Gospićko-senjski biskup Zdenko Križić je na 76. obljetnicu Bleiburške tragedije predslavio misu ispred crkve hrvatskih mučenika na Udbini. Donosimo neke naglaske iz homilije.
Biskup Križić na početku homilije rekao je da „naša domovina nije teritorijalno velika, ali usprkos tome ima premnoga mjesta koja su ostala u našoj memoriji kao velika stratišta našega naroda“ te bi mnoga od njih zaslužila da se na njima komemoriraju žrtve. „U nemogućnosti obilježavanja redovite komemoracije na Bleiburgu, Hrvatska biskupska konferencija je izabrala Udbinu, iznad Krbavskog polja, kao mjesto sjećanja na žrtve Bleiburga i križnog puta, jer je ovdje, na neki način, bio početak velikih stradanja našega naroda i njegovih križnih putova“, dodao je.
(…)
Nije moguće nabrojiti cijelu nisku stradanja naroda od Krbavske bitke pa kroz stoljeća koja su slijedila. U memoriji našega naroda posebno mjesto zauzima stradanje koje je započelo na Bleiburgu i nastavilo se u mnogim mjestima, na putu od Bleiburga, koji nazivamo „Križni put“.
Kosti mnogih su razasute po različitim znanim i neznanim jamama diljem domovine i izvan nje, a kosti koje su pronađene u nekima od tih jama, još uvijek, u vrećama, čekaju svoj konačni smiraj.
Mnogima od nas su u svježoj memoriji i stradanje našeg naroda za vrijeme Domovinskog rata i borbe za slobodom koju nismo imali stoljećima. U tim devedesetim godinama 20. stoljeća, cijela domovina nam je krvarila, broj prognanika i izbjeglica dolazio je do granice izdržljivosti, groblja su se punila i proširivala, i nažalost još uvijek čekaju da se u njih dostojanstveno sahrane mnogi za čije kosti ne znamo gdje se nalaze.
Mržnja nikada ne donosi blagoslov i na njoj se ne gradi budućnost. Ni mržnjom prema đavlu čovjek ne raste
Crkva Hrvatskih mučenika je izgrađena da bi objedinila sve žrtve našega naroda kroz cijelu njegovu povijest. U ovoj crkvi su, na poseban način, istaknute ove tri najjače stradalačke memorije našega naroda: Krbavska bitka, Bleiburg i Vukovar.
(…)
Ovo nije mjesto na kojem mi zazivamo prokletstvo, Božji gnjev ili Božju kaznu za bilo koga. Ovo nije mjesto na kojem bi podgrijavali neku mržnju ili osvetu prema zločincima ili narodima kojima su oni pripadali. To bi bila profanacija naših žrtava i ovoga svetog mjesta.
Mržnja nikada ne donosi blagoslov i na njoj se ne gradi budućnost. Ni mržnjom prema đavlu čovjek ne raste, kako napisa jedna hrvatska pjesnikinja, jer mržnja ima svoje prebivalište u onome koji mrzi, i ona njega truje i vodi ga nekom obliku prokletstva. Nema ništa opasnije za dušu nego njegovati u sebi mržnju.
Blaženi Miroslav Bulešić, poslijeratna žrtva komunističke mržnje prema Crkvi, napisa u svom „Dnevniku“ da je njegova osveta na mržnju, praštanje. To je najbolji i jedini put za Isusova učenika.
Na ovo mjesto mi ne dolazimo da paradiramo, da bilo koga provociramo, nego da svjedočimo kako Božja ljubav pobjeđuje mržnju, kako praštanje pobjeđuje svako zlo. Svoje žrtve ne smijemo zaboraviti, ali ni na koji način ih osvećivati. To bi naše žrtve ubijalo po drugi puta.
Zato začuđuje činjenica što još danas ima nekih koji te zločine relativiziraju ili čak za njih nalaze mnogo razumijevanja pa i opravdanja. Može li takav stav biti normalan u 21. stoljeću?
Ovo je mjesto gdje molimo Gospodina da primi u svoj zagrljaj sve žrtve: one nevine kao i one koji su bile opterećene kakvom krivnjom. Ne smijemo isključiti iz naše molitve ni zločince žrtava, jer kada se netko opredjeljuje za zločin znak je da u sebi nosi puno jada, da je njegova duša prazna, da je njegovo srce zatrovano, da je njegovim razumom ovladala tama i da ne zna što čini. Zato je i Isus molio Oca nebeskoga za svoje mučitelje s naglaskom da oni ne znaju što čine jer žive u tami.
Samo ako nasljedujemo Isusa i praštamo, možemo računati na Božji blagoslov po zagovoru naših mučenika.
(…)
Začuđujuće je da danas ima mnogo onih koji osuđuju naše molitveno okupljanje i euharistiju koju prikazujemo za žrtve Bleiburga i križnog puta. Sjećamo se što je sve morao podnijeti kardinal Puljić koji je na ovaj dan prošle godine u Sarajevu slavio svetu misu i molio za te žrtve!
Kakve su sve uvrede izrečene! Zapravo, sve se saželo u izmišljenu i zlonamjernu optužbu: da je ta sveta misa veličanje ustaškog režima. Govore ljudi koji ne razumiju niti što je sveta misa, niti što znači prikazivati svetu misu i moliti za pokojne.
U kanonu svake mise se moli za pokojne, i to je neizostavno. Nitko od pokojnih ne može biti izuzet. Nema tog pokojnika za koga se ne smije moliti i prikazivati svetu misu. Prikazivati svetu misu za pokojne nema značenje slaviti i veličati te pokojne. U misi se slavi i veliča samo Boga. Za te pokojne se moli. Bez obzira je li neki pokojnik bio uzoran ili je bio veliki grešnik. Te prosudbe se ostavljaju Bogu.
Problem je u tome što bi neki, koji zasigurno nisu vjernici, htjeli zabraniti molitvu za neke osobe. Prije svega za žrtve Bleiburga. Oni na žrtve Bleiburga gledaju samo kao na zločince gotovo bez iznimke. Za njih su zločinci svi vojnici koji su se ondje zatekli, i ne samo oni, nego i svi civili, uključujući žene i djecu. I tako dolaze do apsurdnog zaključke: Crkva veliča zločince. Kako ideologija zna zaslijepiti razum!
Mogu se žrtve brižno skrivati, mogu se njihove kosti premještati sa jednog mjesta na drugo da im se zametne trag, ali to ne ide. Žrtve će se jednom javiti, bez obzira koliko jame bile duboke
Mi znamo da je Hrvatska država abolirala sve vojnike neprijateljske vojske u Domovinskom ratu, koji nisu počinili zločine. To tako i treba biti. To su vrijednosti civilizacije 21. stoljeća. Zanimljivo je da mnogi postignuće današnje civilizacije ne žele primijeniti jedino kada su u pitanju hrvatski vojnici, pa čak i civili, iz Drugog svjetskog rata. Želi se i danas nametnuti teza da su svi bili zločinci. Ali se zato za one koji su ubijali odmah poslije rata ne primjenjuju isti kriteriji. Iako se zna da je u programu te ideologije bila osveta i da su ubojstva planirana i izvršavana bez suda.
Zato začuđuje činjenica što još danas ima nekih koji te zločine relativiziraju ili čak za njih nalaze mnogo razumijevanja pa i opravdanja. Može li takav stav biti normalan u 21. stoljeću? Svi smo mi čuli skandaloznu izjavu jednog saborskog zastupnika koji ide do toga da će ustvrditi da poslijeratno divljačko ubijanje nije temeljito odrađeno, tj. da je trebalo biti mnogo više pobijenih, odnosno trebalo je sve pobiti. Izgleda da je kod nekih duhovnih sinova te zločinačke ideologije želja za ubijanjem još itekako živa. Još je čudnije da se preko jedne tako monstruozne izjave gotovo šutke prešlo. Glavni mediji su, nažalost, pokazali veliko razumijevanje za takve izjave.
Na te žrtve našega naroda mnogi mogu pljuvati bez ikakvih posljedica, pa se ide tako daleko da bi se htjelo zabraniti za njih moliti Boga, kao da ti ubijeni i nisu bili ljudi.
(…)
Sve ovo ne govorim s nakanom da bih opravdao zločine koje su činili i pripadnici našega naroda. Ni govora! Zločin je zločin, tko god ga činio, i gdje god ga je netko učinio. Ali je zločin i to kada se osuđuje samo zločin jedne strane, a relativizira ili opravdava zločin druge strane. To nije put do istine, praštanja i pomirenja. Svaki zločin vapi k nebu, od onog prvog opisanom u Bibliji, kada Kajin ubija svoga brata, do svakog narednog.
Nemamo potrebu zazivati prokletstvo na osobe koje nam učine kakvo zlo, jer samo zlo koje netko čini ono mu otvara vrata prokletstva
Mjesta stradanja ljudi, posebno civila, redovito kasnije postaju mjesta hodočašća. Žrtve nadživljuju zločince. Nevine žrtve, i nakon ubojstva, ostaju žive. Te žrtve žive u sjećanju i svijesti ljudi bez obzira na sve što se činilo da se sjećanje na njih zatre.
Mogu se žrtve brižno skrivati, mogu se njihove kosti premještati sa jednog mjesta na drugo da im se zametne trag, ali to ne ide. Žrtve će se jednom javiti, bez obzira koliko jame bile duboke.
Krv žrtava ne prestaje vikati prema nebu, od one prve u povijesti čovječanstva, Abelove, pa do svake sljedeće kroz cijelu ljudsku povijest. Na neke žrtve ljudi možda i mogu zaboraviti, ali Bog ne. I Kajin je, ubivši svoga brata, pomislio da je sve savršeno izveo, svjedoka nema, svi tragovi su zameteni. Ali je ubrzo shvatio da to nije tako. Ima netko tko je sve vidio: Bog. On mu veli: „Slušaj! Krv brata tvoga iz zemlje k meni viče“.
Krv žrtve nikada ne šuti, nego stalno viče osuđujući zločin. Zločince će, ako se ne pokaju, cijeli život pratiti vika i sjena njihovih žrtava. To će ih progoniti i neće nikada imati mira.
Kada je Kajin ubio svoga brata, živi poslije užasan strah koji ga progoni. Tuži se Bogu da će ga ubiti tko god ga sretne, iako ne vidimo nikoga tko bi njemu prijetio. Prijeti mu zlo koje on nosi u sebi. Prijetnja mu dolazi, ne izvana, nego iz njegove nutrine.
Braćo i sestre, mi nemamo potrebu zazivati prokletstvo na osobe koje nam učine kakvo zlo, jer samo zlo koje netko čini ono mu otvara vrata prokletstva.
Kajinu koji je ubio brata Bog veli: „Proklet bio ti na zemlji“ (Post 4,11). Ne da ga Bog proklinje, nego Bog samo konstatira njegovo stanje: on je proklet zbog zla koje je počinio. Njega proklinje njegovo zlo.
Stoga mi za te osobe trebamo moliti, jer tako nas je Isus učio. On je s križa je molio za one koji su ga raspeli. Učenicima će govoriti i o ljubavi prema neprijateljima, i potrebi da mole za one koji ih progone. Tu je ljudska veličina.
Vidimo, nije lako biti kršćanin, biti Isusov učenik. To je junaštvo. U Isusovoj logici su veliki oni koji ljube, a ne oni koji mrze; oni koji praštaju, a ne oni koji se osvećuju; oni koji spašavaju a ne oni koji ubijaju.
Braćo i sestre, mnogo je bolje biti žrtva nego biti zločinac. Mnogo je bolje trpjeti od nekoga, nego biti uzrok trpljenja drugome. Možda se nekomu ova tvrdnja neće dopasti, ali to je Božja logika, i život potvrđuje da je istinita. Ljudi se sjećaju žrtava i s njima suosjećaju, a ne zločinaca.
(…)
Unatoč bezbrojnim žrtavama koje smo kroz povijest imali, nismo kao narod propali. Ali ako nam usfali ljudi milosrđa, ljubavi i solidarnosti, ne vjerujem da možemo imati budućnost. Nije slučajno Isus kao znak svršetka svijeta naveo da će to biti onda kada ljubav ohladi.
Dok danas molimo za sve žrtve križnih putova našega naroda, molimo Boga da u našem narodu danas ne ponestane milosrdnih ljudi, ljudi koji se znaju ganuti pred patnjom drugih, koji s ljubavlju i požrtvovnošću znaju vidati rane koji mnogi nose na duši i tijelu. Amen.
Cijelu homiliju pročitajte ovdje.