Budi dio naše mreže

Na današnji dan, 17. studenoga 1991. godine, ustrojena je 40. inženjerijska bojna Hrvatske vojske.

/ Borna Marinić

Ova postrojba djelovala je kao podstožerna inženjerijska postrojba pri 6. Operativnoj zoni Split. Nakon kratkih priprema, jedna skupina inženjerijske satnije krenula je na šibensko ratište kao pripomoć 142. brigadi na utvrđivanju prve crte i probijanju novih puteva. Također važnu ulogu odigrala je razminiranjem osvojenih vojarni JNA „Lora“, „Kozjak“, Žrnovnica“ i „Divulje“. 

U ožujku 1992. godine 1. satnija odlazi brodom u opkoljeni Dubrovnik utvrđivati liniju obrane grada, a u isto vrijeme 2. satnija odlazi na kupreško i livanjsko ratište. Nakon uspješno obavljenih zadaća postrojba je otišla u dolinu rijeke Neretve kako bi ojačala obranu od najavljenog proboja neprijateljske vojske. Pripadnici bojne iskazali su se na pripremi rušenja mostova i prometnica prema Popovu Polju, probijanju novih puteva te na zaprečavanju i razminiranju oslobođenih područja u operacijama deblokade Dubrovnika. 

U tim je operacijama pratila je u stopu 1. i 4. gardijsku brigadu kao i ostale snage koje su probile blokadu Dubrovnika i oslobodile hrvatski jug. Na velikom dijelu oslobođenog prostora ostala su minska polja koja su čistili upravo pripadnici 40. inženjerijske bojne. Također, dio pripadnika bio je angažiran na uređenju i osposobljavanju zračne luke Ćilipi, kao i razminiranju otoka Lastova i Visa nakon odlaska JNA.

Početak 1993. godine otvara novo poglavlje u ratnom putu bojne koja prelazi na zadarsku bojišnicu gdje sudjeluje operaciji „Maslenica“. Nakon završetka operacije pripadnici bojne angažirani su na utvrđivanju dostignutih crta obrane u zadarskom zaleđu. U isto vrijeme kod oslobađanja brane „Peruča“ pripadnici bojne izvršili su otvaranje temeljnog ispusta oštećene brane i tako spriječili moguću katastrofu za stanovništvo nizvodnih naselja. Posebno su se istaknuli u probijanju puteva do neprohodnih vrhova na Velebitu.

Dio inženjerijske satnije probijao je puteve i na planinama Svilaji i Dinari, a krajem 1994. dio bojne sudjelovao je u operaciji „Zima ’94, a zatim „Skok 1“, „Skok 2“ i „ Ljeto ’95“ Njihov je doprinos konačnom oslobađanju okupiranih krajeva Hrvatske bio velik jer su sudjelovali u bitnom probijanju tenkovskog puta preko Dinare prema Kninu. Tako su i u operaciji „Oluja“ zajedno s 4. i 7. gardijskom brigadom ušli u oslobođeni Knin. To nije bio kraj ratnih djelovanja ove postrojbe koja se iskazala i u operacijama „Maestral“ i „Južni potez“ u Bosni i Hercegovini.

Nakon završetka Domovinskog rata 40. inženjerijska bojna angažirana je u obnovi i izgradnji ratom porušenih dijelova Dalmacije. U Domovinskom ratu kroz nju je prošlo preko 1000 vojnika, a imala je 4 poginula pripadnika.  

Borna Marinić

Borna Marinić magistar je povijesti koji se niz godina bavi temom Domovinskog rata. Od 2013. uređuje i vodi Facebook stranicu Dogodilo se na današnji dan – Domovinski rat. Autor je više knjiga i dokumentarnih filmova na temu Domovinskog rata, a kao novinar radio je dvije godine u HRT-ovoj emisiji TV Kalendar. Od ožujka 2019. uređuje i vodi emisiju Domoljubne minute na Hrvatskom katoličkom radiju. Vlasnik je obrta CroHis kojim promiče vrijednosti Domovinskog rata.

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja