Digitalni mediji, internetski portali i društvene mreže svakodnevno izlažu medijske korisnike velikoj količini informacija među kojima se često nalaze sadržaji koji nisu utemeljeni na istinitim činjenicama. U takvom je okružju osobito važno razvijati sposobnost kritičkog razmišljanja i medijske pismenosti kako bi se smanjio negativni utjecaj dezinformacija na pojedinca, ali i na društvo. U tom procesu razvijanja medijskih kompetencija važnu ulogu mogu imati sami mediji, osobito videoigre.
Igre potiču aktivno sudjelovanje zbog čega učenje može biti iskustveno, a ne samo teorijsko. Takva vrsta učenja potiče dublje razumijevanje kompleksnih fenomena kao što su dezinformacije u javnom medijskom prostoru. Igrači dobivaju i povratnu informaciju tijekom procesa igranja što također pomaže u usvajanju znanja, a proces nagrađivanja može dodatno motivirati igrače na nastavak igranja.
Na taj način učenje o dezinformacijama može postati zabavno. U edukativnim videoigrama igrači se često susreću s tzv. simulacijama koje odražavaju stvarne izazove: prepoznavanje lažnih izvora, odabir pouzdanih informacija, prepoznavanje manipulativnih tehnika i kritičko vrednovanje medijskih sadržaja. Jednostavan pristup i laka dostupnost, prilagodljivost različitim dobnim skupinama i mogućnost širenja putem digitalnih platformi čine ih snažnim alatom za podizanje svijesti i razvijanje medijskih kompetencija s ciljem prepoznavanja dezinformacija i razumijevanja kako one nastaju i kako se šire.
U nastavku će biti prikazani neki primjeri edukativnih videoigara usmjerenih na osvještavanje o dezinformacijama. One kombiniraju zabavu i učenje, potiču igrače da donose odluke, analiziraju informacije i prepoznaju manipulativne tehnike.
- Bad News – igra u kojoj igrači preuzimaju ulovu kreatora dezinformacija s ciljem razumijevanja manipulativnih tehnika koje se koriste kako bi se manipuliralo javnošću, a s krajnjim ciljem prepoznavanja takvih sadržaja u medijima. Igru je producirala nizozemska medijska organizacija DROG u suradnji sa znanstvenicia sa Sveučilišta Cambridge. Dostupna je na stranici https://www.getbadnews.com/en/.
- Fake It To Make It – igra u kojoj igrači preuzimaju ulogu vlasnika lažne novinske stranice. Glavni cilj je zarada od oglasa stvarajući i šireći što više dezinformacija, koristeći razne trikove. Kroz proces igranja igrači osvještavaju kako širenje dezinformacija donosi zaradu te na koje se načine one šire u digitalnom prostoru što im pomaže da sami postanu otporniji na takve manipulacije. Igra je dostupna na stranici https://www.fakeittomakeitgame.com/.
- Hoax Factory – igra koju je kreirala španjolska organizacija za provjeru činjenica Maldita.es. Igra je napravljena u formi escape rooma o dezinformacija o migrantima u kojoj igrač mora prepoznati elemente koji čine dezinformaciju uvjerljivom i otkriti je. Igra je dostupna na https://escaperoom.maldita.es/.
- Harmony Square – igra o dezinformacijama koja se odvija u malom gradu Harmony Squareu. Vi, igrač, angažirani ste kao glavni službenik za dezinformacije. Kreatori igre ističu da je njezin cilj razotkriti taktike i tehnike manipulacije koje se koriste za obmanjivanje ljudi, izgradnju sljedbenika ili iskorištavanje društvenih napetosti u političke svrhe. Napominju i da igranje Harmony Squarea poboljšava sposobnost ljudi da uoče tehnike manipulacije u objavama na društvenim mrežama, povećava njihovo samopouzdanje u uočavanju takvih tehnika i smanjuje njihovu spremnost da dijele manipulativni sadržaj s drugima. Igra je dostupna na https://www.harmonysquare.game/.
- Newsfeed Defenders – digitalna simulacija koja igrače podučava kako prepoznati i ignorirati dezinformacije i pogrešne informacije na internetu. Igra stavlja igrače na čelo stranice za agregaciju vijesti Newsably. Njihova je misija zaštititi integritet stranice, a istovremeno privući nove čitatelje. Kreatori sadržaja ističu da igra podučava igrače kako prepoznati dezinformacije ili viralne obmane; kako znati kada se oglašavanje predstavlja kao vijest; kako prepoznati pristranost u pričama na temelju izbora riječi i načina na koji je priča uokvirena; kako primijeniti novinarske standarde, provjeriti informacije i slike; te kako postati pronicljiviji čitatelj digitalnih sadržaja. Igra je dostupna na https://www.factcheck.org/newsfeed-defenders/.
- Cranky Uncle – igra u kojoj Cranky Uncle mentorira igrače objašnjavajući 14 tehnika poricanja znanosti, od lažnih stručnjaka do odabira najboljih i raznih logičkih pogrešaka. Kreatori igre ističu da se igra temelji na tehnici izgradnje otpornosti poznatoj kao aktivna inokulacija – „da biste naučili kako prepoznati nekoga tko vara u kartama, prvo morate naučiti varati u kartama“. Igra je dostupna na https://app.crankyuncle.info/home.
- Choose Your Own Fake News – interaktivna igra koja igračima omogućuje da se kroz različite uloge i izbore snalaze u svijetu dezinformacija. Kreatori ističu da igra potiče igrače da pažljivo prouče informacije o mogućnostima zaposlenja, cjepivima i izborima i prepoznaju dezinformacije. Dostupna je na https://chooseyourownfakenews.com/.
- Fakey – igra koja potiče igrače da pregledaju svaki članak na zidu kao što bi to učinili na svojim omiljenim društvenim mrežama. Igra potiče igrače da kroz sliku, naslov i opis utvrde je li članak vjerodostojan, u kojem slučaju ga mogu podijeliti ili lajkati. Kreatori igre ističu da svakom svojom akcijom igrači skupljaju bodove. Najviše bodova dobivaju za dijeljenje članaka iz vjerodostojnih izvora i provjeru činjenica u člancima iz sumnjivih izvora. Igra je dostupna na https://fakey.osome.iu.edu/.
Edukativne videoigre nude inovativan način suočavanja s dezinformacijama, spajajući elemente zabave, interaktivnosti i iskustvenog učenja. Kroz simulacije stvarnih situacija igrači ne samo da razvijaju vještine prepoznavanja i provjere informacija, nego i bolje razumiju motive i mehanizme širenja neistinitih sadržaja. Takvi alati mogu biti osobito vrijedni i korisni u obrazovanju mladih generacija koje odrastaju uz digitalne tehnologije od rođenja. U svijetu u kojem se dezinformacije šire brže nego ikada, ovakvi pristupi mogu biti ključni u izgradnji medijski pismenih korisnika digitalnih sadržaja.
***
Rubriku „Glas istine“ u okviru projekta „KAT – Provjera dezinformacija o vjerskim temama“ Hrvatski katolički radio radi u suradnji s Hrvatskim katoličkim sveučilištem i Hrvatskim društvom katoličkih novinara. Metodom činjenične provjere, projektom „Glas istine – Vox Veritatis“ želi se ocjenjivati točnost i utemeljenost izjava, vijesti i objava vezanih za život Katoličke Crkve u Hrvatskoj i svijetu kako bi se spriječilo širenje dezinformacija u javnosti, odnosno krivo kontekstualiziranje ili manipuliranje izjavama katoličkih poglavara. Projekt financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije, Europske komisije ili Agencije za elektroničke medije. Europska unija, Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.