Budi dio naše mreže

Suvremeni mediji u socijalnom kontekstu – s jedne strane – važno mjesto polemika i izvori informiranja, izražavanja različitih stavova te stvaranja oprečnih mišljenja, a s druge strane i platforme kreiranja heterogenih sadržaja dostupnih disperziranim korisnicima, tijekom globalne pandemije koronavirusa, pokazali su se neophodnom i konvergiranom platformom ne samo za prijenos važnih i vrijednih informacija o COVID-19, „mjestom susreta“, dijaloga, ali i mnogih prijepora. S obzirom, kako su mediji kao „ogledalo društva“ imali središnju ulogu u pravovremenom i točnom informiranju javnosti o pandemiji, postavljaju se brojna pitanja, među ostalim, temeljem kojih su kriterija odabirani sugovornici i govornici u medijima i jesu li određene skupine marginalizirane nauštrb drugih?

/ Anja Raguž

Val kretanja, proliferacije, utjecaja i posljedica pandemije, koji je, prema određenim spoznajama, zabilježen još u studenom 2019. globalno se intenzivirao od siječnja 2020. i službeno u Hrvatskoj trajao do 11. svibnja 2023. postavio je u javnom diskursu i određene kontroverze – oblikovane različitim teorijama i perspektivama – te ujedinio, ali istovremeno i podijelio javno mnijenje oko donesenih odluka. Pandemija je utjecala na mnoge sfere društvenoga i političkoga djelovanja, a očita intenzivna i ponešto drugačija javna komunikacija, ophođenje vlasti i odgovornih dionika prema građanima, djelomično i na stil medijskoga izvještavanja i nastanak infodemije te istovremeno pružanje specifičnoga medijskoga tretmana određenim (odabranim) akterima. Položaj vjerskih zajednica u svjetovnim medijima pokazao se neatraktivnim dionikom u raspravi i usuglašavanju oko eventualnih prijepora u vezi s implicitnim odlukama, koja su se doticala i (zaštite) ljudskih prava te tako eksplicitno stvorila polarizaciju javnoga mnijenja. Jednako tako, medijsko izvještavanje o pandemiji djelomično je upitne kvalitete, s manjkom analitičnosti jer je prednost davana brzini raspačavanja (neprovjerenog) sadržaja, oblikovanju tema kroz prizmu senzacionalističke i trivijalne dimenzije, a sve kako bi se „napetost“ publike (o)držala na zavidnoj razini.

Štoviše, medijska je klasifikacija, pandemiju uokvirila i stvorila distinkciju među pojmovima, koji su eksplicitno predstavljali virus misterioznim, smrtonosnim i ubojitim, ignorirajući preporuke strukovnih udruženja, koji su ukazivali da se „emotivnom obojenošću“ i ideološki te vrijednosnim porukama može stvoriti privid straha i tjeskobe među publikom. Slika oboljelih u svjetovnim medijima u većoj je mjeri bila oslonjena na »etiketu« drugačijih, a donošenje regulatornih mjera i odluka kao osuđujućih akcija kroz koje su oboljeli imali smanjenu mogućnost javnih istupa u svoje ime, jednako, kao i oni i one koji se zalažu za jednakost ljudskih prava, među koje, spadaju i teologinje, znanstvenice i teološki naobražene vjernice. Govoreći o važnosti i ulozi žena u Crkvi i društvu općenito, 2015. godine papa Franjo je istaknuo kako je „došlo vrijeme da se žene ne osjećaju, kao gošće, već potpune sudionice u različitim prilikama društvenoga i crkvenoga života“. Vjerske su zajednice pa posljedično i međuvjerski dijalozi i teološki pristupi, u objavama svjetovnih medija, bili marginalizirani i djelomično obilježeni političkim konotacijama te se premalo čuo glas vjernica, osobito, onih teološki naobraženih.

Takav medijski tretman, svakako je u disperziji ne samo sa smjernicama strukovnih udruženja o načinu izvještavanja u uvjetima kriznih situacija (usp., točno, provjereno, precizno, odgovorno i iole oprezno izvještavanje, bez senzacionalizma i širenja panike uz ohrabrivanje publike da izbjegavaju zarazu uz uravnoteženo rodno i socijalno izvještavanje UNICEF, 2020), već i spram posljednjeg popisa stanovništva iz 2021. godine, koji pokazuje kako vjernici čine većinu stanovnika Hrvatske. Najveći se dio njih (78,97 %) odnosi na katolike, a Katolička crkva je, kao što pokazuju brojna istraživanja, dugi niz godina, institucija, kojoj građani u Hrvatskoj ponajviše vjeruju za razliku od povjerenja koje gaje prema medijima. Samim time, razvidno je kako bi teologinjama i teolozima trebao biti omogućen „ulazak“ i u svjetovne medije da sa stajališta interdisciplinarnosti progovaraju o socijalnoj zbilji. Odnos Katoličke crkve prema medijima je usmjeren na percepciju ih kao „čudesnih sredstva i darova Božjih koji se mogu koristiti za dobro i za zlo“ (Papinsko vijeće za sredstva društvene komunikacije, 2000: 18). Najvažniji bi stoga cilj medija u cijelosti trebalo biti izbjegavanje zla (laži) i „djelovanje prema rastu zajedništva i napretka ljudskoga društva“, dok je uloga vjerskih medija prevladavanje predrasuda i gospodarskih, političkih i kulturnih podjela među ljudima i narodima (Papinsko vijeće za sredstva društvenog priopćavanja, 2002: 2), a u kontekstu pandemije riječ je prije svega na usmjerenost prema istini i „kreativnosti zajedništva i ljubavi“.

Pandemija koronavirusa uzrokovala je medijski deficit (ne samo smanjene distribucije tiskanih izdanja pa se navika korisnika intenzivirala u virtualnom prostoru), već su portali i društveni mediji (po)služili i kao platforma za brzo (nekontrolirano i opasno) širenje dezinformacija i netočnih vijesti, a medijske manipulacije ili manipulacije medijima bile su prominentan prijepor. Iako „virtualna demokracija“ te simplifikacija informacija znači i vrlinu jednostavnog prijenosa sadržaja disperziranoj i heterogenoj publici, ona nikako ne smije prevladati nad temeljnim postulatima medija i njihove društvene odgovornosti. S time u vezi, riječ je o vijestima koje potiču na klikanje, reagiranje i dijeljenje, a koje su temeljene na emocijama pa su tako „odlične“ indicije za medijske manipulacije. Mnoge manipulacije nisu uočljive publici jer su vješto utkane u sadržaj. Budući da, sadrže stavove, komentare i mišljenja o određenoj temi, publici se podastiru i vrijednosni sudovi autora. Nadalje, tehnike medijske manipulacije jesu bile i pojednostavljeno izvještavanje, prikazivanje samo jedne strane događaja, namjerno izostavljanje i/ili lažiranje činjenica, odabir neadekvatnih sugovornika i zanemarivanje relevantnih informacija.

U tom smislu, nedostatne i neprovjerene te netočne informacije i dezinformacije, koje su prikazivale, među ostalim, posljedice bolesti, kontekst i razloge uvođenja određenih mjera, utjecale su i na infodemiju u kojoj je epidemija objavljenih vijesti o virusu „gušila“ vjerodostojne i točne sadržaje. Nadalje, takav način medijskog ophođenja, možebitno je oblikovao medijske identitete, otkrivajući identitete te relativizirajući pojedince, s osobitim obzirom na predrasude spram oboljelih, ali i onih, koji su odluke donosili te osuđivanja u vezi s virusom, njegovom transmisijom i utjecanjem na daljnje širenje. O potrebi ukazivanja i na taj medijski prijepor u kojem se lažnim sadržajima diskreditiraju akteri i medijski korisnici, zatim o globalnom sprječavanju trenda (rapidnog i sustavnog) širenja lažnih vijesti te na pitanje novinarske etike osvrće se i poglavar Katoličke crkve papa Franjo i Crkveni dokumenti, čiji su naputci usmjereni prema jačanju uloge katoličkih medija u javnom diskursu, ohrabrivanju katoličkih novinara u borbi protiv dezinformacija i njihovog preuzimanja odgovornosti za provjeru informacija (Poruka pape Franje za 52. svjetski dan sredstava društvene komunikacije), a sve u okviru promicanja konstruktivnog dijaloga, kao jedne od tri temeljne zadaće Crkve u odnosu na medije.

Jednako tako, ograničavanje javnog prostora na određene sadržaje i osobe, getoizacijom vjerskih tema isključivo u specijaliziranim emisijama i prilozima, jasno se utjecalo na repliciranje pristranosti, kontradikcija, predrasuda i društvenih stereotipa u vezi s ulogom Katoličke crkve u društvu, kao i pozicijom, koju žene u suvremenom društvu uživaju te svrsi žena u teologiji i društvu općenito. S time u vezi, vjerske teme, pitanja i stajališta u jeku pandemije, o kojima je bilo prikladno da govore i istupaju i teologinje i vjernice općenito iz perspektive njihova doprinosa razumijevanju Crkve i naučavanja (a, ne samo komentiranje tradicije, običaja i lakših tema), medijski su djelatnici personalno uokvirili kroz ulogu Alemke Markotić, ravnateljice Klinike za infektivne bolesti Dr. Fran Mihavljević i praktične vjernice, čiji su nerijetko javni istupi (u većoj mjeri u svjetovnim medijima) bili usmjereni i prema pitanjima vjere u životima pojedinaca. Uredništva katoličkih glasila, teologinjama je dalo gotovo ravnopravni medijski status, kao i teolozima te su ih uključivali i u one teme, koje su se neposredno odnosile na svakodnevicu ljudi za vrijeme pandemije, ali i prije „prodora“ virusa. Potonja je situacija pak, katoličkim medijima (osobito tiskanim) poslužila kao platforma za evangelizaciju i širenje perspektiva u dijalogu s teologinjama, praktičnim vjernicama i stručnjakinjama. Pandemija je u hrvatskim katoličkim medijima i religijskim emisijama javnoga servisa bila obrađivanja iz šire perspektive i kroz pitanja mira, međuvjerskog dijaloga i zalaganja za ljudska prava te se temi pristupalo povezujući ju s drugim osjetljivim društvenim i političkim problematikama, poput obiteljskog nasilja, statusa izbjeglica i migranata te porasta psiholoških problema.

Valja istaknuti i kako se selektivna medijska vidljivost teologinja, može smatrati oblikom suvremene diskriminacije koje su mediji potaknuli s doziranjem njihova prava na javne istupe u vezi s objektivnim i važnim formama, poput informiranja i educiranja te prenošenja zaključaka i smjernica katoličkoga nauka. S time u vezi, ponuditi medijski prostor teološko naobraženim vjernicima, konkretno, vjernicama, značilo bi širenje dimenzije otvorenosti i ravnopravnosti u medijskom diskursu, što crkveni dokumenti na mnogo mjesta potiču i ponavljaju (Ivan Pavao II. Pismo ženama, 1995; Papinsko vijeće za sredstva društvene komunikacije, 2002: 10).

Konačno, drugačiji medijski pristup svjetovnih i katoličkih medija, indicija su za promišljanje o pitanjima i perspektivama shvaćanja važnosti uvrštavanja obrazovanja za medijsku pismenost u obrazovni kurikulum te javno propitivanje učinkovitosti primjene zakonskih regulatornih okvira u kontekstu medijske kulture u uvjetima suvremenog multimedijskog okruženja.

***

Rubriku Glas istine u sklopu projekta KAT – Provjera dezinformacija o vjerskim temama Hrvatski katolički radio radi u suradnji s Hrvatskim katoličkim sveučilištem i Hrvatskim društvom katoličkih novinara. Metodom činjenične provjere, projektom “Glas istine – Vox Veritatis” želi se ocjenjivati točnost i utemeljenost izjava, vijesti i objava vezanih za život Katoličke crkve u Hrvatskoj i svijetu kako bi se spriječilo širenje dezinformacija u javnosti, odnosno krivo kontekstualiziranje ili manipuliranje izjavama katoličkih poglavara. Projekt financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije, Europske komisije ili Agencije za elektroničke medije. Europska unija, Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

 

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja