Mons. Zlatko Koren, župnik župe sv. Blaža u Zagrebu, odgovarao je u petak na pitanja slušatelja u HKR-ovoj emisiji "Halo, velečasni?". Slušatelji su između ostalog pitali kako ispravno postiti od govora, smije li laik svetom vodom blagosloviti hranu prije objeda i mora li se ljubiti križ na Veliki petak.
Kako ispravno postiti od govora?
Čini mi se da je u današnje vrijeme izrazito važno znati govoriti ali i slušati drugoga. Zašutjeti je ponekad lako, ali nas ta šutnja može odvojiti od sugovornika.
Trebamo se pitati je li ono što želim govoriti dobro, provjereno i korisno. Ako nije, onda je to prilika da postimo od govora. Nemojmo biti brzopleti u prosuđivanju drugih i iznošenju njihovih pogrešaka. Uvijek se pitajmo jesu li naše misli i riječi istinite i korisne. Ako nisu, onda od njih trebamo postiti.
Kako bismo uvijek govorili istinu o nekome, moramo koristiti govor ljubavi kao poticajni i ohrabrujući.
Smije li laik svetom vodom blagosloviti hranu prije uskrsnog objeda?
Ako smo iscrpili mogućnosti da svećenik blagoslovi hranu, potrebno je da obitelj koja se okuplja oko blagdanskog uskrsnog stola blagoslovom iskaže poštovanje prema generacijama koje su to uvijek činile. Prilika je to za ispovijed vjere Boga.
Prekrižit ćemo se koristeći blagoslovljenu vodu. Važno je da uz taj blagoslov djecu upoznamo sa starim običajima; ukažemo im na povezanost oltara i obiteljskog stola.
Mora li se ljubiti križ na Veliki petak?
Prvo bih istaknuo da nas ništa ne smije spriječiti da budemo prisutni na obredima Velikog tjedna. Već danas trebamo naučiti gospodariti svojim vremenom i organizirati se.
Križu se možemo pokloniti na različite načine. Kada u crkvi slušamo poziv ‘Evo drvo križa na kojem je visio spasitelj svijeta, dođite poklonimo se’ nalazimo se u stanju poklona križu. Osoba može nakloniti glavu, može dati poljubac, dotaknuti križ i načiniti znak križa, a može i pokleknuti.
Moramo paziti da taj vanjski čin bude odraz unutarnjeg raspoloženja koje prati cjelokupni obred Velikog petka. Ne smijemo ljubljenje križa promatrati kao zasebnu cjelinu u obredu Velikog petka.