Iako su slični po imenu, sakramenti i sakramentali imaju jedinstvenu i različitu ulogu u životu Katoličke crkve. Sakramenti su vanjski znakovi koji daju milost onima koji ih dostojno primaju. Sakramentali su, s druge strane, „sveti znakovi koji imaju sličnost sakramentima. Blagoslovine ili sakramentali su u kršćanstvu vrlo stari (nastavljaju se na starozavjetne tradicije), ustanovljuje ih Crkva (za razliku od sakramenata koje je ustanovio Krist) i, po vjerovanju Crkve, proizvode određene duhovne učinke; osobito su se umnožavale u srednjem vijeku (blagoslov kralja, viteza, zastave). Drugi vatikanski koncil odredio je da se ponovno razmotre i prilagode suvremenomu životu.
Blagoslovi su na prvom mjestu
Sakramentali su često kamen spoticanja za nekatolike, piše Simply Catholic. Nazivaju se i blagoslovine. Primjerice, prije prelaska na katoličanstvo, dr. Scott Hahn bio je odlučni protukatolički prezbiterijanski pastor. U svojim razgovorima Hahn često priča priču o tome kako je otkrio krunicu svoje bake. Njegova je baka netom umrla, a Hahn je rekao da je rastrgao krunicu na komadiće moleći Boga da je oslobodi lanaca katoličanstva koji su je držali vezanu.
Tada je rastrgao krunicu na komadiće, a danas je gorljivi promicatelj pobožnosti prema Djevici Mariji i krunici.
Danas međunarodno priznati katolički autor i govornik ne može bez promicanja pobožnosti prema Blaženoj Djevici i promicanju krunice. Što se tiče prioriteta sakramentala, Crkva naglašava važnost blagoslova. „Među sakramentalima su na prvom mjestu blagoslovi (osoba, obroka, predmeta i mjesta). Svaki blagoslov hvali Boga i moli za njegove darove. U Kristu je kršćane Bog Otac blagoslovio ‘svakim duhovnim blagoslovom’ ”(Katekizam, br. 1671). Blagoslovi svećenika i biskupa imaju moć, da tako kažem, predmete poput nove krunice ili kipa pretvoriti u sakramental. Iako laici mogu blagoslivljati, njihovi su blagoslovi više molitva ili molba Bogu.
U Katoličkoj crkvi, obredi za posebne svrhe, npr. posveta (konsekracija) osobe (opata, redovnika, redovnice), posveta stvari (crkve, kaleža, zvona, oltara, groblja, ulja, vode), blagoslov (zaručnika, bolesnika, plodova, stana, prometnih sredstava i dr.) i egzorcizam. Blagoslovine su u kršćanstvu vrlo stare (nastavljaju se na starozavjetne tradicije), ustanovljuje ih Crkva (za razliku od sakramenata koje je ustanovio Krist) i proizvode određene duhovne učinke; osobito su se umnožavale u srednjem vijeku (blagoslov kralja, viteza, zastave); II. vatikanski koncil odredio je da se ponovno razmotre i prilagode suvremenomu životu.
Na primjer, blagoslov u obrocima prilika je da Bogu ponudite molitvu hvale i zahvalnosti. To čini svetu potrebu za hranom i podsjetnik je na najblaženiji obrok, euharistiju. Na sličan način, blagoslov roditelja njihove djece služi kao molba Bogu da svoju djecu zaštiti od svakog zla.
Egzorcizmi mogu biti ili manji, koji se nazivaju i jednostavni egzorcizmi, ili glavni, koji se nazivaju svečanim egzorcizmima. Manji egzorcizmi javljaju se u Obredu krštenja i tijekom postupka RCIA, gdje se od kandidata traži da kori Sotonu i sve njegove zle puteve. Dakle, ako ste kršteni, bili ste dio egzorcizma. Glavni egzorcizam, koji privlači veliku pažnju i znatiželju, usmjeren je na protjerivanje demona ili oslobađanje od demonskog posjedovanja putem duhovne vlasti koju je Isus povjerio svojoj Crkvi (vidi Katekizam, br. 1673). U velikom egzorcizmu često se koriste sakramentali svete vode, blagoslovljena sol i raspelo.
Na primjer, blagoslov u obrocima prilika je da Bogu ponudite molitvu hvale i zahvalnosti. To čini svetu puku potrebu za hranom i podsjetnik je na najblaženiji obrok, euharistiju. Na sličan način, blagoslov roditelja njihove djece služi kao molba Bogu da svoju djecu zaštiti od svakog zla.
Zanimljivo je da je egzorcizam sakramental. Događa se kad Crkva, javno i autoritativno, u ime Isusa Krista zatraži da se osoba ili predmet zaštiti od moći Zloga i povuče iz njegove vlasti.
Sveta voda
Knjiga Brojeva 5, 17 kaže: “Sad neka svećenik uzme posvećene vode u kakvu zemljanu posudu i, uzevši prašine što je na podu Prebivališta, neka je svećenik ubaci u vodu.” Voda se također koristila za ceremonijalno čišćenje (vidi Ps 16: 4).
Znak križa
Sveti Pavao izričito kaže: “A ja, Bože sačuvaj da bih se ičim ponosio osim križem Gospodina našega Isusa Krista po kojem je meni svijet raspet i ja svijetu.” (Gal 6,14).
Blagoslovljena sol
Isus se u Markovom evanđelju osvrnuo na ovaj sakramental: „ Vi ste sol zemlje. Ali ako sol obljutavi, čime će se ona osoliti? Nije više ni za što, nego da se baci van i da ljudi po njoj gaze.“(Mk 5,13-16).
U Starom zavjetu: „Sutradan prinesi jarca bez mane kao okajnicu, neka se njime okaje žrtvenik kao što je okajan junetom. A kad ga okaješ, prinesi junca bez mane i ovna bez mane iz stada: prikaži ih pred Jahvom, a svećenici neka ih pospu solju i neka ih prinesu kao paljenicu Jahvi. Kad završite pročišćenje, morate iz stada donijeti neokaljanog mladog bika i neokaljanog ovna i predstaviti ih Gospodinu. Svećenici će na njih baciti sol i žrtvovati ih kao paljenice Gospodinu “(Ez 43, 23-24).