Iz evanđelja saznajemo kako je Isus razapet na mjestu zvanom "Golgota" - hebrejski "Lubanjsko". No kako je to poznato brdo dobilo naziv, o čijoj je lubanji riječ?
U skoro svim zapisima iz evanđelja, saznajemo kako je Isus razapet na mjestu zvanom “Golgota”. To je jedna neobična riječ koju je teško shvatiti.
U Ivanovom evanđelju čitamo: “I noseći svoj križ, iziđe on na mjesto zvano Lubanjsko, hebrejski Golgota” (Iv 19, 17).
Evanđelist nam jednostavno daje do znanja da je Golgota hebrejska riječ koja označuje “lubanjsko mjesto”, isto kao i hrvatska riječ Kalvarija, i odnosi se na isto mjesto, objašnjava portal Aleteia.
No postavlja se pitanje, o čijoj je lubanji riječ?
Prema Catholic Encyclopedia, pretpostavlja se da je Kalvarija bila mjesto javnih smaknuća, stoga je ime dobilo po lubanjama koje su bile razbacane po tome mjestu. Žrtve su vjerojatno napuštene i postale plijen za grabežljivce, kao što se dogodilo Jezebelu ili faraonovom pekaru (2 Kr 9, 35 ; Post 40, 19 – 22).
Postoji mogućnost da samo brdo je nalik lubanji, stoga je razumljivo zašto bi ga stanovnici prozvali “lubanjskim mjestom”.
Nadalje, postoji obližnje židovsko groblje koje ima dugu povijest, no nije povezana s kriminalcima koji bi bili smaknuti na istome brdu.
Također postoji mogućnost da samo brdo je nalik lubanji, stoga je razumljivo zašto bi ga stanovnici prozvali “lubanjskim mjestom”.
Postojala je tradicija među Židovima toga doba da je Adamova lubanja, nakon što ju je Noa povjerio svome sinu Šemu, a ovaj je proslijedio Melkisedeku, bila postavljena na to mjesto.
Jedna fascinantna, dugotrajna tradicija pripovijeda kako je “lubanja” koja se nalazi na Golgoti lubanja koja je pripadala Adamu. Kako navodi Aleteia, “postojala je tradicija među Židovima toga doba da je Adamova lubanja, nakon što ju je Noa povjerio svome sinu Šemu, a ovaj je proslijedio Melkisedeku, bila postavljena na to mjesto, po čemu je nazvano Golgota. Talmudisti i Crkveni oci bili su svjesni te predaje te se ona i dalje prenosi u obliku lubanje i kostiju podno križa. Ni evanđelisti ne poriču predaju, u svojim zapisima spominju jednu, a ne više lubanja (Luka, Marko i Ivan)”.
U stvarnosti, moguće je da je razlog imenu Golgota jedna kombinacija svih ovih teorija. U svakom slučaju, pruža mnoštvo materijala za promišljanje, napose o Božjemu planu. Jer sve se događa s razlogom, a pogotovo mjesto Isusove smrti.