Juda Iškariotski jedan je od najfascinantnijih likova Novoga zavjeta. Teško nam je razumjeti zašto je netko tako blizu Isusu zapravo postao njegovim izdajnikom i svoj život završio na najgori mogući način. Je li biti blizu Isusu dovoljno da čovjek postane svet? "Pogrešno misle oni koji smatraju da je privilegija življenja u društvu s Isusom dovoljna da osobu učini svetom", riječi su pape Benedikta XVI.
Juda Iškariot dugo je bio jedan od najfascinantnijih likova Novog zavjeta, piše Simply Catholic. Pismo ga jasno imenuje prijestupnikom, ali njegova motivacija već je dugo predmet nagađanja. Kako bi itko mogao svjesno, dragovoljno počiniti tako užasan čin protiv nedužnog Jaganjca Božjeg, Spasitelja svijeta? Čini se da su neka objašnjenja namijenjena ublažavanju Judine krivnje prikazujući ga kao onoga koji nije bio toliko zlokoban koliko slab, zbunjen ili jednostavno pokušava biti od pomoći.
Ispitajmo prvo glavne teorije, sve izvedene iz Svetoga pisma.
Teorije o motivima
Prva je teorija da je Juda izdao Isusa jer je bio pohlepan za novcem. Sva četiri Evanđelja ukazuju na to kao barem na motiv koji doprinosi tome. Matejevo evanđelje jedinstveno je po spominjanju 30 srebrnjaka kao cijenu koju je Juda platio za izdaju (vidi 26,15). To je ujedno i jedini izvještaj koji govori o tome kako se Juda kasnije kajao zbog svojih postupaka, bacajući novac natrag na velike svećenike i objesivši se (27, 3-5).
Marko i Luka također govore o Judi koji je prodao Krista velikim svećenicima (vidi Mk 14,10-11; Lk 22,1-6). Ali Luka ističe i ovo: Sotona je prvi put “ušao u Judu” (22, 3) prije nego što se sastao s glavnim svećenicima i književnicima kako bi dogovorio Isusovo uhićenje.
Ivanovo evanđelje je najoštrije u odnosu prema Judi. Jedino je Evanđelje koje Judu imenuje onim koji je bio ogorčen na čin kad je žena Isusu izlila parfem na noge, procjenjujući da se mogao prodati za veliki iznos, a novac dati siromašnima (vidi Iv 12, 1-8). Ivan također Judi dodjeljuje motiv za njegov prigovor: “Rekao je to ne zato što mu je stalo do siromašnih, već zato što je bio lopov i držao je vreću s novcem i krao doprinose” (12, 6). Ivan, poput Luke, također spominje Sotoninu ulogu u Judinoj izdaji Isusa (13, 27).
Dakle, žudnja za novcem i đavolski utjecaj najjasniji su razlozi za Judin grijeh u biblijskim izvještajima. Znao je vrijednost dobara, i bio je čovjek kojeg se može kupiti. Njegova orijentacija prema pohlepi učinila ga je relativno lakom metom za Sotonu. Možda mu je nagrada velikih svećenika predstavljala “ponudu koju nije mogao odbiti”.
Ostali čimbenici
Evanđelja također nagovještavaju i druge čimbenike koji doprinose tome.
Na primjer, u Mateju se Juda uvijek obraća Isusu kao “Rabbi”, ali nikada kao “Gospodin”. Neki učenjaci to vide kao znak Judinog neuspjeha da shvati Isusov identitet i spasiteljsku ulogu.
Oznaka “Juda Iškariotski” pojavljuje se u više evanđelja. “Iscariot” je možda spoj hebrejskog ish Kerioth, ili “čovjek iz Keriotha”, grada u južnom dijelu Judeje. Ako je tako, slabo se nagađa, Juda jedini nije bio Galilejac među Dvanaestoricom i možda se osjećao neobično, pa je izolacija mogla pojačati iskušenje da izvrši izdaju.
“Iscariot” također vrlo podsjeća na grčku riječ σικάριος koja znači “nosač bodeža”. To bi sugeriralo da je Juda bio pripadnik “sicariusa” , najradikalnijeg dijela zelota. Zeloti su vjerovali da će Mesija doći kao vojskovođa koji će osloboditi Židove od njihovih rimskih okupatora. Nositelji bodeža među njima bili su spremni osloboditi židovski narod putem onoga što bismo danas smatrali terorističkim činima. Ova teorija drži da je Isus razočarao Judu i vjerovao da bi ga uhićenje Isusa moglo natjerati na pokretanje revolucije.
Lekcija za sve
Koja je teorija točna? Nema sumnje da je nekoliko ovih čimbenika, a možda i drugih, igralo ulogu. U svojoj tjednoj općoj audijenciji od 18. listopada 2006., papa Benedikt XVI. govorio je o Judi i spomenuo neke ključne teorije. Ali, u konačnici, rekao je, Judini motivi ostaju misterij.
Temeljna je stvarnost, primijetio je Papa, da je Juda “popustio iskušenju pred Zlim”. Nastavio je isticati lekciju za sve vjernike, napominjući da onoliko koliko je Juda bio blizu Isusu, nije neranjiv za grijeh.
“Pogrešno je”, rekao je papa Benedikt, “misliti da je velika privilegija življenja u društvu s Isusom dovoljna da osobu učini svetom. Isus ne forsira našu volju kad nas poziva da ga slijedimo putem blaženstava. Jedini način da izbjegnemo zamke koje nas okružuju je da se u potpunosti predamo Isusu, da uđemo u potpunu zajednicu s Njim, tako da mislimo i ponašamo se kao On, u potpunoj poslušnosti Ocu.”