Ljetna tvornica znanosti bila je tema HKR-ovih Novih valova dobrote u ponedjeljak, 4. srpnja u kojima je gostovala inženjerka molekularne biotehnologije i organizatorica znanstvenih radionica pod nazivom Ljetna tvornica znanosti.
Inženjerka molekularne biologije Juliana Lana Prah oduvijek je bila proaktivna i voljna stjecanja novih znanja, pa je tako jednog ljeta otkrila znanstvene radionice pod nazivom Ljetna tvornica znanosti koje su namijenjene osnovnoškolcima i srednjoškolcima kojima ondje u praksi stječu znanja iz biologije. “Cijeli koncept toliko mi se svidio da sam odlučila ostati u organizaciji pomagati gdje sam ostala sve do danas kada i vodim ovaj projekt”, kazala je Prah.
Radionica se ne sastoji od klasične nastave, već je zamišljena tako da djeca sve rade sama. “Neke kompliciranije koncepte pojednostavljujemo i djeca kroz eksperimente i simulacije zapravo stječu znanje. Najzanimljivije kada vam jedan osmogodišnjak ili devetogodišnjak ispriča sve o stanicama, diobi stanica nakon što mu sve što čuje na radionici dobro sjedne tijekom tjedan dana koliko provede ondje”, istaknula je Prah.
Na taj način djeca lakše vizualiziraju i percipiraju ono što bi trebali zapamtiti
Trenutno uz organizacijski dio posla ne stigne održavati radionice, no kada ih je ranije držala djeca su izrađivala stanice i učila o stanicama s obzirom da su za njih čula, ali ne znaju kako točno izgleda i od čega se sastoji. “Na taj način djeca lakše vizualiziraju i percipiraju ono što bi trebali zapamtiti. Sve to ostat će im u sjećanju. Svi znamo da u sebi imamo DNA, ali kada oni svojim rukama izoliraju DNA, namotaju je i vide, lakše mogu shvatiti o čemu je riječ”, poručuje Prah.
Natječaj za polaznike otvara se u svibnju i lipnju, kada svi zainteresirani kandidati odabiru uzrast za koji se prijavljuju na radionicu. “Imaju izbor između dvije radionice i trebaju poslati motivacijsko pismo. Trenutno smo u procesu čitanja motivacijskih pisama i odabiru polaznika, nakon čega ćemo odabrati polaznike koji su primljeni na radionice”, kazala je Prah. Četiri su dobne skupine radionica, pa tako učenici dolaze od kraja trećeg razreda osnovne škole do četvrtog razreda srednje škole.
Prah smatra kako djeca u školi ne dobivaju pravu ideju o tome što je zapravo znanost jer definiciju moraju naučiti napamet. “Znanost je proces igre istraživanja oko nas i jako je lijepa. Nedovoljno je sati koji se mogu posvetiti znanosti, tako da ne bih rekla da su nastavnici krivi. Ima ih jako puno koji djeci žele pokazati što je znanost, ali nemaju opreme i vremena”, istaknula je Prah.
Na radionice se najčešće prijavljuju djeca koja su ranije sudjelovala, a češće se javljaju djeca u osnovnoj školi, dok su srednjoškolci manje zainteresirani. Tako je ove godine najviše petih i šestih razreda osnovne škole, a na jedno mjesto konkurira četvero djece.
Ukupno prihvaćamo samo 13 radionica, a svake ih godine primamo preko 20 prijavljenih.
Prah je svoje radionice započela s temom nutricionizma, odnosno osvješćivanja djece o pravilnoj prehrani i tjelovježbi. Nakon toga, održala je radionicu koja se temeljila na kemijskom sastavu hrane kako bi se djeca pobliže upoznala sa svim nutrijentima. Zadnje dvije radionice bavile su se molekularnom biologijom te staničnom biologijom. “Kada biramo radionice vodimo računa o tome da su različite radionice unutar dobnih skupina i onda kada skupimo sve prijedloge radionica pogledamo što se nudi kojem uzrastu i bi li možda određenom uzrastu više odgovarala neka druga radionica. Ukupno prihvaćamo samo 13 radionica, a svake ih godine primamo preko 20 prijavljenih “, poručila je Prah.
Kotizacija za radionicu iznosi 600 kuna, što je tek trećina troška radionica koji se inače prikuplja putem javnih natječaja, sponzora i donacija. Radionice će se ove godine održati od 25. do 31. srpnja na Mediteranskom institutu za istraživanje života u Splitu.