Papa Franjo je 30. rujna 2019. objavio apostolsko pismo „Aperuit illis“ kojim je utemeljio nedjelju posvećenu Božjoj riječi, i to u povodu 1600 godina od smrti svetog Jeronima, velikog poznavatelja Svetoga pisma i prevoditelja izvornih biblijskih tekstova na latinski. Nedjelja Božje riječi slavi se ove godine 21. siječnja.
Podsjetimo, u Vatikanu je 30. rujna 2019. objavljeno apostolsko pismo u obliku motu propria „Aperuit illis“ kojim Papa određuje da „Treća nedjelja kroz godinu bude posvećena slavljenju, razmišljanju i širenju Božje riječi“. Nedjelja Božje riječi slavi se svečano već petu godinu kako bi se otkrilo pashalno i spasenjsko značenje Božje riječi koja na uvijek novi način potiče izaći iz individualizma i iznova se roditi za ljubav.
Naslov dokumenta „Aperuit illis“ dolazi od teksta iz Lukina Evanđelja „Tada im otvori pamet da razumiju Pisma“ (24, 45). Objavljen je na liturgijski spomen svetoga Jeronima, na početku 1600. obljetnice smrti glasovitog prevoditelja Biblije na latinski koji je govorio: „Ne poznavati Pisma znači ne poznavati Krista“. Papa je objasnio kako se tom inicijativom, o kojoj je već bilo riječi već na završetku Izvanrednog jubileja milosrđa, želi odgovoriti mnogim vjernicima koji su tražili da se ustanovi Nedjelja Božje riječi.
Nedjelja Božje riječi, istaknuo je Papa, zauzima mjesto u liturgijskom vremenu koje poziva jačati veze sa Židovima i moliti za jedinstvo kršćana.
„Nije riječ o pukom vremenskom podudaranju: slavljenje Nedjelje Božje riječi izražava jednu ekumensku vrijednost, jer Sveto pismo pokazuje onima koji priginju svoje uho Božjoj riječi put kojim treba ići kako bi se prispjelo istinskom i čvrstom jedinstvu“, pojasnio je Papa.
Papa Franjo tom je prilikom pozvao da se tu nedjelju slavi kao svečani dan te da se okupljenom zboru vjernika i konkretnim bogoslužnim činima zorno pokaže normativnu vrijednost Božje riječi.
Biblija – poručio je Papa – ne može biti samo baština nekih, a još manje zbirka knjiga za nekolicinu povlaštenih.
Često se javljaju tendencije koje pokušavaju monopolizirati sveti tekst i vezati ga uz neke krugove ili odabrane skupina. Ne smije biti tako. Biblija je knjiga naroda Gospodnjeg koji u njezinu slušanju prelazi s raspršenosti i podjele na jedinstvo. Riječ Božja ujedinjuje vjernike i čini ih jednim narodom, ističe.
Biblija nije zbirka povijesnih knjiga niti vijesti, već je u potpunosti usmjerena na cjelovito spasenje osobe.
Neosporna povijesna ukorijenjenost knjiga sadržanih u svetom tekstu ne smije dovesti do toga da se zaboravi tu prvobitnu svrhu: naše spasenje.
Sve je usmjereno tom cilju utkanom u samoj naravi Biblije koja je sastavljena kao povijest spasenja u kojoj Bog govori i djeluje kako bi išao ususret svim ljudima i spasio ih od zla i smrti, istaknuo je Papa u svom apostolskom pismu „Aperuit illis“ kojim je ustanovio Nedjelju Božje riječi.
Primjećujući kako Riječ Božja „daje oblik i značenje odnosu između Riječi Božje i ljudskog jezika s njegovim povijesnim i kulturnim uvjetovanostima“, Papa je poručio.
Često izlažemo opasnosti da odvajamo Sveto pismo i tradiciju jedno od drugog, ne shvaćajući da su oni zajedno jedan jedini izvor Objave.
Naime, biblijska vjera „temelji se na živoj Riječi, a ne na knjizi. Kad se Sveto pismo čita u istom Duhu kojim je i napisano, ostaje uvijek novo“. Tako, „onaj tko se hrani Božjom Riječi svaki dan postaje, poput Isusa, suvremenik ljudi koje susreće; nije u napasti da padne u besplodne nostalgije za prošlošću, niti u sablasne utopije glede budućnosti“.
Papa Franjo poziva „nikad se ne naviknuti na Riječ Božju“ koja uvijek na novi način poziva „na milosrdnu ljubav Oca koji traži od svoje djece da žive u ljubavi“. Riječ Božja je kadra otvoriti nam oči i omogućiti nam da se izvučemo iz ralja individualizma koji nas guši, sputava i čini naš život neplodnim. Ona širom otvara put dijeljenja i solidarnosti.