Budi dio naše mreže

Na današnji dan, 15. svibnja 1992. godine, piloti Ivan Selak i Ivica Ivandić s MIG-ovima 21 preletjeli s vojnog aerodroma Ponikve kod Užica u Srbiji na hrvatsku stranu.

/ Borna Marinić

Nakon prijašnjih preleta pilota Danijela Borovića i Rudolfa Perešina oprez unutar Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva bio je povećan. Oči i uši su bile posvuda, a Ivandić i Selak nisu smjeli ništa prepustiti slučaju. Kako nisu željeli otići u Hrvatsku sami, već s avionima, pripreme za ovaj herojski čin dugo su trajale. MiG-21 ne može se odvući kriomice i to dvije letjelice. Naročito kad vas neprestano motre. Planiranje preleta započelo je mjesecima ranije, a postojao je i bitan uvjet koji je sve činio kompliciranijim: željeli su otići zajedno. U filmu Vladimira Brnardića „Uvučeno – neutralno – konus“, u kojem je jedna od tema njihov prelet, saznajemo kako je Ivandić još sredinom 1991. rekao Selaku “Nećeš valjda otići bez mene?”.

Trenutak odluke došao je 15. svibnja 1992. godine. Dio eskadrile, s osam aviona po četiri para, u kojemu je letio i Ivandić, uvježbavao je program za obilježavanje “Dana vazduhoplovstva”. Jedan pilot je otpao zbog zdravstvenih problema i u posljednji letački par upao je Selak. Na planiranju leta dvojica Hrvata se nisu ni pogledala. Nisu se željeli otkriti, ali su znali da je nastupio odlučujući trenutak. Prvi je poletio Ivandić. Već je radio krug oko Srbije i imao problema s gorivom. Naime, u skladu s dogovorom čekao je Selakovu radiopotvrdu, inače potpuno regularnu, da je i on poletio. Kad je potvrda napokon stigla, Ivandić je krenuo prema Splitu. Središte Dalmacije bio je logičan, najbliži izbor. Njegov kolega se ubrzo odvojio od svog “para” i krenuo prema Zagrebu. Imao je i previše goriva. No, obojica bi, ovisno o okolnostima, sletjela bilo gdje, “pa i na autocestu, samo da je u Hrvatskoj”. Na koncu su obojica sretno sletjela, Ivandić na aerodrom Resnik kraj Splita, a Selak na aerodrom Pleso kraj Zagreba.

O preletu Ivandića i Selaka nije bilo mnogo riječi u medijima. Perešin i Borović već su probili led, a bilo je mnogo posla. Nije trebalo dugo čekati na borbu, tek nekoliko mjeseci. Sada hrvatski, MiG-ovi Ivandićev, nazvan „Osvetnik Vukovara“ i Selakov nazvan „Osvetnik Dubrovnika“ djelovali su u akcijama oslobađanja Dubrovnika. Dvojica pilota do kraja rata zapravo nisu ni prestajala letjeti i borbeno djelovati, istodobno gradeći moderno Hrvatsko ratno zrakoplovstvo.

Borna Marinić – HKR – Hrvatski katolički radio/Foto: Josip Ninković

Borna Marinić magistar je povijesti koji se niz godina bavi temom Domovinskog rata. Od 2013. uređuje i vodi Facebook stranicu Dogodilo se na današnji dan – Domovinski rat. Autor je više knjiga i dokumentarnih filmova na temu Domovinskog rata, a kao novinar radio je dvije godine u HRT-ovoj emisiji TV Kalendar. Od ožujka 2019. uređuje i vodi emisiju Domoljubne minute na Hrvatskom katoličkom radiju. Vlasnik je obrta CroHis kojim promiče vrijednosti Domovinskog rata.

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja