O načinu izvještavanja o vjerskim temama u medijskom prostoru te pojavi dezinformacija govorili su doc. dr. sc. Lana Ciboci Perša sa Sveučilišnog odjela za komunikologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta i voditeljica projekta „Kritička Analiza dezinformacija o vjerskim Temama (KAT)“, doc. dr. sc. Siniša Kovačić, glavni urednik Hrvatske katoličke mreže i don Anton Šuljić, novinar i publicist, u HKR-ovoj emisiji Argumenti u utorak, 16. travnja. Urednik emisije je Branimir Gubić.
U okviru projekta Kritička Analiza dezinformacija o vjerskim Temama (KAT), koji od rujna 2023. godine zajednički provode Odjel za komunikologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta, Hrvatski katolički radio, Hrvatsko društvo katoličkih novinara i samostalni novinar Ivica Zadro, provedeno je istraživanje o povjerenju hrvatskih građana u medije, s naglaskom na vjerske teme. Doc. dr. Lana Ciboci Perša s HKS-a istaknula je kako je istraživanje pokazalo kako se građani o vjerskim temama podjednako informiraju kroz vjerske i svjetovne medije, pri čemu je povjerenje u različite medije po pitanju informacija o vjerskim temama relativno nisko, na razini prosječne (neutralne) ocjene 3.
“Više povjerenja građani pokazuju prema informacijama koje dobivaju s radija i televizije, nego informacijama s internetskih portala i društvenih mreža. Pritom, kada su u pitanju vjerske teme, prijatelji i poznanici te novinari i urednici vjerskih medija bilježe iznadprosječni stupanj povjerenja. Dok su internetski portali i televizija primarni izvor informiranja o društvenim i političkim događajima, kada su u pitanju vjerske teme građanima su puno važnije informacije koje dobivaju kroz osobne kontakte. Naime, čak 45% građana se o vjerskim temama informira kroz razgovore s članovima obitelji, prijateljima i kolegama, a njih 28% kroz misna bogoslužja”, dodala je Ciboci Perša.
Da se vjernici o vjerskim pitanjima informiraju u osobnim kontaktima potvrdio je novinar i publicist don Anton Šuljić govoreći iz vlastitog iskustva te je izrazio zadovoljstvo zbog pokazanih rezultata istraživanja.
“Ovi rezultati me ne iznenađuju. Dobar mi je pokazatelj da se vjernici žele informirati o vjerskim temama što je izvornije moguće. Naime, pozdravljam odmak od mogućnosti da se vjernici informiraju na nekom javnom mediju za koji se pouzdano zna da su protuvjerski i protucrkveni”, istaknuo je don Anun Šuljić naglasivši kako postoje crkveni mediji kao što je Hrvatska katolička mreža i Glas Koncila te privatni mediji kao što su Laudato TV i Bitno.net.
Među ostalim rezultatima istraživanja, na pitanje koje hrvatske vjerske medije poznaju, istraživanje je pokazalo kako je najviše građana izdvojilo Glas koncila (33%), HKR – HKM (32%) te Laudato TV (23%). Glavni urednik Hrvatske katoličke mreže doc. dr. sc. Siniša Kovačić istaknuo je kako su za dobiveno povjerenje publike zaslužni kvalitetan sadržaj i kvalitetna redakcija koja poznaje postulate novinarstva te je upoznata sa širokom paletom društvenih i vjerskih tema.
“Uz to što imamo obvezu prema našoj publici, znamo i kako doći do primjerice liturgičara ili moralnih teologa. Također, imamo izgrađene odnose i dobre suradnje s ljudima koji nam u svakom trenutku znaju dati istinit, precizan i relevantan podatak. Nakon dobivanja potrebnih informacija krećemo u oblikovanje sadržaja i prezentiranja publici”, objasnio je Kovačić.
Podsjetimo, u sklopu projekta KAT na portalu HKM u rubrici Glas istine redovito objavljujemo članke u kojima se opširno govori o dezinformacijama u vjerskim temama koje razotkrivamo uz pomoć raznih stručnjaka. Članci su prilično opširni kako se ne bi dalo prostora dezinformacijama. Kovačić je zaključio kako se kroz ovaj projekt bori ne samo protiv dezinformacija već i protiv neznanja budući da nije samo u pitanju “fake news” već “false news”.