Među jedinstvenim detaljima koje je Luka zabilježio su priča o putu u Emaus, obećanje raja dobrom razbojniku, čudo uskrsnuća udovice Naimova sina i prispodobe o izgubljenom sinu, dobrom Samarijancu, bogatašu i Lazaru. Ali možda je njegov najveći doprinos našem povijesnom poznavanju Isusa njegov jedinstveni zapis o činjenicama koje okružuju Isusovo ljudsko podrijetlo: priča o rođenju Ivana Krstitelja, Navještenju, Pohođenju, Rođenju, Prikazanju i pronalasku Krista u Hramu. Zbog njegova poznavanja tih intimnih detalja mnogi pretpostavljaju da ih je sveti Luka možda dobio od same Gospe.
Svake tri godine Crkva izmjenjuje svoja nedjeljna evanđelja između tri takozvana “sinoptička” evanđelja – Mateja, Marka i Luke. Ova tri evanđelja vrlo su slična po sadržaju i strukturi, tj. govore o većini istih priča, zgoda, propovijedi i događaja, piše Catholic Exchange.
Unatoč tome, svaki od svetih pisaca Evanđelja pruža vlastitu perspektivu Kristova života i obraća se svojoj posebnoj publici. Svaki također nudi svoje jedinstvene karakteristike, npr. priče ili detalje koji se ne pojavljuju u drugim pričama.
Ove nedjelje počinjemo čitati Evanđelje po Luki, koje ćemo čitati većinu nedjelja kroz redovno vrijeme. To je jedna od dvije knjige koje je napisao ovaj autor, a druga su Djela apostolska. Autor, sveti Luka, bio je nežidovski (možda obraćenik na judaizam) liječnik iz Antiohije. Iako nije bio jedan od apostola ili prvobitnih učenika koji su putovali s Isusom, Luka je bio učenik svetog Pavla i pratio ga je na mnogim njegovim apostolskim putovanjima. Ovo je evanđelje napisano nakon evanđelja po Mateju i Marku, a prije evanđelja po Ivanu, vjerojatno najkasnije 62. ili 63. godine.
Među ključnim značajkama ovog Evanđelja su vrlo sofisticiran jezik (posebno u izvornom grčkom), oštro oko za detalje i nastojanje da se Evanđelje pojasni čitateljima iz naroda. Ono što je najvažnije, kao što početak teksta ove nedjelje jasno pokazuje, Luka se jako potrudio predstaviti povijesno točnu sliku Isusova života: “Kad već mnogi poduzeše sastaviti izvješće o događajima koji se ispuniše među nama – kako nam to predadoše oni koji od početka bijahu očevici i sluge Riječi – pošto sam sve, od početka, pomno ispitao, naumih i ja tebi, vrli Teofile, sve po redu napisati da se tako osvjedočiš o pouzdanosti svega u čemu si poučen. ”
Među jedinstvenim detaljima koje je Luka zabilježio su priča o putu u Emaus, obećanje raja dobrom razbojniku, čudo uskrsnuća udovice Naimova sina i prispodobe o izgubljenom sinu, dobrom Samarijancu, bogatašu i Lazaru. Ali možda je njegov najveći doprinos našem povijesnom poznavanju Isusa njegov jedinstveni zapis o činjenicama koje okružuju Isusovo ljudsko podrijetlo: priča o rođenju Ivana Krstitelja, Navještenju, Pohođenju, Rođenju, Prikazanju i pronalasku Krista u Hramu. Zbog njegova poznavanja tih intimnih detalja mnogi pretpostavljaju da ih je sveti Luka možda dobio od same Gospe.
Među drugim zgodama iz Isusova života jedinstvenim za Luku je događaj zabilježen u drugom dijelu teksta ove nedjelje (Lk 4,14-21). Iako Matej i Marko bilježe da je Isus propovijedao u sinagogi u Nazaretu, samo Luka iznosi pojedinosti o tome što je propovijedao: konkretno da je On, lokalni tesar, njihov susjed i rođak, bio ispunjenje Izaijinog proročanstva o Mesiji: “Danas se ispunilo ovo Pismo što vam još odzvanja u ušima”.
Na neki način, ovaj tekst sažima cijelo Evanđelje po Luki, a postaje još jasniji ako čitamo retke koji odmah slijede u Svetom pismu: Ljudi su bili “ispunjeni bijesom” na Njegove riječi, i pokušali su Ga ubiti; ali On je pobjegao. Ovo je nagovještaj cijelog Evanđelja po Luki i svih Evanđelja, koja bilježe da je Isus došao svojima (prvo svojim sumještanima u Nazaretu, a zatim svim Židovima) da se otkrije kao Krist. Njegovi su Ga odbacili i pokušali Ga ubiti, ali na kraju Isus bježi i izbjegava smrt.
Dok nastavljamo čitati Evanđelje po svetom Luki ove godine, molite da vas nadahnute riječi “ljubljenog liječnika” privuku u dublje razumijevanje našeg Spasitelja, tako da se njegova obećanja mogu “ispuniti u vašem uhu”.