedoči da i oni ne dođu u ovo mjesto muka.’
Kaže Abraham: ’Imaju Mojsija i Proroke! Njih neka poslušaju!’ A on će: ’O ne, oče Abrahame! Nego dođe li tko od mrtvih k njima, obratit će se.’ Reče mu: ’Ako ne slušaju Mojsija i Prorokâ, neće povjerovati sve da i od mrtvih tko ustane.’«
Izvor: Hrvatski institut za liturgijski pastoral
Riječ Božju tumači vlč. Luka Žeželj, župni vikar u župi sv. Nikole Tavelića, Zagreb – Kustošija
Kriva pretpostavka koju možemo imati kada čitamo Evanđelje o siromahu i bogatašu jest da demoniziramo one koji imaju obilje materijalnih dobara.
Pretpostavimo da Isus želi reći da se spašavamo po siromaštvu, po isposničkom životu. Nekada čak mislimo da ako smo siromašni ili u nekoj drugoj nevolji možemo raditi što hoćemo jer Bog spašava siromaha zato što pati i zato što je u takvoj situaciji.
Jedno i drugo je pogrešno.
Isus ne naučava da se bogati i utjecajni ljudi ne spašavaju ili da su prokleti po svojemu bogatstvu.
Prokletstvo ili spasenje ne dolazi po količini sredstava ili utjecaja koji imam, već po načinu na koji s njima raspolažem. Možemo reći kako su nam u društvu zapravo neophodni oni koji imaju više vlasti, više utjecaja i sredstava jer su upravo oni ti koji po svojim darovima imaju i obvezu pobrinuti se za one koji nemaju, za one koji su zapostavljeni ili ih društvo odbacuje. Poslodavac se mora brinuti da osigura dostojnu plaću svojemu radniku, a ne da ga izrabljuje.
Političar na vlati mora se brinuti za one koje zastupa i u čije ima obnaša vlast. Važno je gledati ona dobra koja imam kao sredstvo po kojemu sam pozvan vršiti Božju volju i služiti bližnjemu. Svako bogatstvo i svaka vlast naime dolazi od Boga, jer Bog je onaj koji je gospodar svakoga dobra i svake vlasti. Od Boga svako bogatstvo i vlast proizlazi.
Problem nastaje u onome trenutku kada zaboravimo da su nam dobra koja imamo dana da bi ih stavili u službu Boga. Kada nam bogatstvo i moć postanu bogovi. Tada oni više nisu sredstva koja stoje na našoj usluzi već mi postajemo njihovi robovi, a evanđelje koje smo čuli pokazuje nam kamo vode ti gospodari i koja je nagrada za njihovu službu.
Lazar nikada nije prokleo Boga zbog stanja u kojemu se nalazi.
Isto tako siromah u svojemu stanju nije opravdan i nema dopuštenje za činjenje grijeha samo zbog svog siromaštva. Nije Lazar otišao u krilo Abrahamovo samo zato što je bio jadan i siromašan. Lazar je primio svoju nagradu jer nikada nije ovoga bogataša u sebi prokleo zbog njegove zloće. Nikada nije prokleo Boga zbog stanja u kojemu se nalazi.
Lazar je živio svoj život, onakav kakav je bio, ne prigovarajući, ne proklinjući nego prihvaćajući ono što mu dolazi na put nadajući se utjesi koju je i dobio kada je prešao iz ovoga zemaljskog života u nebeski. To je sigurno zahtjevan put. Iziskuje veliku vjeru i povjerenje u Boga, ali to je ono što nam Isus želi prenijeti u ovoj prispodobi.
Mi ne znamo uvijek koje dobro može proizaći iz patnje koju podnosimo, ali ono što je važno jest da vjerujemo da je Božja ljubav prema nama tolika da nikada ne bi dozvolio nešto što bi nas moglo odvesti u propast. Kada imamo takvu vjeru u Božju ljubav onda smo spremni nositi svaki križ koji nam stavi na životni put.