Što se događa kad se polako naruši pravo na vjersku slobodu? Gdje ljudi koji vjeruju podvlače crtu kad Vlada želi regulirati način na koji se vjera živi i prakticira?
Ta su pitanja u središtu fascinantnog govora kojeg je o važnosti vjerske slobode iznijela Montserrat Alvarado, a prenosi Aleteia.
Alvarado je potpredsjednica i izvršna direktorica Becket Fonda za vjersku slobodu. Nedavno ju je Wall Street Journal predstavio kao “braniteljicu svih religija, na prvim crtama američkih kulturnih ratova.” Objavljeni video je jedan u nizu OSV razgovora koji pokazuju kreativne načine evangelizacije, koja izviru iz mudrosti i duboke molitve kojom su prožeti ovi nastupi. Razgovori su slični poznatijim TED razgovorima, ali obrađuju katoličke teme, besplatni su i dostupni svima za gledanje na OSVTalks.com.
U ovom OSV razgovoru, Alvarado objašnjava rad na obrani vjerske slobode kroz primjere mučenika koji su svoj život dali za svoja uvjerenja:
Mučenici umiru za velike stvari i za male stvari koje imaju velike posljedice.
“Recimo, kršćani sedamnaestog stoljeća u Japanu imali su izbor: jezivo mučenje ili kratko, brzo gaženje po crkvenoj ikoni, po licu Krista ili njegove Blažene Majke. Japanski seljaci odabrali su smrt”, rekla je Alvarado.
Uspješna borba redovnica za vjerska uvjerenja
“A Male sestre odlučile su se boriti, pa tako i ja.” Spomenula je tako Male sestre siromašnih, redovničku družbu koju je Becket Fund zastupao u možda najpoznatijem slučaju vjerske slobode posljednjih godina. Naime, Odjel za zdravstvo i ljudske usluge nekih američkih saveznih država pokušao je prisiliti Male sestre i druge da u svojim zdravstvenim ustanovama pružaju usluge koje krše njihova vjerska uvjerenja. Pravni tim Becket Fonda osigurao im je dvije odvojene pobjede na Vrhovnom sudu. Sudskom odlukom redovnice sada mogu nastaviti služiti starijima siromašnim i umirućima, i to bez prijetnje milijunskim novčanim kaznama.
“Mučenici sjajno svjedoče istinu svojom hrabrošću i dobrotom. Ali većina današnjih kršćana neće biti mučenici. Umjesto toga, kršćani su pozvani zagovarati i boriti se za svoju vjeru”, rekla je Alvarado.
“Mislim da smo pozvani umrijeti za svoju vjeru i molim se Bogu da svi budemo spremni onog dana kad nam to mučeništvo pokuca”, rekla je. “Ali to nije ono zbog čega smo danas pozvani. Danas smo pozvani živjeti za to.”
Tri razloga za obranu vjerske slobode
“Za obranu vjerske slobode postoje dobar, bolji i najbolji razlog”, rekla je. “Dobar je razlog taj što je vjerska sloboda doista važna za obranu od Vlade i njezinog kratkovidnog tumačenja. Usto, zaista je lako dobiti slučajeve protiv vladinih birokrata koji jako loše argumentiraju.”
“Bolji je razlog što nijedna religija nije otok. Ako vi nemate vjersku slobodu, ni ja nemam vjersku slobodu.”
“Najbolji razlog, a ovo je zapravo mjesto na kojem se danas borimo za vjersku slobodu, jest taj što ljudi koji ne vjeruju u ništa, stvarni nihilisti, žele napasti samu ideju da se uopće vjeruje u bilo što. I sada moramo surađivati, ljudi koji uopće vjeruju u bilo što, kako bismo zaštitili ovo važno ljudsko pravo. Kao Amerikancima, vjerska je sloboda temelj našega društva. Naši su osnivači, kada su nabrajali naša neotuđiva prava, prvo imenovali vjersku slobodu.
Ono u što vjerujemo otkriva tko smo. Vjerska sloboda uključuje i utječe na naš identitet i najdublje uvjerenje.
“Zato je toliko važno zaštititi ovo temeljno pravo”, zaključila je Alvarado.
Alvaradina razmišljanja, proizašla iz njenog bogatog iskustva na ovom polju, koristan su i privlačan materijal svima zainteresiranima za obranu vjerske slobode. Je li situacija u Hrvatskoj obećavajuća po tom pitanju ili baš i nije? Što vi mislite?