Način na koji se odnosim prema Bogu je važan za to kako zamišljam Boga, a moja slika kako zamišljam Boga utječe na to kako se odnosim prema Bogu. Vidim li Boga ponajprije kao svemogućeg i čak dominantnog, zbog čega se osjećam vrlo maleno? Ako je tako, vjerojatno se neću odnositi prema Bogu na isti način kako bi se odnosio prema prijatelju ili osobi koju volim, ali ako vidim Boga kao prijatelja ili partnera, odnosit ću se osobnije – čak blisko – s Bogom.
Različite slike
Često se ističe da je sv. Ignacije rekao da s Bogom možemo razgovarati na isti način kao što jedan prijatelj razgovara s drugim. To je istina, ali Ignacije ide dublje, prenosi portal Ignacije.hr. U Duhovnim vježbama piše: Razgovor nastaje zapravo govorenjem, kao kad govori npr. prijatelj s prijateljem ili sluga sa svojim gospodarom, pa sad moli kakvu milost, sad priznaje svoju krivnju u nečem, sad pak iznosi svoje potrebe i pita za savjet. (DV 54)
Odnos sluga-gospodar Ignacije ovdje ne spominje često, ali možemo uočiti da je Ignacije barem otvoren različitim metaforama tog odnosa, različitim slikama o Bogu. Može razumjeti da se svatko od nas odnosi prema Bogu na različite načine, u različitim trenucima svoga života i s različitim potrebama. Uostalom, Bog nas susreće tamo gdje jesmo i sa svakim od nas se odnosi na jedinstven način.
Uostalom, Bog nas susreće tamo gdje jesmo i sa svakim od nas se odnosi na jedinstven način.
Ipak, Ignacije u svojoj izjavi stavlja fokus na odnos temeljen na intimnosti, vrsti intimnosti koja se može pronaći u dubokom prijateljstvu. Neki se mogu povući pred idejom da s Bogom razgovaraju kao s prijateljem, kao da je to neprikladan način odnosa s Stvoriteljem. Naišao sam na mnoge kršćane koji su zaokupljeni brigom da „vrijeđaju“ Boga. Hodaju kao po jajima s Bogom, što je zakriveno kao štovanje, ali biti uvrijeđen je uglavnom odgovor ega, našeg lažnog ja. Bog nema „lažno ja“. Božji odgovor na naš grijeh i neuspjeh nije uvreda, nego milost, suosjećanje i ljubav – želja za dubljim odnosom!
- Božji odgovor na naš grijeh i neuspjeh nije uvreda, nego milost, suosjećanje i ljubav – želja za dubljim odnosom!
Budimo više zabrinuti o dubini našeg ljubavnog odnosa s Bogom, nego o tome da ćemo uvrijediti Boga. Ne pristupam svom odnosu sa suprugom tako što započinjem dan govoreći si da je neću uvrijediti (zamislite kakva bi bila kvaliteta našeg odnosa da je to moj stalni fokus). Dan počinjem predajući joj svoju ljubav. Ponekad se više brinemo o Božjoj dobrobiti, nego o vlastitoj dobrobiti u Bogu. Bog će biti dobro.
Preoblikovanje prijateljstva
Dakle, Ignacijeva zamisao prijateljstva s Bogom se temelji na predanoj ljubavi. Uostalom, razgovarajući s nekim kao s prijateljem ne bi trebalo označavati nepoštovanje. Možemo zadržati štovanje i dok Boga gledamo kao prijatelja. Postoji određeno strahopoštovanje i štovanje koje možemo osjećati u prisustvu bliskog prijatelja, zahvalnost za njihovo prijateljstvo, zahvalnost što nas vole. Čak i odnos sluga-gospodar o kojem Ignacije priča je preoblikovan.
Možemo zadržati štovanje i dok Boga gledamo kao prijatelja.
Ignacije predstavlja u Vježbama sliku suradnje s Kristom, radeći rame uz rame s njim za kraljevstvo. Postoji osjećaj uzajamnog poštovanja i brige. Ispitajmo Ignacijevu sliku odnosa Bog-čovjek i četiri elementa koje on vidi u tom odnosu: Razgovor nastaje zapravo govorenjem, kao kad govori npr. prijatelj s prijateljem ili sluga sa svojim gospodarom, pa sad moli kakvu milost, sad priznaje svoju krivnju u nečem, sad pak iznosi svoje potrebe i pita za savjet.
Ignacije priča o odnosu oslanjanja, pomirenja, transparentnosti i savjetovanja – bilo da svoj odnos s Bogom predstavljate kao prijateljstvo ili kao odnos sluge i gospodara.
Više na portalu Ignacije.hr