Krajem proljeća, na jednoj od svojih audijencija čija je tema bila usmena molitva, papa Franjo preporučio je jednu knjigu „iz koje svi možemo učiti“. Riječ je o knjizi Ispovijesti ruskog hodočasnika svojem duhovnom ocu koju je na hrvatskome jeziku objavila Kršćanska sadašnjost još 1985. godine, a otada je doživjela svoje 4. izdanje.
“Svi možemo učiti od postojanosti onog ruskog hodočasnika o kojem govori glasovito djelo duhovnosti koji je ovladao umijećem molitve ponavljajući nebrojeno puta isti zaziv: ‘Gospodine Isuse Kriste, Sine Božji, smiluj se meni grešniku (usp. KKC 2661; 2667)’”, rekao je Franjo te dodao:
“Samo to je ponavljao. Ako se milost izlila u njegov život, ako je molitva jednoga dana postala tako žarka da je osjetio prisutnost Kraljevstva ovdje na zemlji u našoj sredini, ako mu se pogled preobrazio dotle da je postao kao djetetov, to može zahvaliti tome što je ustrajao u molitvi jedne jednostavne kršćanske strelovite molitve. Na kraju, ona će postati jedno s njegovim dahom. Lijepa je ta priča o ruskom hodočasniku: to je štivo svima pristupačno. Savjetujem vam da pročitate tu knjigu: pomoći će vam shvatiti što je usmena molitva“, naglasio je Papa u svojoj katehezi.
Riječ je, naime, o knjizi koja u četiri ispovijesti svojem duhovnom ocu opisuje hodočasnički put jednog hodočasnika kroz nepregledne stepe i sibirske poljane. Knjiga spada među najdragocjenije i najzanimljivije dokumente ruske pučke pobožnosti vremena koje, kako nam se sada čini, pripada prošlosti. Pisac je seljak iz srednje Rusije, istaknuo je tako u predgovoru jednom talijanskom izdanju Divo Barsotti, dodavši da pustolovina slijedi pustolovinu, susret dolazi za susretom i na malo stranica ove knjige (do Dodatka ima ih 127) hodočasnik čitatelju predočuje gotovo potpunu i savršenu sliku tadašnje Rusije.
Hodočasnik na svojim zastajanjima časkom živi kao pustinjak s lugarom, časkom kao crkvenjak u jednoj kapelici, čita Filokaliju pobožnicima, časkom podučava u pisanju sina nekog seljaka. Opljačkan od razbojnika, biva osumnjičen kao zavodnik djevojaka; za neke je zanesenjak, a drugi ga drže za svetca i čudotvorca. Bio je batinan, propao je kroz led u vodu, zalutao je u šumi i bio napastovan od jedne žene: ali u svim tim slučajevima on sveudilj hvali Boga, a srce mu se prelijeva od neizmjerne radosti.
„Ovo je jedna od najvećih pustolovnih knjiga: sanjarska, raznolika, sveobuhvatljiva, a ono što je najvažnije, istinita“, stoji u predgovoru Barsottija.
Autor predgovora hrvatskom izdanju, Zvonimir Kurečić, dodaje da je autor ove ispovijesti ostao nepoznat, ali to nikako ne govori da nije postojao. Na prvim stranicama knjige navodi stoga i povijesni okvir nastanka djela (prvi je put objavljeno oko 1870. u Kazanju) i nagađanja o autoru, kao i opis hodočasnika, hodočašćenja i uloge starca.
Čitatelj će iz ove knjige izvući mnoge poruke, a jedna od njih zasigurno je i cilj cijele knjige – vježbanje u neprestanoj molitvi srca, takozvanoj Isusovoj molitvi.
Svi oni koji se upute u ovu čitateljsku avanturu, knjigu Ispovijesti ruskog hodočasnika mogu pronaći u knjižarama Kršćanske sadašnjosti ili naručiti u web knjižari po cijeni od 30 kuna (ili u ljetnom paketu uz još jednu knjigu).