Budi dio naše mreže

Vjerski život, kako kontemplativan tako i aktivan, kakav danas poznajemo, razvijao se tijekom dva tisućljeća. U svom eseju Christine Schenk opisuje istraživanje arheoloških dokaza o ranim kršćanskim ženama pronađenim na frizovima sarkofaga s kraja 3. do početka 5. stoljeća. Žene su bile znatno utjecajnije u ranom kršćanstvu nego što se općenito priznaje.

/ mk

Budući da se većina povijesti oslanja na književne zapise čiji su autori muškarci, otkrivanje pouzdanih povijesnih podataka o ranim kršćanskim ženama može biti izazovno. Kršćanstvo se uvelike oslanja na pisanu riječ kao primarno sredstvo razumijevanja svoje povijesti, donosi Vatican News.

Kao što dr. Janet Tulloch potvrđuje u članku objavljenom 2004. godine, informacije prikupljene iz vizualnih artefakata kao što su freske, slike i frizovi sarkofaga donedavno su bile prepuštene gotovo isključivo povjesničarima umjetnosti i arheolozima.

Iako su mnoge pokroviteljice financijski subvencionirale muškarce u ranoj Crkvi (Marija Magdalena, Feba, Lidija, Paula, Olimpijada), njihova se prisutnost jedva primjećuje u književnim izvorima. Već neko vrijeme znanstvenici shvaćaju da je arheologija važan izvor informacija o ranim kršćanskim ženama.

Pisani izvori naspram arheoloških pronalazaka

U prva četiri stoljeća kršćanske povijesti (pa čak i danas) crkveni su pripadnici opravdavali ograničavanje ženskog autoriteta ponavljajući opomenu iz Prve poslanice Timoteju da žene šute u skupštini i da ne poučavaju ili imaju vlast nad muškarcima (2,12).

Ipak, kršćanska pogrebna umjetnost od kasnog 3. do ranog 5.  stoljeća prikazuje žene koje podučavaju i propovijedaju. Ovdje je moguća samo kratka rasprava o ovoj fascinantnoj temi.

I za kršćane i za pogane Rimljane sarkofag nije bio samo spremnik za leš, već spomenik ispunjen značenjem. Rimska pogrebna umjetnost trebala je konstruirati identitet preminule osobe i obilježavati njezine vrijednosti i vrline.

Preminula žena drži svitak, a uz nju su “apostoli” koji joj se obraćaju s poštovanjem. 350. g. / Foto: Vatican media

Samo su si bogati mogli priuštiti tako skupu grobnicu, a planiranje kako netko želi biti zapamćen bio je važan proces. Prikaz sa svitkom, capsa (košara za svitke) ili codex (knjiga) bio je trenutni pokazatelj pokojnikove učenosti, statusa i bogatstva.
I kršćanke i muškarci bili su slavljeni i idealizirani kao osobe od statusa, autoriteta, učenosti i vjerske odanosti. Kada je pokojnikov pogrebni portret prikazan sa svitkom ili kapsom u neposrednoj blizini biblijskih scena, to je također signaliziralo znanje o hebrejskim i kršćanskim spisima (slika 1).

Tijekom trogodišnjeg razdoblja analizirala sam 2119 slika i deskriptora sarkofaga i fragmenata od 3. do ranog 5. stoljeća, uključujući sve javno dostupne slike kršćanskih sarkofaga. Dubinska analiza odabranih ikonografskih motiva pokazala je da su mnoge ranokršćanske žene obilježavane kao osobe od statusa, utjecaja i autoriteta unutar svojih zajednica.

Jedno vrlo značajno otkriće je da postoji tri puta više solo pogrebnih portreta kršćanskih žena u usporedbi s kršćanskim muškarcima.

Detalj Marcie Romania Celsa iz Arlesa, Francuska. Pokojnica je u molitvenom stavu sa snopom svitaka do nogu i licem okrenutim figurama “apostola”. / Foto: Vatican media

Mnogi reljefi sarkofaga prikazuju umrle žene okružene biblijskim prizorima, s rukama u govornoj gesti i držeći svitke ili kodekse. Oni nude dirljiv dokaz da žene iz 4. stoljeća nisu slušale opomene da šute.

Njihova prevalencija sugerira pojavu novog ženskog identiteta biblijske učenosti i autoriteta podučavanja. Drugo značajno otkriće je da je statistički dva puta vjerojatnije da će ženski portreti biti okruženi likovima “apostola” (često Petra i Pavla) vjerojatno da bi se potvrdio njihov vjerski autoritet (slika 2).

Što nam govore arheološki zapisi

Ranokršćanska ikonografija sarkofaga sugerira da su kršćanke bile učene, pobožne i bogate. Sudeći prema broju samostalnih ženskih sarkofaga, one su također bile neudate žene ili udovice, što asocira na rane zajednice udovica i djevica.

Budući da su mnoge prikazane sa svicima i govornim gestama usred biblijskih scena, možemo pretpostaviti da su bile dobro upućene u Sveto pismo i željele su biti predstavljene kao žene s vjerom u Božju moć spasenja i kao učiteljice o Isusovom životu i čudima iscjeljenja. Njihove zajednice idealizirale su ih kao učene ličnosti s autoritetom da, u najmanju ruku, naviještaju i podučavaju Sveto pismo.

Detalj takozvanog stilihonskog sarkofaga: Krist u mjerodavnoj ikonografiji, sjedi kao sudac s kodeksom i govornom gestom te okrenut prema Petru i Pavlu. Oko 380–400. g. / Foto Vatican media

Vjerojatno je da su se kasnije rimske “majke crkve”, poput Marcele, Paule, Melanije Starije i Probe, divile ovim ranim ženskim uzorima koji su ih nadahnjivali da vole i uče Sveto pismo.

Literarni izvori o “crkvenim majkama” u skladu su s arheološkim nalazima, potvrđujući ono što su suvremeni znanstvenici – uključujući papu Benedikta XVI. – prethodno teoretizirali: žene su bile znatno utjecajnije u ranom kršćanstvu nego što se općenito priznaje.

Dok muškarci prevladavaju u književnim zapisima, arheološki pogrebni portreti ukazuju na prevagu kršćanskih žena koje se sjećaju da su imale značajan crkveni autoritet unutar svojih zajednica. Kao što ćemo vidjeti, žene koje su se okupile oko naših “majki crkava” razvile su se u neke od naših najranijih namjernih zajednica redovnica.

Detaljnija obrada trogodišnjeg istraživanja koje je provela Christine Schenk na sarkofazima i fragmentima od 3. do ranog 5. stoljeća može se pronaći u autoričinoj knjizi pod naslovom Crispina and Her Sisters: Women and Authority in Early Christianity (Fortress Press, 2017.) .

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja