Bog je odabrao žene za prve svjedokinje i navjestiteljice uskrsnuća; snagom krštenja nalaze se unutar crkvene zajednice “u stanju potpune jednakosti, primaju jednak izljev darova Duha i pozvane su na sudjelovanje u Kristovu poslanju”. Prva promjena koja se mora poduzeti jest mentalitet, dokument poziva na “obraćenje k viziji odnosa, uzajamne ovisnosti i komplementarnosti između žena i muškaraca, koji su sestre i braća u Kristu, glede zajedničkog poslanja”.
Radni dokument (Instrumentum laboris) za drugo zasjedanje XVI. Redovne opće skupštine Biskupske sinode, koje će biti održano od 2. do 27. listopada 2024. u Vatikanu, predstavljen je u utorak 9. srpnja. Donosimo pregled sadržaja dokumenta koji je objavio Vatican News.
Kako ćemo dospjeti do misionarske, sinodske Crkve? To je temeljno pitanje, od kojega polazi Instrumentum laboris (IL) za iduće zasjedanje Biskupske sinode. To zasjedanje slijedi nakon prvoga, koje se sastalo u listopadu 2023. u vatikanskoj dvorani Pavla VI. Dokument referira rezultate prve godine i spaja ih s rezultatima drugih susreta i savjetovanja deset studijskih skupina, koje su po nalogu pape Franje produbile neke teme zasjedanja Sinode iz 2023. godine.
IL nema namjeru ponuditi gotove odgovore, nego “upozorenja i prijedloge” na koji se način Crkva u cijelosti može razvijati u sinodsko-misionarskome smjeru. Cilj: Crkva treba biti bliža ljudima i manje birokratska i svi kršteni trebaju se – u različitim službama i ulogama – osjećati suodgovornima za život Crkve.
Crkva treba biti bliža ljudima i manje birokratska i svi kršteni trebaju se – u različitim službama i ulogama – osjećati suodgovornima za život Crkve.
Dokument se dijeli na pet dijelova: Uvod, načela (polazišta) i tri središnja dijela. Uvod podsjeća na dosad prijeđeni put. Pritom se ističe ono što je već dosegnuto, primjerice sve raširenija primjena sinodske metodike. U poglavlju “Polazišta” (br. 1 – 18) riječ je zatim u prvom redu o razumijevanju sinodalnosti kao puta obraćenja i reforme. U svijetu rastrganom podjelama i sukobima Crkva je pozvana biti znak jedinstva i otvoreno uho za sve, posebice za siromašne i odbačene. Sinodalnost ne treba “ni na koji način značiti obezvrjeđivanje posebnog autoriteta i specifične zadaće, koju je sam Krist povjerio pastirima” (br. 8); ona nije ni “sama sebi svrha” i mora se promatrati u uskoj povezanosti s poslanjem (br. 9).
Prijedlozi se tiču i zaređenih žena, za koje je poželjno “snažnije priznanje i odlučnija potpora” njihovu obliku života i njihovim karizmama, kao i “njihov angažman na odgovornim pozicijama”
Vrjednovanje žena u Crkvi
“Polazišta” daju i široki prostor osvrtu na ulogu žena u svim područjima crkvenog života (br. 13 – 18) i ističu potrebu “štovanja njihovih karizmi i njihova poziva”. Bog je odabrao žene za prve svjedokinje i navjestiteljice uskrsnuća; snagom krštenja nalaze se unutar crkvene zajednice “u stanju potpune jednakosti, primaju jednak izljev darova Duha i pozvane su na sudjelovanje u Kristovu poslanju”. Prva promjena koja se mora poduzeti jest mentalitet: Polazišni tekst poziva na “obraćenje k viziji odnosa, uzajamne ovisnosti i komplementarnosti između žena i muškaraca, koji su sestre i braća u Kristu, glede zajedničkog poslanja”.
Sudjelovanje i odgovornost žena
U pojedinim kulturama, nastavlja IL, “muški mačizam je i dalje snažno nazočan”; iz toga je razloga drugo sinodsko zasjedanje pozvano na “šire sudjelovanje žena u crkvenim procesima odlučivanja i u svim fazama donošenja odluka”. Osim toga, potreban je “širi pristup odgovornim pozicijama u biskupijama i crkvenim ustanovama” kao i u sjemeništima, teološkim institutima i fakultetima i među sucima u kanonskim postupcima. Prijedlozi se tiču i zaređenih žena, za koje je poželjno “snažnije priznanje i odlučnija potpora” njihovu obliku života i njihovim karizmama, kao i “njihov angažman na odgovornim pozicijama”.
Nastavlja se razmišljanje o đakonatu žena
Što se tiče pripuštanja žena đakonatu, IL izvješćuje da ju zahtijevaju “pojedine istočne Crkve”, dok druge “naglašavaju svoje odbijanje” (br. 17). Tema neće biti predmet rada idućeg listopada; unatoč tomu, ispravno je da se nastavi teološko promišljanje. U svakom slučaju, u svim razmišljanjima o ulozi žene “naglašava se želja za jačanjem svih dužnosti koje obnašaju laici”; osim toga traži se da “u slučaju odgovarajuće izobrazbe mogu sudjelovati i u naviještanju Božje Riječi i u slavlju Euharistije” (br. 18), navodi se u polazišnom dokumentu.