U Metropolitanskom muzeju umjetnosti u New Yorku nalazi se prekrasan triptih Svete obitelji nazvan "Mérode Altarpiece", koji je naslikao Robert Campin, a koji nas može pretvoriti iz promatrača nazaretskog doma i obitelji u njihove goste i učenike svih vrlina.
U Metropolitanskom muzeju umjetnosti u New Yorku nalazi se prekrasan triptih Svete obitelji nazvan “Mérode Altarpiece”, koji je naslikao Robert Campin, piše vlč. Edward Looney s portala Simply Catholic. Lijevo od umjetničkog djela s tri obloge snimljena su otvorena vrata dvojice promatrača koji vire u glavnu ploču Navještenja, dok krajnja desna ploča prikazuje sv. Josipa u njegovoj stolariji. Ovo umjetničko remek-djelo bilježi tko je kršćanin dok ispituje život Svete obitelji i izvanredne događaje koji okružuju njihov život i Božji poziv. Ugledavši taj dom u Nazaretu, gdje je Krist kao dijete odrastao u dobi i mudrosti u svoje zrele godine, doživljavamo kako Sveta obitelj informira o obiteljskom životu u trećem tisućljeću. U biblijskim pričama o Isusu, Mariji i Josipu vidimo njihov primjer kreposnog življenja.
Slijede Božje vodstvo
Sveto pismo opisuje rani život Svete obitelji dok ih Bog poziva na posebno poslanje. S anđelom Gabrijelom pozdravljamo Mariju i saznajemo o njezinom pozivu da postane Majka Božja. Naš se uvod u svetog Josipa sastoji od toga da se on odlučio tiho razvesti od Marije, ne želeći je razvrgnuti sramoti i osudi, ali anđeo poziva Josipa u snu da se predomisli i odvede Mariju u svoj dom, da postane skrbnik Marije i Isusa, Marijin muž i Isusov udomitelj.
U tom domu u Nazaretu susrećemo par koji pokazuje otvorenost dopuštajući Bogu da vodi njihov zajednički život. Marija je sigurno imala druge planove za svoj život; kao što mnogi vjeruju, zavjetovala se na djevičanstvo u ranoj dobi, pa je postajanje fizičkom majkom bilo nešto što nije predviđala. Ipak, čula je Božji poziv i znala je da su Njegovi planovi bolji za njezin život; dakle, ona daje svoj fiat – to jest, svoje “da” Bogu.
Sveti Josip otvara svoje srce glasniku kojeg je poslao Bog i uzima Mariju u svoj dom. To ne bi bio prvi ili posljednji put da je sveti Josip slijedio Božju vodstvo u svom životu dok je štitio Svetu obitelj. Nakon Isusova rođenja u Betlehemu, slijede poticaj anđela da pobjegne u Egipat zbog sigurnosti i tamo pričeka dok ih druga anđeoska poruka ne vrati kući. Sveta obitelj je sjajan primjer za obitelji svugdje da uvijek budu otvorene za ono što može biti Božja volja i da uvijek slušaju da Bog govori. Svoju će volju možda izgovoriti u molitvi ili preko druge osobe. Svojom vlastitom molitvom i razlučivanjem i mi možemo slijediti Božje vodstvo za svoj život.
Učitelj vrline
Dom Nazareta, uz lokalnu sinagogu, bio bi mjesto pouke za Kristovo dijete. Sveta obitelj poučila je Isusa kako čitati, a na početku svoje javne službe Isus bi čitao iz svitka i na njihovoj raspravi proglasio ispunjeni odlomak (vidi Lk 4:21). Marija i Josip naučili bi Kristovo dijete kako se moli, posebno shemu, a godinama kasnije Isus bi podučavao svoje učenike kako se moli s Ocem našim. Josip je svoj posao predao sinu koji je kasnije umro na drvu križa. Isus je imao veliku brigu za siromašne i marginalizirane.
Dom bi trebao biti glavno mjesto kateheze. Nažalost, mnoge obitelji danas dopuštaju Crkvi da tu ulogu ispunjava sama.
U domu Nazareta naučio se velikodušnosti i dobroti. Dom iz Nazareta podsjeća nas da su obitelji odgovorne poučavati svoju djecu vjeri i oblikovati vrline. Isus je imao najizvrsnije roditelje; Marija je bila bez grijeha, a Josipa opisuju kao pravednog i razboritog čovjeka. Danas roditelji mogu naučiti od Josipa i Marije kako poučavati svoju djecu.
Poziv na čednost
Katolička tradicija podupire vjerovanje da je Marija ostala djevica. Sveti Josip se često naziva Marijinim najčednijim supružnikom, a u Litanijama svetog Josipa prepoznat je kao čedni djevičanski čuvar. Možda je ovo još jedan način na koji Sveta obitelj daje primjer našem modernom svijetu, često napadnutom seksualnom promiskuitetnošću i prolaznim požudnim mislima. Čedan odnos Josipa i Marije podsjeća sve kršćanske vjernike da se, čak i u braku, mora čuvati čistoća. Praksa prirodnog planiranja obitelji jedan je od načina na koji par promatra čistoću u braku.
Vjernost Josipa i Marije jedni drugima također daju sjajan primjer i ohrabruju parove u njihovoj vjernosti jedni drugima, čak i u teškim okolnostima.
Čedan odnos između Josipa i Marije znači da su bliskost doživljavali na različit način kroz zajednički zajednički život. Njihova čistoća uma i srca međusobne ljubavi jedni prema drugima i prema Sinu Božjem zaista je vrijedna oponašanja svih obitelji.
Pobožnost prema Svetoj Obitelji
Pobožnost prema Svetoj obitelji iz Nazareta javlja se u vremenima kada obitelj postaje oslabljena zbog političkih i društvenih pritisaka. U srednjovjekovnom je razdoblju Jean Gerson, teolog na Koncilu u Konstanzi (1414. – 1418.), poticao pobožnost Svetoj obitelji, a papa Lav XIII. rekao je da bi oponašanje Svete obitelji bilo sredstvo za revitalizaciju i jačanje obiteljskog života. U trećem tisućljeću obiteljska institucija ponovno trpi napade politički i socijalno.
Možda je sada trenutak da pokucamo na vrata doma Svete obitelji u Nazaretu i prijeđemo iz promatrača u goste u njihovom domu.
Od njih ćemo naučiti mnoge vrline za kršćanski obiteljski život i kroz njihovo nadahnuće vježbati ih u svojim domovima i među vlastitim obiteljima.