„Vlastitost čovjekova duha je da je on svjestan sebe i okoline, da je slobodan i odgovoran za svoja djela, da može vjerovati, nadati se i ljubiti. U stanju hipnoze sve su te sposobnosti duha zapriječene, kao što se događa u pravom snu. A s tim stvarima se nije dobro igrati.”
‘Estradna’ hipnoza na malim ekranima novi je način zabavljanja širokih masa u Hrvatskoj. Televizijski je to show u kojem poznate osobe pristaju biti primjer djelovanja hipnoze za potrebe zabave, pri čemu se dovode u smiješne, katkad djetinje i neprikladne situacije. Na upit naših čitatelja o utjecaju hipnoze na čovjekov duh i psihu te o tome kakav bismo stav kao vjernici trebali zauzeti prema ovoj tehnici, razgovarali smo s p. Mijom Nikićem, članom Družbe Isusove, teologom i psihologom, profesorom na Fakultetu filozofije i religijskih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
Možete li nam ukratko objasniti što je hipnoza i za što se koristi?
Hipnoza je proces uspostavljanja kontakta s nesvjesnim dijelom čovjekove psihe, na način da se isključi svjesni ja, a zadrži komunikacija s podsviješću kojoj se šalju poruke da na njih reagira. Hipnoza je slična snu, samo što osoba ne miruje i ne spava, nego se kreće i radi po uputama i naredbama hipnotizera. Sigmund Freud je na početku svoje psihoterapijske karijere liječio ljude hipnozom, ali je kasnije napustio tu metodu i prešao na metodu slobodnih asocijacija kojom se izvlače u svijest potisnute psihotraume, a osoba se nalazi u svjesnom stanju, tako da može bolje upoznati vezu izrečene slobodne asocijacije s problemom koji je muči u nesvjesnom. Slobodna asocijacija je riječ koja osobi dođe kad počne govoriti bez razmišljanja. To su poruke nesvjesnog dijela ličnosti gdje se nalaze potisnuti konflikti, strahovi, psihotraume, ali također i kreativne sposobnosti osobe.
Kakav je teološki stav prema hipnozi?
Teologija promatra čovjeka kao slobodno i odgovorno biće koje dolazi od Boga i koje se nakon smrti vraća Bogu da primi nagradu ili kaznu za svoj život. Teologija poštuje ljudsko dostojanstvo i naučava da nitko ne smije manipulirati čovjekom, nego ga poštivati u njegovoj slobodi i jedincatosti. Budući da se hipnozom može manipulirati osobom, teologija je prema hipnozi skeptična i ne prihvaća neprofesionalno bavljenje hipnozom.
Može li svatko biti hipnotiziran tj. pasti pod utjecaj hipnoze?
Ne može svaka osoba biti hipnotizirana. Ako se osoba svjesno usprotivi hipnotizeru i ne želi pasti pod njegov utjecaj, ona ne može biti hipnotizirana. Da netko može pasti pod utjecaj hipnoze, nužno je da sam to želi ili da bude jako sugestibilan i sklon takvim pojavama. Osobe koje su hipnotizirane, učinit će u stanju transa ili hipnoze više-manje samo ona djela s kojima se u svakodnevnom životu slažu, a to su neutralna i bezazlena djela. Međutim, ako bi se nekome tko je pod hipnozom sugeriralo da ubije nekog čovjeka ili učini neko drugo zločinačko djelo, hipnotizirana osoba to ne bi učinila jer se to protivi njezinim temeljnim moralnim stavovima i vrijednostima. Pitanje je bi li to mogle učiniti psihopatske osobe koje bi inače i u svjesnom stanju to učinile. Vjerojatno bi to učinile i pod hipnozom. U tom smislu je to opasna metoda i ne bi se smjela upotrebljavati osim u medicinske psihoterapijske svrhe.
Kako hipnoza utječe na psihu, kako djeluje na čovjeka?
Hipnoza je praktički stanje sna i kao takva može djelovati relaksirajuće na osobu. Može biti i korisna ako je pod vodstvom profesionalnog psihoterapeuta koji dobro zna dinamiku ljudske psihe i moć nesvjesnog i koji onda može mudro voditi osobu u stanju hipnoze te saznanja do kojih dođe strogo koristiti u svrhu liječenja osobe. Opasnost je za osobu koja je hipnotizirana da joj hipnotizer sugerira poruke koje mogu uznemiriti psihu i navesti osobu da učini djela koja bi je mogla kasnije kompromitirati.
Što se događa s čovjekovim duhom u tom stanju transa? Ima li ovdje prostora za demonski utjecaj na čovjeka?
Vlastitost čovjekova duha je da je on svjestan sebe i okoline, da je slobodan i odgovoran za svoja djela, da može vjerovati, nadati se i ljubiti. U stanju hipnoze sve su te sposobnosti duha zapriječene, kao što se događa u pravom snu. A s tim stvarima se nije dobro igrati.
Što se tiče demonskog utjecaja u stanju hipnoze, ne vidim izravnu vezu. Demon koristi sve prilike da čovjeka udalji od Boga i odvede u propast. On je lažac i ubojica i svoje zle namjere koristi kad god može, a to znači i kad je čovjek svjestan i kad je pod hipnozom. Je li mu to olakšano u hipnozi, ne bih znao reći. Nije isključeno.
Može li hipnoza kao medicinska tehnika biti opravdana?
Kao medicinska tehnika, odnosno kao oruđe u rukama dobrog i mudrog psihoterapeuta, hipnoza može biti opravdana. Međutim, hipnotizer mora biti uistinu stručnjak na svome poslu, moralna osoba koja poštuje slobodu i dostojanstvo svakog čovjeka. Osim toga znanje do kojeg hipnotizer dođe, mora koristiti samo u svrhu liječenja osobe koja se podlaže hipnozi. Naime, teške psihotraume, razna zlostavljanja i strahovi koje je osoba proživjela u svome djetinjstvu, duboko su potisnuti u nesvjesno i odatle ugrožavaju psihofizičko i duhovno zdravlje čovjeka. Hipnoza vođena od iskusnog i moralnog psihoterapeuta može pomoći osobi da izrazi svoje psihotraume kojih se inače u svjesnom stanju više ne sjeća. Kad se te traume integriraju u cjelinu osobnosti i osoba nauči nove tehnike suočavanja s njima, doživjet će olakšanje i bolje funkcioniranje na svim razinama osobnosti. Međutim, naglašavam kako je već Freud napustio tu metodu i prešao na slobodne asocijacije, a to je uspješnija metoda od hipnoze.
Postoje li kršćanski hipnoterapeuti?
Vjerojatno negdje postoje i kršćanski hipnoterapeuti, ali meni to nije poznato. Postoje psihoterapeuti koji se koriste metodom slobodnih asocijacija, što je metoda slična hipnozi, ali daleko prihvatljivija i uspješnija. Na studiju dubinske psihologije na Papinskom sveučilištu Gregoriana u Rimu i sam sam prošao tu metodu, koja je sastavni dio studija dubinske psihologije.
U naše je domove preko malih ekrana ušla tzv. ‘estradna’ hipnoza. Poznate osobe pristaju biti primjer djelovanja hipnoze i dovode se u smiješne, katkad djetinje i neprikladne situacije. Kakav stav kao vjernici trebamo zauzeti spram takvih javnih nastupa u kojima se rabi hipnoza za potrebe zabave širokih masa, a u kojima je i vrlo očito narušeno dostojanstvo čovjeka?
Ovo što gledamo na televiziji je show, zabava, igrarija. To nije ozbiljna hipnoza. Tu ima i puno glume. Ne može se osoba samo tako u par sekundi baciti u hipnozu. Za to je potrebna veća priprava, mir i opuštenost. Ovo što mi gledamo je zabava i kao takva ne bi trebala nikoga zabrinjavati.
Može li eksperimentiranje s hipnozom ostaviti posljedice na čovjekov duh i psihu?
Na labilne i psihički opterećene osobe neprofesionalno bavljenje hipnozom može ostaviti štetne posljedice. To je ipak zadiranje u dublje slojeve ljudske psihe i ako se to radi površno i neprofesionalno, može djelovati destruktivno na osobno doživljavanje i vanjsko ponašanje osobe.