"Hitni koridor spašava život" naziv je kampanje kojom se želi ukazati na važnost otvaranja prometnog koridora za vozila hitne intervencije prilikom njihovog dolaska i odlaska s mjesta prometne nesreće.
Često smo svjedoci zastoja i velikih gužvi na autocestama, gradskim ili izvangradskim prometnicama, koje su uzrokovane sudarima vozila. Stići na vrijeme, ili bolje rečeno – uopće prići do razbijenih vozila ili unesrećenih osoba u sudarima, kako bi im se pružila žurna medicinska pomoć – za vozila hitne medicinske službe, policije ili vatrogasaca ponekad je gotovo nemoguća misija!
Za prolazak interventnih vozila potrebno je stvoriti prometni koridor, koji može spasiti nečiji život.
Na prometnici s DVA prometna traka hitni koridor formira se tako da se vozila u desnom traku pomaknu što više udesno, a vozila u lijevom traku što više ulijevo. Na prometnicama s TRI traka oslobađa se srednji trak, tako što se vozila u srednjem traku pomaknu u desni trak i propuste interventna vozila.
Brza i pravovremena intervencija znatno povećava šanse za preživljavanje unesrećenih osoba. Podaci govore da su mogućnosti za preživljavanje veće od 85%, ako je unesrećena osoba zaprimljena u hitni prijam i dobije odgovarajući tretman u tzv. zlatnom satu, odnosno prvom satu od trenutka nastanka ozljede!
IZNIMNO je važno da hitne službe što prije dođu do mjesta nesreće. Hitni koridor spašava živote! Budite savjesni i odgovorni sudionici u prometu i omogućite prolaz vozilima s pravom prednosti prolaska jer tako možete spasiti život(e).
Brza i pravovremena intervencija znatno povećava šanse za preživljavanje unesrećenih osoba.
Kampanja napokon pokrenuta i u Hrvatskoj
Hrvatska kampanja “Hitni koridor spašava živote” predstavljena je u srijedu na naplatnoj postaji Lučko. Kampanjom se želi skrenuti pozornost javnosti i vozače dodatno informirati o važnosti omogućavanja prolaza za interventna vozila na autocestama. Hitni koridor zamišljen je tako da se vozila u desnoj traci pomiču prema desnom rubu prometnice, a vozila u lijevoj traci što bliže lijevom rubu.
Nama je svaka sekunda bitna kako bi zadovoljili tzv. zlatni sat!
Pomoćnik načelnika 2. policijske postaje Zagreb Goran Medić istaknuo je kako je cilj kampanje educirati vozače o ponašanju u kriznim situacijama. “Svaki izvanredan događaj izaziva interes, ljudi ponekad ne primjećuju da su iza njih interventna vozila, prvenstveno se moraju skloniti vozilima koja žure na mjesto događaja”, upozorio je Medić. Stvaranje Hitnog koridora propisano je i Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, čl. 152. Postoje i kazne za opstruiranje interventnih vozila, no policiji u tom slučaju nije u interesu napisati kaznu, već što brže omogućiti vozilu dolazak na mjesto nesreće.
Iskustva s terena
Prvostupnik sestrinstva na Zavodu za hitnu medicinu Karlovačke županije Danko Premužić upozorio je da interventna vozila često znaju biti blokirana na autocestama. “Takve stvari se događaju na svakodnevnoj bazi. Cilj je bolje informirati vozače i stvoriti svijest o tome, jer je nama svaka sekunda bitna kako bi zadovoljili tzv. zlatni sat”, naglasio je Premužić i pojasnio kako je tzv. zlatni sat vrijeme od 60 minuta – od nastanka ozljede – u kojem treba pružiti pomoć unesrećenom, jer tada pacijent ima najveće šanse za preživljavanjem.
Zapovjednik Vatrogasne postrojbe Hrvatskih autocesta Milan Ročak pozornost je skrenuo na najbitniji hitni koridor – onaj koji se stvara u tunelima. “Posebno bih naglasio naše tunelske vatrogasne intervencije, gdje su nam hitni koridori jako bitni. Treba imati više vozačke kulture da se koridor počne stvarati i prije dolaska interventnih vozila”, kazao je Ročak i upozorio na slučaj nedavno zapaljenog vozila u tunelu Sveti Rok. Uspaničeni vozači tada su vozili u smjeru suprotnom od požara, bez stvaranja hitnog koridora i potencijalno ugrožavajući interventna vozila.
Prednosti Hitnog koridora
- jasna i jednostavna pravila ponašanja vozača,
- brz prolazak interventnih vozila do mjesta nesreće,
- brzo pružanje pomoći unesrećenima u okviru tzv. zlatnog sata,
- povećanje šanse za preživljavanje žrtava nesreće veće od 85% posto,
- prepoznatljivo pravilo ponašanja kao i u drugim europskim zemljama: Slovenija, Austrija, Njemačka…
- pridržavanje obveze o formiranju Hitnog koridora za vozača je “mali pomak” lijevo ili desno, dok je za unesrećenog koridor prema životu.
Inicijatori uspostavljanja hitnog koridora na hrvatskim cestama i autocestama su Hrvatske autoceste i Hrvatski autoklub, a inicijativi su se rado odazvali Ministarstvo unutrašnjih poslova, Hrvatski zavod za hitnu medicinu, Hrvatska vatrogasna zajednica te Autocesta Rijeka Zagreb.