Budi dio naše mreže

Digitalni mediji, internetski portali i društvene mreže svakodnevno izlažu medijske korisnike velikoj količini informacija među kojima se često nalaze sadržaji koji nisu utemeljeni na istinitim činjenicama. U takvom je okružju osobito važno razvijati sposobnost kritičkog razmišljanja i medijske pismenosti kako bi se smanjio negativni utjecaj dezinformacija na pojedinca, ali i na društvo. U tom procesu razvijanja medijskih kompetencija važnu ulogu mogu imati sami mediji, osobito videoigre.

/ Lana Ciboci Perša

Igre potiču aktivno sudjelovanje zbog čega učenje može biti iskustveno, a ne samo teorijsko. Takva vrsta učenja potiče dublje razumijevanje kompleksnih fenomena kao što su dezinformacije u javnom medijskom prostoru. Igrači dobivaju i povratnu informaciju tijekom procesa igranja što također pomaže u usvajanju znanja, a proces nagrađivanja može dodatno motivirati igrače na nastavak igranja.

Na taj način učenje o dezinformacijama može postati zabavno. U edukativnim videoigrama igrači se često susreću s tzv. simulacijama koje odražavaju stvarne izazove: prepoznavanje lažnih izvora, odabir pouzdanih informacija, prepoznavanje manipulativnih tehnika i kritičko vrednovanje medijskih sadržaja. Jednostavan pristup i laka dostupnost, prilagodljivost različitim dobnim skupinama i mogućnost širenja putem digitalnih platformi čine ih snažnim alatom za podizanje svijesti i razvijanje medijskih kompetencija s ciljem prepoznavanja dezinformacija i razumijevanja kako one nastaju i kako se šire.

U nastavku će biti prikazani neki primjeri edukativnih videoigara usmjerenih na osvještavanje o dezinformacijama. One kombiniraju zabavu i učenje, potiču igrače da donose odluke, analiziraju informacije i prepoznaju manipulativne tehnike.

  • Bad News – igra u kojoj igrači preuzimaju ulovu kreatora dezinformacija s ciljem razumijevanja manipulativnih tehnika koje se koriste kako bi se manipuliralo javnošću, a s krajnjim ciljem prepoznavanja takvih sadržaja u medijima. Igru je producirala nizozemska medijska organizacija DROG u suradnji sa znanstvenicia sa Sveučilišta Cambridge. Dostupna je na stranici https://www.getbadnews.com/en/.
  • Fake It To Make It – igra u kojoj igrači preuzimaju ulogu vlasnika lažne novinske stranice. Glavni cilj je zarada od oglasa stvarajući i šireći što više dezinformacija, koristeći razne trikove. Kroz proces igranja igrači osvještavaju kako širenje dezinformacija donosi zaradu te na koje se načine one šire u digitalnom prostoru što im pomaže da sami postanu otporniji na takve manipulacije. Igra je dostupna na stranici https://www.fakeittomakeitgame.com/.
  • Hoax Factory – igra koju je kreirala španjolska organizacija za provjeru činjenica Maldita.es. Igra je napravljena u formi escape rooma o dezinformacija o migrantima u kojoj igrač mora prepoznati elemente koji čine dezinformaciju uvjerljivom i otkriti je. Igra je dostupna na https://escaperoom.maldita.es/.
  • Harmony Square – igra o dezinformacijama koja se odvija u malom gradu Harmony Squareu. Vi, igrač, angažirani ste kao glavni službenik za dezinformacije. Kreatori igre ističu da je njezin cilj razotkriti taktike i tehnike manipulacije koje se koriste za obmanjivanje ljudi, izgradnju sljedbenika ili iskorištavanje društvenih napetosti u političke svrhe. Napominju i da igranje Harmony Squarea poboljšava sposobnost ljudi da uoče tehnike manipulacije u objavama na društvenim mrežama, povećava njihovo samopouzdanje u uočavanju takvih tehnika i smanjuje njihovu spremnost da dijele manipulativni sadržaj s drugima. Igra je dostupna na https://www.harmonysquare.game/.
  • Newsfeed Defenders – digitalna simulacija koja igrače podučava kako prepoznati i ignorirati dezinformacije i pogrešne informacije na internetu. Igra stavlja igrače na čelo stranice za agregaciju vijesti Newsably. Njihova je misija zaštititi integritet stranice, a istovremeno privući nove čitatelje. Kreatori sadržaja ističu da igra podučava igrače kako prepoznati dezinformacije ili viralne obmane; kako znati kada se oglašavanje predstavlja kao vijest; kako prepoznati pristranost u pričama na temelju izbora riječi i načina na koji je priča uokvirena; kako primijeniti novinarske standarde, provjeriti informacije i slike; te kako postati pronicljiviji čitatelj digitalnih sadržaja. Igra je dostupna na https://www.factcheck.org/newsfeed-defenders/.
  • Cranky Uncle – igra u kojoj Cranky Uncle mentorira igrače objašnjavajući 14 tehnika poricanja znanosti, od lažnih stručnjaka do odabira najboljih i raznih logičkih pogrešaka. Kreatori igre ističu da se igra temelji na tehnici izgradnje otpornosti poznatoj kao aktivna inokulacija – „da biste naučili kako prepoznati nekoga tko vara u kartama, prvo morate naučiti varati u kartama“. Igra je dostupna na https://app.crankyuncle.info/home.
  • Choose Your Own Fake News – interaktivna igra koja igračima omogućuje da se kroz različite uloge i izbore snalaze u svijetu dezinformacija. Kreatori ističu da igra potiče igrače da pažljivo prouče informacije o mogućnostima zaposlenja, cjepivima i izborima i prepoznaju dezinformacije. Dostupna je na https://chooseyourownfakenews.com/.
  • Fakey – igra koja potiče igrače da pregledaju svaki članak na zidu kao što bi to učinili na svojim omiljenim društvenim mrežama. Igra potiče igrače da kroz sliku, naslov i opis utvrde je li članak vjerodostojan, u kojem slučaju ga mogu podijeliti ili lajkati. Kreatori igre ističu da svakom svojom akcijom igrači skupljaju bodove. Najviše bodova dobivaju za dijeljenje članaka iz vjerodostojnih izvora i provjeru činjenica u člancima iz sumnjivih izvora. Igra je dostupna na https://fakey.osome.iu.edu/.

Edukativne videoigre nude inovativan način suočavanja s dezinformacijama, spajajući elemente zabave, interaktivnosti i iskustvenog učenja. Kroz simulacije stvarnih situacija igrači ne samo da razvijaju vještine prepoznavanja i provjere informacija, nego i bolje razumiju motive i mehanizme širenja neistinitih sadržaja. Takvi alati mogu biti osobito vrijedni i korisni u obrazovanju mladih generacija koje odrastaju uz digitalne tehnologije od rođenja. U svijetu u kojem se dezinformacije šire brže nego ikada, ovakvi pristupi mogu biti ključni u izgradnji medijski pismenih korisnika digitalnih sadržaja.

***

Rubriku „Glas istine“ u okviru projekta „KAT – Provjera dezinformacija o vjerskim temama“ Hrvatski katolički radio radi u suradnji s Hrvatskim katoličkim sveučilištem i Hrvatskim društvom katoličkih novinara. Metodom činjenične provjere, projektom „Glas istine – Vox Veritatis“ želi se ocjenjivati točnost i utemeljenost izjava, vijesti i objava vezanih za život Katoličke Crkve u Hrvatskoj i svijetu kako bi se spriječilo širenje dezinformacija u javnosti, odnosno krivo kontekstualiziranje ili manipuliranje izjavama katoličkih poglavara. Projekt financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije, Europske komisije ili Agencije za elektroničke medije. Europska unija, Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja