"Drama savjesti zbog namjerno učinjenog pobačaja udara na sve ljude, na majke i očeve, obitelji, znanstvenike, zakonodavce, prosvjetne i medijske djelatnike", riječi su dr. sc. Mirjane Radan, porodničarke i bioetičarke koja je svojim nastupima i autorskim radom približila javnosti temu zamjenskog ili surogat majčinstva.
Izazovi moderne reprodukcije naziv je predavanja koje je ginekologinja, porodničarka, bioetičarka dr. sc. Mirjana Radan održala u Osijeku u crkvi posvećenoj sv. Ćirilu i Metodu. Predavanje je na svojem YouTube kanalu u nedjelju podijelio isusovac pater Siniša Štambuk koji rado progovara o temama od moralne važnosti za hrvatski narod.
Da život počinje začećem tvrdnja je o kojoj nema podjela u ozbiljnim znanstvenim krugovima. Podjele nastaju onog trenutka kada se u znanstvene činjenice guraju ideološka ili neka druga uvjerenja.
Svjedoci smo promišljanju “slobodnih” mislioca koji neželjenu trudnoću vide kao argument za pobačaj. U suprotnom se vrši udar na ženu i njezino tijelo.
Dr. sc. Mirjana Radan specijalist je ginekologije i opstetricije, subspecijalist fetalne medicine i opstetricije, bioetičarka i autorica knjige “Zamjensko majčinstvo – bioetička prosudba.”
Cilj je nastupa dr. sc. Radan, u crkvi posvećenoj sv. Ćirilu i Metodu u Osijeku, informirati javnost o problemima vezanim uz osjetljivo pitanje surogat ili zamjenskog majčinstva.
Istaknuvši da zamjenske majke najčešće potječu iz zemalja kao što su Ukrajina, Indija, Rusije te siromašnijih slojeva društva uređenih zemalja, predavačica je naglasila kako je poželjno da je zamjenska majka srednje dobi, srednje naobrazbe, da je udana i već rodila svoju biološku djecu.
“Dijete začeto surogat majčinstvom može imati čak petero roditelja”, rekla je dr. sc. Radan i nastavila:
“Neplodna žena iz naručiteljskog para, muškarac iz naručiteljskog para ili istospolni naručiteljski par, to su prva dva roditelja. Žena koja daruje spolnu stanicu, muškarac davatelj spolnih stanica i naručena žena koja umjetno metodom začima dijete nosi trudnoću i rađa dijete. Dakle radi se o pet roditelja.”
Određeni poslodavci su izračunali kako je jeftinije da njihove zaposlenice ostanu na poslu i rade, stoga podržavaju surogat majčinstvo nasuprot troškova porodiljnog dopusta.
Dr. sc. Radan osvrnula se na neke od razloga zašto zamjensko majčinstvo biva sve više prihvaćeno u društvenim normama.
“Ozbiljan razlog za surogat majčinstvom je zdravlje zamjenske majke koja je mogla ostati bez dijela svojih reproduktivnih organa”, poručila je i rekla kako postoje mnogi drugi razlozi poput pomodarstva glumaca i bogatih ljudi koji si žele olakšati život. “Oni kao moderni ljudi pružaju primjer mladima da je to u redu i poželjno”, dodala je. “Nažalost postoje i žene koje su prisiljene tako prehranjivati obitelj, nerijetko se javlja i dimenzija straha zbog nepoznavanja procesa trudnoće i rađanja, kao i problem istospolnih parova koji žele djecu.”
Zaštitni učinak krvne veze
Predavačica je ukazala na rastuće probleme u umjetno složenim obiteljima, poput pedofilije, iskorištavanja djeteta, objektiviziranje djeteta kao predmeta koje se može prodati i podliježe zakonima tržišta.
Pomak dr. sc. Radan prepoznaje u praksi koju podržava UNICEF; a to je reinvencija odnosa majka-dijete. Prije 20 godina dijete je nakon poroda bilo odvojeno od majke. Danas UNICEF dodjeljuje plaketu “Prijatelj djece” bolnicama koje potiču da dijete i majka borave u istom prostoru tijekom oporavka, stavljaju naglasak na kontakt oči u oči i koža na kožu tijekom kojeg dijete osjeća i sluša otkucaje srca te prepoznaje majčinu blizinu.
Pravno gledano, prava majka djeteta je ona koja je nosila trudnoću, a ne žena koja je donirala jajnu stanicu. Ipak sudovi češće presuđuju u korist bogatih i utjecajnih ljudi.
Posljedice zamjenskog majčinstva
Dr. sc. Radan poručila je da zamjensko majčinstvo narušava dobrobit i dostojanstvo svih uključenih: neplodnog para, davatelja spolnih stanica, zamjenske majke, djeteta tako začetog, postojećeg supruga i djece zamjenske majke.
“Zamjensko majčinstvo trga bračni vez muškarca i žene, na više razina oštećuje zdravlje zamjenske majke umnažajući pritom mnoge društvene negativnosti. Uništava dostojanstvo djeteta koje ima pravo doći na svijet kao produkt ljubavi svojih roditelja. Predstavlja loš model odgoja te narušava normalno grananje obiteljskog stabla”, zaključila je.